پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳
اهمیت ورزش در هر کشور و جامعه تنها از حیث نتیجه گیری و قهرمانی نبوده و همگانی شدن آن به مراتب از اهمیت بسیار بیشتری نسبت به مسئله قهرمانی برخوردار است.
شعار سال : متأسفانه در چند سال اخیر با توجه به ایجاد تغییراتی در شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه عده ای از مردم یا اصلا به ورزش فکر نمی کنند و یا به سمت ورزش قهرمانی می روند، در این میان عده معدودی نیز به ورزش به عنوان مسئله ثابت در برنامه هفتگی و برای پیشگیری از ایجاد مشکل برای سلامت بدن فکر می کنند.

فضای فعلی جامعه ورزش را چیزی برای عده خاصی به اسم ورزشکار یا قهرمان می بیند، که این فرد وقت عمده خود را برای آن صرف می کند و به نوعی این ورزش برای او شغل و حرفه اش محسوب می شود و از همین رو همه چیز زندگی است در راستای ورزش کردنش تنظیم می شود.

متأسفانه از سوی دیگر پول، شهرت، مدال و مقام و اعتبار اجتماعی برای عده بسیاری خیلی مهم تر از سلامتی و شادی و نشاط اجتماعی است و از همین رو این مسئله سب شده ورزش همگانی برای سلامتی و شادی و نشاط جای خود را به ورزش قهرمانی دهد.

مسئولان ورزشی کشور نیز در ضعف فعلی ورزش همگانی سهم عمده ای دارند به گونه ای که شاید به توان آن ها را مقصر اصلی این مسئله معرفی کرد. پس از سال های ابتدایی انقلاب ورزش همگانی از دستور کار مسئولان و دست اندرکاران ورزش کشور خارج شد و ورزش قهرمانی جایگزین آن شد. با وجود این مسئله متولیان و دست اندرکاران ورزش کشور توجهی به جنبه همگانی ورزش نداشتند و این مسئله باعث شده که تمام وقت و بودجه و سرمایه خود را صرف ورزش قهرمانی کنند و به نوعی قهرمان پروری را ترویج دهند.

تغییر فضای فعلی جامعه و دید آن نسبت به ورزش باید از مسئول عالی رتبه تا مردم کوچه و بازار صورت گیرد به نوعی که بتواند ورزش همگانی را جایگزین ورزش قهرمانی کند. البته این مسئله می تواند به نوعی اتفاق بیفتد که ورزش قهرمانی به حاشیه نرود و در کنار توجه به ورزش همگانی به آن هم توجه شود اما باید دقت داشت که اولویت ورزش همگانی به معنای ترویج ورزش در سطح جامعه نه محدود به عده ای خاص، است.

در کنار این موضوع باید نهاد های مسئول بالادستی به این موضوع دقت کنند که به واقع دست اندرکاران به سمت ورزش همگانی حرکت کنند چرا که چون بازده و تصویر ورزش همگانی خیلی دهن پرکن و به اصطلاح توی چشم نیست، مسئولان از این موضوع دوری می کنند و این دوری باعث به وجود آمدن مشکلات فعلی در سطح جامعه می شود.

از سالیان دور یعنی حدود 70 سال پیش تاکنون در راستای فرهنگ سازی در ورزش کارهایی صورت گرفته، کارهایی که نمی توان آن را کامل و کافی دانست چرا که بازده زیاد و خوبی نداشته است. این عدم نتیجه مناسب را به خوبی می توان در شرایط فعلی جامعه، سلامت مردم، کم تحرکی، میزان ابتلا به بیماری های قلبی و چاقی عده بسیاری از جوانان مشاهده کرد.

رهبر معظم انقلاب نیز در راستای ایجاد نشاط و شادی اجتماعی و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی به اهمیت موضوع ورزش همگانی و ترویج آن اشاره کردند. ایشان هم چنین تحقق ورزش همگانی را عامل بازگشت نشاط و شادابی در جامعه عنوان کردند.

به واقع با وجود شرایط فعلی جامعه و معضل طریقه پر کردن اوقات فراغت ، ورزش بهترین و مناسب ترین جایگزین برای قلیان و سایر سرگرمی های خطرناک و مضر جامعه است.

با توجه به اهمیت این مسئله باید توجه بیشتری نسبت به ورزش همگانی داشت، چرا که خیلی معضلات فعلی جامعه در خانواده و سایر نهاد های اجتماعی با ورزش کردن از بین می رود، از سوی دیگر ورزش تضمین کننده سلامت و دوری از بیماری های نیز هست و از همه مهم تر عامل مناسبی برای باز گشت شادی و نشاط به جامعه است.

در چند سال اخیر، وظیفه گسترش ورزش همگانی بر عهده شهرداری ها قرار گرفته و با توجه به این موضوع سازمان های ورزشی شهرداری تشکیل شده است، با این وجود، حال باید دید که تشکیل این سازمان و متولی قراردادن آن به عنوان مسئول ارتقا وضعیت ورزش همگانی در افزایش چقدر در افزایش سطح ورزش همگانی چقدر موثر بوده و آیا به واقع این سازمان می تواند در افزایش سطح ورزش همگانی موثر باشد یا نه؟

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت تابناک اصفهان، زمان انتشار  9 مهر ۱۳۹۴ ،کد مطلب : 103980 www.tabnakesfahan.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین