پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۳۶۱
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
از لحاظ توسعه در فوتبال، قطر پیشنهادات جالبی در مورد چگونگی کمک به بهبود امکانات ورزشی در کشورهای خاص ارائه داده است.

شعار سالاز لحاظ توسعه در فوتبال، قطر پیشنهادات جالبی در مورد چگونگی کمک به بهبود امکانات ورزشی در کشورهای خاص ارائه داده است.

برای نمونه طراحی و ساخت استادیوم های میزبان مسابقات یکی از نقاط قوت قطر در آمادگی پیش از میزبانی محسوب می شود. هرکدام از این استادیوم ها دارای ویژگی های منحصر به فردی است که با به روزترین تکنولوژی دنیا ترکیب شده و موجب خلق آثار شگفت انگیزی شده اند. پس از برگزاری رویداد جام جهانی قسمت هایی از این استادیوم ها که به صورت مدولار یا قطعه قطعه ساخته شده اند، به کشورهای در حال توسعه اهدا خواهند شد (برخی از لایه های فوقانی 9 استادیوم) . برای مثال، استادیوم بندر دوحه کاملا مدولار ساخته خواهد شد و پس از جام جهانی به طور کامل ازبین خواهد رفت. همه استادیوم های برنامه ریزی شده، تعداد صندلی و ظرفیت مورد نیاز از سوی فیفا را دارا خواهند بود. همچنین اقداماتی برای کاهش تابش مستقیم اشعه خورشید و بادهای گرم، وتهویه مطبوع و ملایم جهت ارائه شرایط مناسب آب و هوایی در داخل ورزشگاه در میان تماشاگران و بازیکنان داخل زمین درنظر گرفته شده.

1-استادیوم لوسیل

استادیوم لوسیل آیکونیک که در منطقه الداین در شمال دوحه قرار میگیرد، دارای ظرفیت 86 هزار نفر می باشد که میزبانی افتتاحیه و فینال این رقابت ها را نیز برعهده خواهد داشت. سقف ورزشگاه، پارکینگها و غرفه های خدماتی از صفحات خورشیدی تشکیل شده است.

این صفحه های خورشیدی به اندازه ای انرژی تولید خواهند کرد که انرژی مورد نیاز ورزشگاه در هنگام برگزاری مسابقات را تامین کرده و در عین حال برای ساختمانهای همسایه ورزشگاه نیز کافی خواهد بود.

این ورزشگاه از فناوریهای برخوردار است که می توانند هوای ورزشگاه را در حرارت غیر قابل تحمل دوحه، خنک نگه دارند. سقف توگود این ورزشگاه به سیستم عملیاتی بادگیر مانندی مجهز بوده و بخش مرکزی سقف زین مانند ورزشگاه از قابلیت باز و بسته شدن کامل برخوردار است.

راه های ورود تماشاچیان به داخل استادیوم از طریق 6 پل قرارگرفته بر روی استخرهای آبی که ورزشگاه را احاطه کرده و شمایلی شناور مانند به آن داده اند، امکان پذیر می باشد. دسترسی به این ورزشگاه از طریق جاده های اصلی و خطوط جدید مترو امکان پذیر خواهد بود.

Image result for lusail stadium

2- استادیوم بندر دوحه

استادیوم جدید بندر دوحه ورزشگاهی خواهد بود که کاملا به طور مدولار ساخته شده و دارای ظرفیت 44950 نفر می باشد. این استادیوم، که بر روی یک شبه جزیره مصنوعی در خلیج فارس طراحی شده است، ظاهری کاملا مناسب با فضای منطقه را دارد. آبی که از خلیج فارس به لوله های بیرونی ورزشگاه جاری می شود، در روند خنک کنندگی داخل استادیوم و همچنین اضافه کردن به جذابیت های بصری آن نقش مهمی دارد. طرفداران از گزینه های دسترسی بوسیله تاکسی های آبی و یا کشتی برخوردار خواهند بود. پس از جام جهانی 2022، کل ورزشگاه ازهم جدا خواهد شد و صندلی ها و قطعات آن به کشورهای در حال توسعه برای بهبود وضعیت و شرایط ورزش فوتبال ارسال می شوند.

Image result for doha port stadium

3- استادیوم شهر ورزش

طراحی و ساختار این استادیوم ورزشی نیز از سنت های غنی چادر نشینان و قبیله های بادیه نشین الهام گرفته شده. هماندد دیگر استادیوم های میزبان، و با الهام از ویژگی چادرهای بادیه نشینی، معماری این استادیوم نیز به گونه ای انجام شده که قابلیت تطبیق و هماهنگی با محیط زیست اطراف را دارد. سقف جمع شدنی آن، صندلی های قابل جابجایی و تغییرشکل، و زمین چمنی که بخشی از آن قابلیت جمع شدن دارد این استادیوم را درکنار معماری های خاص جام جهانی فوتبال 2022 تبدیل کرده است. ورزشگاه دارای 47،650 صندلی می باشد، که آن را به یکی از اولین استادیوم های چند منظوره دارای امکانات درجه یک درجهان تا سال ها پس از جام جهانی 2022 نگه خواهد داشت. ویژگی های نوآورانه در این ورزشگاه، آن را به محل ایده آلی برای برگزاری مسابقات فوتبال، کنسرت ها، اجرای تئاتر و رویدادهای ورزشی غیر فوتبالی تبدیل کرده است.

4- استادیوم Education City

این ورزشگاه که با ظرفیت 43350 نفر به شکل الماس ناهموار طراحی شده است، به راحتی برای طرفداران فوتبال در هر دو کشور قطر و بحرین قابل دسترس خواهد بود. چرا که تنها طی مسافت 51 دقیقه ای توسط خطوط راه آهن و قطار های سرعت بالا را لازم دارد. ظرفیت این ورزشگاه پس از جام جهانی، به 25 هزار نفر به منظور استفاده توسط تیم های ورزشی دانشگاهی کاهش خواهد یافت.

Image result for education city stadium

5- استادیوم ام صلال

ورزشگاه ام صلال با ظرفیت 45 هزار نفری، دارای طراحی مدرن در بخش معماری سنتی عربی می باشد. ساختار این استادیوم مدرن نشانگر شکل و فضای قلعه تاریخی ام صلال محمد، واقع در نزدیکی همین ورزشگاه است. به همین دلیل این استادیوم را ترکیبی از معماری مدرن و سنتی عرب می دانند. پس از جام جهانی 2022، ظرفیت آن به 25 هزار نفر کاهش می یابد.

Image result for umm salal stadium

6- استادیوم الغرافه

ظرفیت ورزشگاه 21 هزار نفری الغرافه برای بازی های جام جهانی 2022 با استفاده از عناصر مدولار و قطعه ای در بخش بالایی ورزشگاه، به 41 هزار نفر افزایش خواهد یافت. نمای بیرونی ورزشگاه پوشیده از روبان های رنگی به نمایندگی از کشورهای شرکت کننده در جام جهانی 2022، و نماد دوستی متقابل، احترام، تحمل و درک و دیگر ویژگی هایی است که مسابقات جام جهانی فوتبال نشان دهنده آن است.

Image result for al gharafa stadium

7- استادیوم الخور

استادیوم کاملا جدید 45 هزار نفری الخور، که شکل و ویژگی های خیره کننده یک صدف حلزونی را دارد، دارای سقف انعطاف پذیر است و کاملا تکمیل کننده موقعیت ساحلی آن است. ورزشگاه به تماشاگران داخل نمایی خیره کننده ای از خلیج فارس را ارائه می دهد، که هنگام برگزاری مسابقات فوتبال و در جایگاه های خود می توانند از این منظره بهره ببرند.

Image result for alkhor stadium

8- استادیوم الریان

ظرفیت ورزشگاه 21 هزار نفری الریان نیز برای برگزاری مسابقات جام جهانی به 44 هزار نفر افزایش خواهد یافت. ورزشگاه دارای "دیواره خارجی رسانه ای" می باشد، که توسط آخرین دستاوردهای تکنولوژی و معماری ساخته شده. این صفحه نمایش عظیم، برای طرح اخبار، به روز رسانی و پخش بازی های در حال اجرا در ورزشگاه درنظر گرفته شده. این نمای دیدنی و جذاب همیشه در حال تغییر خواهد بود. پس از جام جهانی ظرفیت ورزشگاه به ظرفیت فعلی کاهش خواهد یافت.

Image result for al rayyan stadium

9- استادیوم الوکره

ورزشگاه الوکره با ظرفیت 45 هزار نفر میزبانی دوره گروهی و بازی های حذفی جام جهانی را برعهده خواهد داشت. طراحی آن با استفاده از منابع ساختاری پایدار، منعکس کننده فرهنگ و سنت دریا نوردی محلی می باشد. دمای هوای داخل استادیوم بین 30 تا 32 درجه سلسیوس کنترل می شود، و مساحتی که این ورزشگاه به خود اختصاص داده معادل 72 هزار متر مربع می باشد.

10- استادیوم الشمال

واقع در نزدیکی شهر مدینه الشمال، در 110 کیلومتری شمال دوحه در نزدیکی قلعه زوبارا (ساخته شده در سال 1938)، این ورزشگاه ظرفیتی معادل42120 نفر را دارد. ساخته شده در اسکله، طراحی ورزشگاه نشانگر لنج های سنتی، و قایقرانی در خلیج فارس که از عروق اصلی تجارت بین منطقه و شرق آفریقا بوده است، الهام گرفته شده. انتظار می رود تماشاگران از طریق راه های درنظر گرفته شده باری تاکسی های آبی و پل 40 کیلومتری دوستی میان قطر و بحرین که یکی از شگفتی های معماری جهان محسوب می شود، خود را به این ورزشگاه برسانند.

Image result for al shamal stadium

11- استادیوم خلیفه

ورزشگاه بین المللی خلیفه به عنوان یکی از ورزشگاه های اصلی بازی های آسیایی 2006 بازسازی شده بود. طراحی جدید این ورزشگاه ظرفیت آن را از 50 هزار نفر به 68 هزار نفر برای جام جهانی 2022 افزایش خواهد داد. این ورزشگاه نه تنها توانایی برگزاری مسابقات فوتبال، بلکه استادیومی چند منظوره برای تمام رویدادهای ورزشی است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت مجله خبری گردشگری ورزشی ، تاریخ انتشار 16 اسفند95، کدمطلب: ---- ، www.sporttourism.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین