پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۲۸۰۰
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۷
سرپرست اداره امور مجلس وزارت دادگستری: قضات باید در تبدیل حبس به مجازات‌های جایگزین به همه ابعاد توجه کنند.

شعار سال: محمدعلی اسفنانیدرباره اعمال مجازات جایگزین حبس در پرونده‌های قضایی کشور افزود: در قانون مجازات اسلامی گذشته که در سال ۹۲ اصلاح شده است ماده ۲۲ به قضات اجازه می‌داد که در صورت امکان برای تخفیف مجازات متهم از مجازات جایگزین حبس استفاده کنند که البته حد و مرزی نداشت و نقایص بیشماری هم در آن دیده می‌شد.

وی گفت: در حال حاضر بر اساس این قانون قضات اجازه پیدا کرده اند تا برای برخی جرائم، مجازات‌های جایگزین حبس در نظر بگیرند یعنی همانطور که در قانون مجازات که شدیداً حبس محور است برای برخی جرائم حبس تعیین شده است، اما در جرائم دیگر همین قانون اجازه داده است قضات از مجازات جایگزین حبس استفاده کنند.

سرپرست اداره امور مجلس وزارت دادگستری افزود: اینکه قضات اجازه داشته باشند تمام مجازات‌های حبس را به مجازات جایگزین تبدیل کنند، ظرافت خاصی می‌خواهد و قضات در صدور چنین احکامی باید با دقت به همه ابعاد توجه کنند.

وی گفت: در مجازات‌های جایگزین باید شدت حبس نیز لحاظ شود که قدرت تنبیهی داشته باشد و هم مجازات جایگزین باشد؛ ضمن این که اگر مجازات تعیین شده جنبه تنبیهی نداشته باشد آسیب زننده خواهد بود.

اسفنانی تاکید کرد: فلسفه مجازات این است که متهم تنبیه شود و دوباره مرتکب جرم نشود و البته افراد دیگری نیز که احتمال ارتکاب جرم در آن‌ها وجود دارد درس عبرت بگیرند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما ، تاریخ انتشار مهر 96، کدمطلب:۱۸۲۷۲۳۵، www.iribnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین