پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۵۵۷۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۵
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از مبارزه با زنگ جارویی زرشک در ۹۵۶ هکتار از اراضی استان خبر داد.

شعارسال: به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی، هاشم ولی‌پورمطلق از شیوع و گسترش بیماری زنگ جارویی در باغات زرشک استان خبر داد و اظهار داشت: تاکنون در سطح ۵۴۱ هکتار مبارزه مکانیکی و در ۴۱۵ هکتار از باغات آلوده مبارزه شیمیایی با این آفت را داشته‌ایم.

وی با بیان این که خراسان‌جنوبی با سطح زیر کشت ۱۵ هزار و ۱۳ هکتار بزرگترین قطب تولیدی زرشک در کشور بوده ادامه داد: این استان سهم بسزایی در تولید زرشک مصرفی و صادراتی ایفا می‌کند و بخش عمده‌ای از فعالیت‌های کشاورزی و اقتصاد خانوار به آن بستگی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی شرایط آب و هوایی مساعد برای کشت زرشک، تغییر الگوی کشت منطقه از زراعی به باغی و روند رو به رشد احداث باغ‌های زرشک را از جمله دلایل افزایش هرساله سطح زیر کشت این محصول در استان دانست و افزود: این روند به گونه‌ای است که در سال‌های اخیر بسیاری از کشاورزان زمین‌های زراعی خود را به کاشت زرشک اختصاص داده‌اند.

ولی پورمطلق با بیان اینکه متأسفانه به دلیل وجود شرایط نامساعد محیطی در چند سال اخیر شاهد شیوع و گسترش بیماری زنگ جارویی در باغ‌های زرشک استان بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: با توجه به فعالیت سیستماتیک قارچ عامل بیماری، کل درخت نمای جارویی به خود میگیرد و در نهایت، آلودگی باعث افت شدید عملکرد می‌گردد.

وی با اشاره به این که بر اساس قوانین سازمان حفظ نباتات، زنگ جارویی زرشک جزو بیماری‌های خصوصی بوده اضافه کرد: رسالت این سازمان فقط هدایت و ارائه توصیه‌های فنی به کشاورزان می‌باشد، ولی با توجه به اقتصاد ضعیف خانوار و استراتژیک بودن این محصول، شناسایی مناطق آلوده و تهیه نقشه پراکنش بیماری را انجام داده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی همچنین به انجام طرح تحقیقاتی تأثیر سموم مختلف بر کنترل پاتوژن با همکاری مرکز تحقیقات استان اشاره کرد و یادآور شد: خرید ۷ دستگاه داده‌بردار برای پیش‌آگاهی و ردیابی آفات و بیماری‌های مهم، برگزاری کارگاه‌های آموزشی-ترویجی و تهیه و توزیع سموم مناسب جهت کنترل بیماری نیز از دیگر کارهای انجام شده است.

به گفته ولی‌پورمطلق ناوگان سم‌پاشی در مناطق آلوده استان تجهیز و طرح اعتباری کنترل زنگ جارویی زرشک تدوین و به وزارت جهاد کشاورزی و استانداری برای جذب اعتبارات بیشتر در سال زراعی آینده، ارسال شده است.

وی از مبارزه مکانیکی در سطح ۵۴۱ هکتار و مبارزه شیمیایی در ۴۱۵ هکتار از باغات آلوده استان خبر داد و اعلام کرد: ظهور بیماری‌های جدید در سالیان اخیر بر اثر افزایش کشت این محصول و بر هم خوردن تعادل زیست محیطی منطقه بوده و خشکسالی‌های پی‌درپی نیز مزید بر علت گشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی تنها راهکار موجود برای خروج از وضع بحرانی فعلی را همکاری متقابل باغداران با جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بین کشاورزان و باغدارن نقش بسزایی در این امر ایفا می‌کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 18مهر1396 ، کدخبر: 13960718002122: www.khorasan-jonubi.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین