پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۳۹۲۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷
چندی است شاهد این هستیم تبلیغات به شکلی روی همه وبدنه اتوبوس های بی ارتی نقش می بندند که همه دید بیرونی و درونی را گرفته و این به طور کامل خلاف قانون راهنمایی و رانندگی و ضوابط تبلیغات در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور است ولی گویا مسئولان چشمشان را کامل برروی این تخلف بسته اند.

شعار سال: در سطح شهر تهران شاهد هستیم که بدنه اتوبوس های بی آر تی به صورت کامل از تبلیغات پوشیده شده است.

این تبلیغات مشکلات متعددی را بوجود آورده است که در زیر نگاهی به این مشکلات می اندازیم.

1-عدم مشاهده واضح محیط بیرون توسط مسافرینی که در داخل اتوبوس هستندکه تکرار این موضوع می تواند اثرات منفی در ذهن مسافرین ایجاد کند.

2-عدم مشاهده داخل اتوبوس از بیرون که میتواند با مشکلات امنیتی روبه رو باشد به عنوان مثال در صورت گروگانگیری در داخل اتوبوس پلیس نمی تواند از بیرون کنترلی به اوضاع داخل اتوبوس داشته باشد.

3-تبلیغات روی شیشه عقب اتوبوس مانع دید راننده می شود که میتواند منجر به تصادف شود.

4-تبلیغات روی شیشه های بغل اتوبوس که می تواند منجر به حواس پرتی و تصادف سایر رانندگانی شود که از کنار اتوبوس در حال گذر هستند.

این تبلیغات با قراردادی که بین یک شرکت تبلیغاتی خصوصی و سازمان زیباسازی شهرداری تهران منعقد شده در حالی بر روی اتوبوس ها نقش بسته است که این کار مغایر با قانوناست، در زیر نگاهی به قوانین مربوطه در این مورد می اندازیم.

ماده 207 آیین‌نامه ‌راهنمایی و رانندگی:

نصب هر نوع علائم و پلاک های متفرقه و همچنین الصاق یا نصب یا نقش هر نوع آگهی، نوشته، عکس و نوشتن عبارات و ترسیم نقوش روی شیشه ها یا بدنه درونی یا بیرونی وسایل نقلیه به منظور تجارت، تبلیغ، نمایش و مانند آن ممنوع است.

ماده 5- (ضوابط تبلیغات در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور) نیز دراین خصوص می گوید:

تبلیغات در خارج اتوبوس و مینی‌بوس:

انواع تبلیغات مجاز در بدنه خارجی اتوبوس‌ها و مینی بوس ها، صرفاً بر روی بدنه های طرفین (راست و چپ)، مجاز بوده و بر روی بدنه های جلو و عقب ممنوع می‌باشد.

تبصره1: هر نوع تبلیغات در خارج اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها بر چراغ‌ها و شیشه‌ها (جلو، عقب، طرفین، آیینه‌ها) ممنوع است.

مسئولان چه می گویند:

محمد علیخانی, رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این مورد به خبرنگار برنا گفت: "تبلیغات روی شیشه های اتوبوس چه در عقب و چه در طرفین از نظر قانونی درست نیست، حقوق مسافران باید رعایت شود و نباید اتوبوس ها را به زندان تبدیل کنیم تا مسافران نتوانند بیرون را نگاه کنند، این موضوع تذکر داده شده و باید اصلاح شود."

طاهری مسئول روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی نیز در گفت و گو با خبرنگار برنا در این مورد گفت: "چند سالی است پروژه تبلیغات روی بدنه اتوبوس ها به صورت کامل به سازمان زیباسازی شهرداری تهران واگذار شده است و سازمان اتوبوسرانی تنها کاری که انجام می دهد این است که اتوبوس ها را در اختیار این سازمان قرار می دهد و بحث اجرا و نظارت بر تبلیغات روی اتوبوس ها از صفر تا صد در اختیار سازمان زیباسازی است."

این درحالی است که هادی صادقی، معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی چندی پیش در این مورد گفته بود: "این نوع جدیدی از تبلیغات است، در حالی که همه سطح بدنه را تبلیغات را پوشانده از درون اتوبوس بیرون کاملاً دیده می شود. اعلام می شود مسافران از این تبلیغات ناراحت هستند ولی نظرسنجی ها نشان می دهد این تبلیغات در فصل گرما باعث شد، تندی نور آفتاب کمتر به درون اتوبوس بتابد."

او همچنین گفته بود: "این نوع تبلیغات از درآمدهای پایدار شهر محسوب می شوند و تنها مورد انتقاد افرادی است که منافعشان کور شده است. این سبک از تبلیغات بر روی بدنه اتوبوس ها در همه دنیا مرسوم است و هیچ گونه تخلف قانونی صورت نگرفته که اگر صورت می گرفت پلیس راهور با آن برخورد می کرد،تعدادی از پیمانکاران و دلالان که این نحو تبلیغات، درآمد آنها را کاهش داده اطلاعات نادرستی را منتشر کردند."

لازم به ذکر است بیش از این اقبال شاکری، رییس کمیسیون عمران شورای شهر چهارم نیز در زمان حضور خود در شورای شهر قبلی به این موضوع واکنش نشان داده بود و با تذکر به شهرداری وقت گفته بود :«بهشهرداری تهران تذکر داده می شود که در خصوص رعایت ضوابط ایمنی و بصری و رعایت فرهنگ ایرانی –اسلامی در تبلیغات روی بدنه اتوبوس ها نظارت کامل تری را اتخاذ کند.»

گفتنی است ،این تذکر هم به نتیجه ای نرسید و همچنان حکایت باقی است.

سکوت پلیس

نکته مهم درباره این نوع تبلیغات، سکوت پلیس راهور است. پلیس بدون توجه به قراردادی که بین شهرداری و شرکت تبلیغاتی بسته شده باید به قانون عمل کند و اگر تخلفی صورت گرفته اجازه تردد به خودروهای متخلف ندهد اما متاسفانه مشخص نیست که چرا این اتوبوس ها به راحتی در سطح شهر تردد می کنند و پلیس هم با سکوت در این باره چشمش را بسته است.

حال باید دید با توجه به تغییرات در مدیریت شهر تهران و حضور محمدعلی نجفی که پس از حضورش در ساختمان بهشت همواره به حقوق شهروندی تاکید کرده است چه برخوری با این تخلف انجام خواهد شد. همچنین باید منتظر باشیم و ببینیم پلیس راهور بالاخره به موضوع ورود می کند یا نه.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا ، تاریخ انتشار 11 مهر 96، کدمطلب:619519، www.bornanews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
0
0
پلیس راهور فکر کنم بلده فقط به یه بهونه هایی مردم رو جریمه کنه
ا.ح75
ناشناس
Norway
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
0
0
وقتی دستگاه های نظارتی نظارت درستی در این رابطه نداشته باشند چنین تخلفاتی خیلی راحت ادامه پیدا میکند
ا.ح75
ناشناس
Norway
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
0
0
این تبلیغ ها مدت ها است که وجود دارد و کسی هم به این ها گیر نداده ؛ چرا راهنمایی و رانندگی ورود پیدا نمیکند به این قضیه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین