پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۵۰۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴
سیدمسعود صفوی گفت: اقداماتی که در حوزه کودک صورت می‌گیرد هیچ‌گاه ادامه‌دار نیست چرا که به دلیل زمان‌بر بودن، مساله روز جامعه به شمار نمی‌آید.

شعارسال: امروز برابر با 16 مهر ماه به عنوان روز جهانی کودک در تقویم شناخته و ثبت شده است. هر ساله در این روز تلویزیون، سازمان‌های فرهنگی‌، مدارس و هر نهاد و ارگان دیگری که به نوعی با کودکان در ارتباط است، برنامه‌هایی برای کودکان در نظر می‌گیرد که البته این موضوع با این نگاه اشتباه به نظر می‌آید چرا که کودکان به عنوان نیروی انسانی آینده کشور در همه شرایط و در همه روزهای سال باید مورد آموزش صحیح و تعلیم درست قرار بگیرند. اما نکته این جا است که در کشور ما در این زمینه به شدت کوتاهی شده و کودک و مسایل مربوط به آن در نام‌گذاری یک روز به نام کودک و پخش چند برنامه کوچک در تلویزیون خلاصه می‌‌شوند.

*صنعت کودک در کشور ما استراتژیک نیست

در این خصوص و برای رسیدن به جواب این سوال که چرا کودک در سینما و تلویزیون ما مهجور واقع شده است، با سیدمسعود صفوی؛ تهیه‌کننده مجموعه «شکرستان» و مدیرعامل موسسه پویانمای کفشدوزک گفت‌وگو کردیم. او به خبرنگار آنا گفت: در کل دنیا صنعت کودک اعم از حوزه سرگرمی و حوزه آموزش، یک صنعت استراتژیک است. یعنی موضوع استراتژیک حکومت‌ها به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: نیروی انسانی مهمترین عنصر هر کشوری است و شکل و ساختاری که نیروی انسانی به خود می‌گیرد از کودکی است. به همین دلیل در همه حکومت‌ها و دولت‌ها، به شدت برای مساله کودک هزینه می‌شود و این هزینه در همه حوزه‌ها حتی آموزش‌هایی که پدر و مادر احتیاج دارند که فرزند بهتری برای آینده کشورشان تربیت کنند، صرف می‌شود. این ماجرا در کشورهای مختلف با وجود هزینه‌بر بودن سودآور نیز است.

تهیه‌کننده مجموعه «شکرستان» در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به این امر که در کشور ما بنا به دلایلی این امر محقق نمی‌شود، توضیح داد: سال‌ها است همه افراد در کشور ما تنها در روزهای خاص مانند روز جهانی کودک به یاد موضوع کودک می‌افتند. عمق موضوع و بنیادی بودن برای مردم، دولتمردان و حتی خانواده‌ها در کشور ما هنوز به یک مساله استراتژیک تبدیل نشده است.

*فعالیت‌های در حوزه کودک سلیقه شده است

وی افزود: به همین دلیل حرکت‌های سلیقه‌ای که بعضا خوب هم هستند، در برهه‌ای از زمان انجام می‌شوند اما معمولا در همان ابتدای کار در حد نهال باقی می‌مانند، رشد نمی‌کنند و نهادینه نمی‌شوند. این مشکلی است که در کشور ما و معمولا در کشورهای جهان سوم وجود دارد.

صفوی اشاره کرد: در کشورهای جهان سوم مساله روزمره و موضوعی که روی میز وجود دارد، موضوع اساسی تلقی می‌شود. مانند مساله غذا، خوراک، بالا بود نرخ مسکن و ... این‌ها مساله‌های روز است و معمولا هم، گرفتاری‌های کشورهای جهان سوم محسوب می‌شوند و مساله‌های بنیادی مثل موضوع کودک که زمان طولانی را می‌طلبد در اولویت نیست و در نتیجه به دست فراموشی سپرده می‌شود.

*کودک و مسایل مربوط به آن دغدغه روز جامعه نیست

وی اضافه کرد: دولت فرصت کار کردن روی مسایلی که در درازمدت جواب می‌دهد را ندارد. برای همین است که در یک دوره‌ای به واسطه مدیری که انیمیشن را دوست دارد پشت سر هم انیمیشن تولید می‌شود یا در یک دوره‌ای دیگر، مدیری به کتاب کودک علاقه دارد و کانون پرورش فکری، مدام کتاب منتشر می‌کند اما این ادامه‌دار نیست چرا که مساله روز نیست.

مدیرعامل موسسه پویانمای کفشدوزک با تاکید بر این که سهم کودک از فرهنگ و هنر در کشور ما خیلی ناچیز است، بیان کرد: موضوع کودک ریشه‌دار است، صبر و حوصله می‌طلبد، تدریجی الوصول است و مرحله به مرحله انجام می‌شود و برای به نتیجه رسیدن آن باید صبور بود.

وی ادامه داد: 10 تا 15 سال طول می‌کشد تا در کار کودک نتیجه دلخواه حاصل شود. از آن جایی که دوره‌های مدیریتی در کشور ما کوتاه‌مدت است و مدیر می‌خواهد در زمان مدیریتش نتیجه کارهای خود را ببیند، به همین منظور کارهایی را انجام می‌دهد که سریع و در مدت زمان کمتری به نتیجه برسند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار 16مهرماه96، کد خبر:292123 ،www.ana.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
غلامی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
0
0
کودکان سرمایه های هستن که باید روشون سرمایه گذاری کرد برای آینده کشور چون تو آینده آنها قراره مدیریت جامعه رو به عهده بگیرن .ن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین