پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۳۸۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹
مدیر عامل سابق شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا): هدف اصلی این شرکت باید توسعه و ادای دین به اقتصاد کشور باشد.

شعار سال: رضا نوروز زاده ، هدف از تاسیس شرکت شستا را حفظ سرمایه سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد­ و گفت : همه کسانی که بیمه کارگری هستند درصدی از پولشان را به عنوان حق بیمه به تامین اجتماعی می پردازند تا بعد از بازنشستگی از این پول به عنوان مستمری بهره مند شوند.

سازمان تامین اجتماعی در راستای حفظ ارزش پول بیمه شدگان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی مبادرت به سرمایه گذاری و خرید دارایی می کند که شستا به این منظور تاسیس شده است .
مدیرعامل­ سابق شستا گفت: در حال حاضر براساس آخرین مجمع تشکیل شده ، شرکت های زیرمجموعه شستا حدود دو هزار و 200 میلیارد تومان سوددهی داشته اند و براساس اسناد دفتری میزان دارایی های این شرکت حدود سی هزار­ میلیارد تومان برآورد می شود.

نوروز زاده افزود: در حال حاضر شستا  نه هلدینگ شامل هلدینگ نفت ، گاز و پتروشیمی ، هلدینگ دارویی ، هلدینگ سیمان و ... است که در زیرمجموعه این هلدینگ ها 140 شرکت مدیریتی متعلق به شستا وجوددارد و در بیش از 400 شرکت نیز شستا سهام دار است.
مدیرعامل سابق شرکت شستا افراد شاغل در کارخانه ها و­ شرکت های زیرمجموعه شستا را حدود 65 هزار نفر اعلام کرد و افزود: جهت گیری ما در شستا افزایش صادرات ، ایجاد اشتغال و توسعه صنایع کشور است.
مدیر عامل سابق شستا در مورد سرمایه گذاری های جدید در شستا هم گفت : یک سری سرمایه گذاری داریم که مراحل پایانی را سپری می کند مثل پروژه مرجان و پروژه مروارید که در این پروژه ها شستا سهام دار است و با دیگر نهادهای عمومی غیر دولتی یا دولت شراکت دارد.
نوروز زاده بزرگترین طرح توسعه ای شستا را مشارکت در پروژه ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس عنوان کرد و افزود: در این پروژه که یکی از بزرگ ترین پروژه های خاورمیانه است شستا 49 درصد سهم دارد.

مدیرعامل سابق شستا بابیان اینکه ما در این پروژه نقش ملی ایفا کرده ایم و چندان به دنبال سود اقتصادی نبوده ایم افزود : دراین پروژه 360 هزار بشکه نفت خام را از وزارت نفت ، پنج درصد پایین تر از قیمت جهانی می خریم و آن را با پیشرفته ترین ماشین آلات و فناوری های روز جهان ه فرآورده تبدیل می کنیم و چون ناچاریم دانش فنی و ماشین آلات پیشرفته را خریداری کنیم پس هزینه تمام شده ما بالاست و سود چندانی در این پروژه نمی بریم ولی ازآنجا که تکمیل پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس نقش مهمی در خودکفایی کشور ایفا می کند در این پروژه مشارکت کرده ایم که دین خود را به کشور ادا کرده باشیم.
نوروز زاده در خصوص سودآور بودن فعالیت های اقتصادی شستا اظهار کرد: اگر واقع بینانه نگاه کنیم نسبت به سرمایه های ثبت شده واقعا بازده خاصی نداریم و شستا سوددهی آنچنانی ندارد.

وی یکی از چالش های اصلی پیش روی شرکت شستا را واگذاری های غیراصولی در دوران گذشته تحت عنوان رد دین دولت عنوان کرد و گفت: بسیاری از شرکت های زیان ده بدون اینکه ما روی آنها نظری داشته باشیم با هدف رد دین دولت و تسویه بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی ، به شستا منتقل شده و در حال حاضر شرکت شستا یک مجموعه ناهمگون و نامتجانس است.
مدیرعامل سابق شرکت شستا تاکیدکرد: اگر شستا بخواهد به بازدهی مناسبی برسد باید اصلاح ساختار کند.
نوروززاده افزود: شستا بایدشرکت های زیان ده را اصلاح ساختار و سودده کند سپس آنها را به بخش خصوصی واگذار نماید و شرکت های بزرگ را نیز با تکمیل زنجیره تولید به سوددهی برساند.

مدیرعامل سابق شرکت شستا در ادامه راهکارهای خود برای سودده کردن این شرکت گفت : باید اساسنامه این شرکت را تغییر دهیم و بعد فعالیت های شستا را تخصصی کنیم .زیرامتاسفانه امروز از شیرمرغ تا جان آدمیزاد در زیرمجموعه شستا وجود دارد که باعث شده­ است دارایی های ناهمگنی در این شرکت بوجود بیاید بنابراین برای رفع این چالش باید شرکت شستا در یک رشته تخصصی مثل نفت و گاز و پتروشیمی فعالیت کند تا هم نقش توسعه ای داشته باشد و هم ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند.

نوروززاده در خصوص دخالت دولت در مدیریت این شرکت هم گفت: اینجا متعلق به سازمان تامین اجتماعی است و بطور غیر مستقیم سرمایه آن از جامعه کارگری تامین می شود ، کارگرانی که امروز کار می کنند حق بیمه می پردازند و تامین اجتماعی با این سرمایه فعالیت اقتصادی می کند تا مستمری کارگرانی را که دیروز کار می کردند ، بپردازد بنابراین شرکت شستا سرمایه گذاران انسانی ثابتی ندارد که بگوییم مالک این شرکت ها کارگران هستند بلکه متولی این شرکت سازمان تامین اجتماعی است.وی افزود: درست است که سازمان تامین اجتماعی را دولت تشکیل داده است اما دولت دخالتی در مدیریت آن ندارد.
نوروز زاده افزود : در تامین اجتماعی هیئت امنایی وجود دارد که هیئت مدیره شستا را تعیین می کنند و هیئت مدیره شستا اعضای هیئت مدیره هلدینگ ها را تعیین می کنند و به تبع آن شرکت های زیرمجموعه شستا تعیین می شوند.

وی با رد هرگونه نقش آفرینی مستقیم دولت در تعیین مدیران شرکت های زیرمجموعه شستا گفت: درست است که وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی حکم مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی را صادر می کند اما این مدیرعامل به پیشنهاد هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی به وزیر معرفی می شود که اعضای این هیئت امنا نیز از افراد حقوقی و حقیقی تشکیل شده اند.
وی در خصوص برخی اظهارنظرها درباره بکارگیری فرزندان نمایندگان مجلس یا برخی مدیران دولتی در شرکت های زیرمجموعه شستا هم گفت: فرزندان مسئولان هم در طیف اجتماعی ما زندگی می کنند و باید کار کنند پس عجیب نیست برخی از این فرزندان در زیرمجموعه شستا مشغول به کار باشند اما با آمار و ارقام می توان ثابت کرد که درصد این افراد کاملا منطقی است و اغلب آنها براساس ضابطه و تخصص بکارگیری شده اند.
نوروز زاده افزود: فرزندبرخی از مسئولین که هم دانش تخصصی دارندو هم شرایط استخدام را دارا هستند نباید صرفا به دلیل اینکه فرزند فلان مسئول است ازاین حق محروم شود. مگراین فردگناه کرده که نسبتی با یک مسئول یا مدیر دولتی دارد. پس صرف بکارگیری فرزندان مسئولین اگر براساس ضوابط و اوصول معین باشد نمی تواند محل ایرادباشد.

مدیرعامل سابق شستا با تاکید براینکه نهادهایی مانند شستا را جز با قواعد بنگاه داری نمی توان اداره کرد ، گفت: مدیران ما باید از نظر مالی یا از نظر فنی تخصص داشته باشند بنابراین بکارگیری افرادی با تحصیلات­ غیرمرتبط در این شرکت ممنوع شده است و اگرافرادی هم از قبل در این شرکت استخدام شده اند که ضوابط استخدام درباره انها رعایت نشده است باید به مرور از بدنه شستا جدا شوند.
نوروززاده پرداخت هرگونه حقوق نجومی و غیرمتعارف به مدیران شرکت های زیرمجموعه شستا راهم ردکرد وگفت: باتمامی بررسی های انجام شده حتی یک مورد پرداخت نامتعارف و اصطلاحا نجومی درزیرمجموعه شستا نمی توان پیداکرد.

با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار 12 مهر 1396، کد مطلب:1835824 : www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین