سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۳۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: در صندوق ذخیره فرهنگیان به راحتی با اعداد و ارقام بازی شده و با این روشها تخلفات حتی در حجم چند میلیاردی حالت عادی به خود گرفته است.

شعار سال: سه هفته غیبت نمایندگان ساختمان سبز بهارستان که به منظور سرکشی به حوزه‌های انتخابیه و تعطیلات تابستانی انجام شد، زمان کمی نبود تا سوالات مهم بسیاری از دانشجویان و فرهنگیان کشور در فضای علمی و آموزشی این روزهای جامعه بی پاسخ بماند. همین موضوع موجب شد تا در اولین هفته آغاز به کار مجلس با محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان که ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات خانه ملت را هم بر عهده دارد،گفت وگویی ترتیب دهیم.

دفتری واقع در طبقه دوم یکی از ساختمان‌های خیابان جمالزاده، لوکیشن مصاحبه را به خود اختصاص داده بود. انتظار برای حضور وزیر علوم دولت نهم چندان طولانی نشد؛ چند دقیقه بیشتر از استقرار تیم خبری، زاهدی با همان لبخند همیشگی به جمع ما پیوست. بعد از وضو گرفتن پشت میز قرار گرفت و با شوخی‌هایش، تصمیم گرفت تا قدری فضا را از سکوت پیش از مصاحبه خارج کند. گفت وگویی که همانطور که پیش بینی می‌شد صمیمانه اما کوتاه صورت گرفت.

با زاهدی از تعیین تکلیف تصدی صندلی وزارت علوم و گزینه های پیشنهادی مطرح برای این وزارتخانه، آخرین بررسی های مجلس از پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان، بررسی سیر خروج برخی نخبگان دانشجو از کشور و....گفتیم.

متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

علت تاخیری که در جریان بررسی پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان پیش آمد، چه بود؟ آیا افرادی از بیرون کمیسیون را برای تحقیق و تفحص از این صندوق تحت فشار قرار داده اند؟

زاهدی:خیر؛ خوشبختانه هیچ فشاری از بیرون به کمیسیون وارد نیست. ضمن اینکه کمیسیون آنقدر قدرتمند است که کسی نتواند به آن فشار بیاورد.

حجم کار بسیار بالا است. همان طور که قبلا هم گفتم صندوق ذخیره فرهنگیان مجموعه‌ای از هلدینگ‌های مختلف است و هر کدام از این هلدینگ‌ها در درون خود شرکت‌های اقماری مختلفی دارند و در درون هر شرکت، شرکت‌های متعدد، پروژه‌های مختلف و پیمانکاران متعددی هستند. بنابراین بررسی آن‌ها کار بسیار زمان بری است و در این فرصت ۹ ماهه فرصت بررسی تمام ابعاد آن را نداشتیم.

بخش‌هایی را از هر حوزه بررسی کردیم و متاسفانه در هر بخش که وارد شدیم شاهد مسائل و مشکلات متعددی بودیم که اگر یک بررسی جامع و همه‌جانبه در این باره انجام شود، به ابعادی می‌رسیم که نشان می‌دهد اصولا در صندوق ذخیره فرهنگیان و هولدینگ‌ها و شرکت‌های اقماری متعلق به آن، فساد مالی تبدیل به یک روند معمولی شده به گونه‌ای که گویا اصلا تخلفی صورت نگرفته است. در واقع به راحتی با اعداد و ارقام در صندوق ذخیره فرهنگیان بازی شده و با این روش‌ها تخلفات حتی در حجم چند میلیاردی حالت عادی به خود گرفته است.

طی این مدت آمار و ارقام متعددی از تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام شده است؛ آیا می توانید از آخرین عددی که تا این لحظه محرز شده برایمان بگویید؟
زاهدی:آن چه که در بخشی از صندوق ذخیره در قالب بانک سرمایه وارد شدیم حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان وام اعطایی است و ۹ هزار میلیارد تومان این مبلغ که حدود ۷۰ درصد کل آن محسوب می‌شود، مشکوک الوصول است. به این معنا که احتمال بازپس گیری آن بسیار ضعیف است، چراکه در بخش هایی که وام اعطا شده اعتبارسنجی درستی انجام نشده است، حتی در بسیاری از بخش‌ها این وام‌ها به صورت دستوری و بدون این که تضمین‌های لازم و وثایق کافی وجود داشته باشد، اعطا شده است.

از سوی دیگر مواردی، چون رانت خواری، ویژه خواری و نفوذ افرادی که مرتبط با سهامداران بانک بودند در این پرونده به چشم می‌خورد به نحوی باید بگوییم که همه سعی کرده اند به صندوق ذخیره دستبرد بزنند.

آیا می توان زمان دقیقی از قرائت گزارش نهایی در صحن علنی متصور بود؟
زاهدی:در صورتی که سه ماه دیگر مدت تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان برای بررسی ابعاد دیگری از تخلفات تمدید شود، قرائت گزارش در صحن احتمالا به پایان سال موکول می‌شود، اما اگر مدت تهیه گزارش تمدید نشود، نتیجه نهایی دو ماه دیگر به صحن علنی می‌آید.


وزیر پیشنهادی علوم هنوز به مجلس معرفی نشده است. در این بین گزینه‌های مختلفی برای تصدی این پست مطرح هستند. آیا درباره گزینه پیشنهادی وزارت علوم با مجلس رایزنی شده است یا خیر؟

زاهدی:هیچ رایزنی با مجلس نشده و به صورت مشخص از آخرین وضعیت معرفی وزیر پیشنهادی علوم اطلاعی نداریم.

باتوجه به اینکه ضیاءهاشمی سرپرست کنونی وزارت علوم یکی از گزینه های مطرح برای این وزارتخانه است، فکر می‌کنید وی چه قدر شانس تصدی وزارت علوم را داشته باشد؟

زاهدی:باید منتظر بود و دید که آیا ایشان به عنوان گزینه وزارت علوم به مجلس معرفی می‌شود یا خیر تا بعد بخواهیم درباره آن گمانه زنی کنیم. در حال حاضر قضاوت زود است.

آیا شاخص هایی برای وزیر پیشنهادی علوم در نظر دارید؟

زاهدی:بله شاخص‌های کلی را پیشتر از سوی فراکسیون نمایندگان ولایی برای وزرایی که به مجلس معرفی شدند به دولت ارایه کردیم که این شاخص‌ها در مورد وزیر پیشنهادی علوم نیز صدق می‌کند. به طور مثال وزیر علوم باید دارای سابقه علمی و از جایگاه علمی خوبی برخوردار باشد تا از این طریق بتواند نفوذ معنوی بالایی در بدنه داشته باشد. باید ضمن اعتقاد به قانون اساسی و باور به ولایت فقیه برای اجرایی کردن سند اسلامی دانشگاه عزم جزم داشته باشد.

سند اسلامی دانشگاه همان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. شاید بهتر بود عنوان این سند که مباحث فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، مدیریتی و ساختاری در آن مطرح شده است، تحول بنیادین آموزش عالی نام گذاری می‌شد.

گزینه پیشنهادی وزارت علوم باید به برنامه ششم توسعه باور داشته باشد و به شاخص هایی که در آنجا مطرح شده و جدولی که در ماده ۶۴ آمده پای بند مانده و آن را اجرایی کند. وزیر پیشنهادی علوم باید به لحاظ سابقه سیاسی و فرهنگی وضعیت خوبی داشته باشد. این فرد باید از افراط به دور باشد. کارآمدی، مدیریت و مدبر بودن نیز از جمله ویژگی‌های مهم دیگری است که برای این فرد در نظر داریم.


این روزها نام «الهام امین زاده» به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های پیشنهادی وزارت علوم مطرح می‌شود، نظر جنابعالی درباره وزیر زن برای تصدی این وزارتخانه چیست؟

زاهدی:جنسیت ملاک تصدی این وزارتخانه نیست آنچه مهم است شاخص هایی است که از آن نام بردم. اگر فردی این شاخص ها را داشته باشد فارغ از بحث جنسیت به وی رای می دهیم.


در صندوق ذخیره فرهنگیان به راحتی با اعداد و ارقام بازی کردند/ افزایش سهمیه ورود ایثارگران به دانشگاه ها براساس قانون است/تعیین تکلیف رئیس دانشگاه فرهنگیان مطالبه جدی ما از وزیر

اخیرا موضوع افزایش سهمیه 25 درصدی فرزندان ایثارگران به 30 انتقادات زیادی به دنبال داشت آیا در این خصوص با مجلس مذاکره‌ای صورت گرفته است یا خیر؟

زاهدی:ما جلسه مفصلی در این باره داشتیم؛ قانون برنامه ششم تکلیفی گذاشته و وزارت علوم و سازمان سنجش آن را انجام دادند.
قاطعانه می‌گویم هیچ تخلفی صورت نگرفته است، کار کاملاً قانونی است. امسال از ۳۰ درصدی که به سهمیه ایثارگران، رزمندگان و خانواده شهدا اختصاص داشته، ۱۶ درصد پر شده و ۱۴ درصد دیگر آن به سهمیه آزاد اختصاص داده شده است. در حالی که می‌توانستند این سهمیه را هم به پذیرش آزاد اختصاص ندهند و حفظ کنند.
اقدام خوبی که وزارت علوم انجام داده است اینکه این وزارتخانه افزایش مختصر سهمیه رزمنده‌ها که براساس قانون به آن ها داده شده را به عنوان اضافه ظرفیت در نظر گرفته است. بنابراین هیچ اتفاق جدیدی نسبت به سال قبل در ارتباط با رشته‌های مرتبط با وزارت علوم انجام نشده است. تنها اتفاق این است که متقاضیان عزیز سهمیه رزمنده های ما امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته اند و در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی از ظرفیتشان استفاده کردند که این اقدام هیچ کار خلافی نیست. قانون به آن‌ها اجازه می‌دهد.
وزارت بهداشت هم می‌توانست کمک کند و اضافه ظرفیت بدهد که از فشار به افرادی که به صورت آزاد شرکت کرده اند کم شود، اما این وزارتخانه نپذیرفت که البته دلایل خود را هم در این زمینه داشت.
ما نیز رایزنی کرده و در حال رایزنی هستیم که اگر بشود مقداری سهمیه را افزایش دهیم. بنابراین اعتراضات مبنای قانونی ندارد.
دانشگاه فرهنگیان 4 سال است که با سرپرست و غیرقانونی اداره می شود؛ آیا مجلس قصد ندارد اقدامی در این باره انجام دهد؟

زاهدی:یکی از مطالباتمان از وزیر علوم این است که هرچه سریع تر این موضوع تعیین تکلیف شود، ما باید بدانیم که آیا قرار است سرپرست دانشگاه به عنوان رئیس معرفی شود یا خیر. بنابراین تعیین تکلیف دانشگاه فرهنگیان برای ما یک ضرورت و مطالبه جدی است و آقای وزیر قول داده که تا پایان مهرماه برای ابقاء سرپرست به عنوان ریاست اقدام کرده و یا اگر لازم باشد تغییرات لازم را انجام دهد.

اخیرا انتقاداتی درباره خروج برخی نخبگان کشور داشتید آیا در این خصوص مجلس اقدامی انجام داده است و یا آیا به طور مشخص قانونی برای جلوگیری از این روند وضع کرده اید؟

زاهدی:در برخی از رشته‌های دانشگاه صنعتی شریف موضوع خروج از کشور مطرح است، اما نباید همه قشر نخبه را به آنجا نسبت دهیم، در همین دانشگاه رشته‌های دیگری هم هستند که قشر نخبه در آنجا حضور دارند.

متاسفانه در بعضی از رشته‌ها افرادی هستند که دانشجو را تشویق به خروج از کشور می‌کنند ما از این بابت دلخوریم ضمن اینکه در کل نباید از رفتن برخی از نخبه‌ها ناراحت شویم چرا که هر ایرانی که از کشور خارج می‌شود یقینا دل در گروی ایران اسلامی عزیز دارد و می‌تواند خدمات زیادی به کشورش ارایه دهد. کما اینکه در حال حاضر ایرانیان خارج از کشور کمک های زیادی ارائه دادند. به طور مثال در انتقال تکنولوژی، سرمایه گذاری در برخی پروژه‌های اقتصادی کشور، تعامل ایرانیان داخل و خارج و...در حوزه وقف و ساخت مدرسه، بیمارستان و ... نیز اقداماتی انجام داده اند.

اخیرا نیز بنیاد نخبگان و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری تسهیلات خوبی برای جذب ایرانیان خارج از کشور به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاه ها فراهم کرده اند. از سوی دیگر ایرانیان زیادی درخواست مراجعه به وطن داشتند تقریبا از ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا ایرانیان زیادی این درخواست را داشته اند که حدود ۸۰۰ نفر به کشور بازگشته و امیدواریم این روند که ادامه دارد سرعت گیرد.


بنابراین برای این که بخواهیم برای به هر گونه از خروج کشور با دید منفی نگاه کنیم درست نیست باید تا جایی که می‌شود امکانات و شرایط در کشور فراهم شود تا این عزیزان در کشور بمانند، اما اگر به هر دلیلی تعدادی رفتند نباید با دید منفی به آن نگاه کنیم. بسیاری می‌روند تا در جهت خدمت به کشور قدم بردارند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار 11 مهر 96، کدمطلب:۶۳۶۵۰۱، www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین