پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۸۳۲۴۰
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۷
از اوایل دهه ۱۳۷۰ تا کنون بالاترین حد رشد هزینه های تولیدکنندگان در سال۱۳۷۴ ثبت شده است.

شعار سال: شاخص بهای تولید کننده (PPI) اندازه‌ای است از تغییر قیمت کالاها و خدماتی که توسط تولید کننده خریداری شده و پس از تولید نهایی به فروش می‌رسد، بنابراین خروجی این سیستم محاسباتی تغییر در سطح عمومی قیمت محصولات فروخته شده توسط تولید کننده در مبدا فروش را اندازه گیری کرده و ورودی آن نیز تغییر در قیمت‌ها را در مورد کالاها و خدمات خریداری شده توسط تولید کننده جهت تکمیل مراحل تولید مشخص می‌کند.

شاخص بهای تولیدکننده در ایران روند تغییرات قیمت‌ها را از دیدگاه تولید کننده و خریدار در بخش‌های مختلف اقتصادی مانند کشاورزی، ماهیگیری، صنعت، خدمات و ... نشان می‌دهد و به نوعی برای نشان دادن روند تورمی کاربرد دارد.

بررسی تغییرات شاخص کل بهای تولید کننده از سال ۱۳۶۹ تا پایان سال ۱۳۹۵ بیانگر رشد ۲۲۳ واحدی آن است که از حدود ۲.۲ به ۲۲۵.۲ افزایش یافته است. بالاترین حد تورم ثبت شده برای تولیدکنندگان طی ۲۶ سال گذشته مربوط به سال ۱۳۷۴ با ۴۷.۵ درصد است. همچنین کمترین حد به سال ۱۳۹۴ با ۴.۹ درصد و سال گذشته با پنج درصد بر می‌گردد که نشان از تغییر هزینه کالا و خدمات برای تولید کنندگان و در مجموع محصول عرضه شده در بازار دارد.

تغییرات شاخص کل بهای تولیدکننده از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۵

سالعدد شاخصدرصد تغییر سالانه
۱۳۶۹۲.۲-
۱۳۷۰۲.۷۲۲.۶
۱۳۷۱۳.۵۲۷.۶
۱۳۷۲۴.۳۲۴
۱۳۷۳۵.۷۳۲.۸
۱۳۷۴۸.۴۴۷.۵
۱۳۷۵۱۰.۶۲۶.۴
۱۳۷۶۱۲.۲۱۵.۶
۱۳۷۷۱۴.۵۱۸.۷
۱۳۷۸۱۷.۸۲۲.۹
۱۳۷۹۲۰.۷۱۶.۲
۱۳۸۰۲۳۱۰.۹
۱۳۸۱۲۶.۱۱۳.۵
۱۳۸۲۳۰.۲۱۵.۶
۱۳۸۳۳۵.۳۱۶.۹
۱۳۸۴۳۸.۴۸.۸
۱۳۸۵۴۲.۸۱۱.۵
۱۳۸۶۴۹.۲۱۵
۱۳۸۷۵۹.۵۲۰.۹
۱۳۸۸۶۳.۹۷.۴
۱۳۸۹۷۴.۵۱۶.۶
۱۳۹۰۱۰۰۳۴.۲
۱۳۹۱۱۳۲.۴۳۲.۴
۱۳۹۲۱۷۸.۱۳۴.۵
۱۳۹۳۲۰۴.۵۱۴.۸
۱۳۹۴۲۱۴.۵۴.۹
۱۳۹۵۲۲۵.۲

۵

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار مهر 96، کدمطلب:96070804183، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین