پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۵۸۵۳
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
ایرانی ها که از دیپلمات های زیرکی مانند محمد جواد ظریف برخورداند، برنامه ها و اقدامات سیاسی آمریکا را بهتر از خود آمریکایی ها و حتی بهتر از ترامپ می شناسند.

شعارسال: الجزیره نوشت: با اینکه ترامپ متعهد شده بود توافق هسته ای با ایران را پاره می کند، اما شرایط سیاسی بین المللی و تعدد مراکز تصمیم گیری در واشنگتن وی را مجبور کرد تاکتیک های خود در این بازی را تغییر داده و عملی کردن تصمیمش را به تاخیر بیندازد. پس به جای پاره کردن توافق یا خروج یک طرفه از آن، تلاش می کند ایران را به سمت خروج از این توافق سوق دهد.

می توان گفت این بازی شل و سفت کردنی که ترامپ در مورد تایید یا عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای به راه انداخته و راه رفتن روی اعصاب جامعه بین المللی و بویژه ایران تلقی می شود، استراتژی ترامپ برای از بین بردن توافق هسته ای، بدون پاره کردن مستقیم آن است.

در مقابل، می توان گفت ایرانی ها که از دیپلمات های زیرکی مانند محمد جواد ظریف برخورداند، برنامه ها و اقدامات سیاسی آمریکا را بهتر از خود آمریکایی ها و حتی بهتر از ترامپ می شناسند.

بسیاری از دیپلماتهای خارجی در تهران در مورد علت آسودگی خیال مسئولان ایرانی در برابر حملات لفظی شدید ترامپ علیه آنها سوال می کنند، و پاسخ آن است که سیاستمداران ایرانی بر این مساله واقفند که این رفتارهای ترامپ مورد پسند جامعه بین الملل نیست و در ادامه ایرانیها نیازی به مقابله به مثل با رئیس جمهور آمریکا ندارند؛ چرا که در این صورت می توانند اینگونه رفتارهای دولت ایالات متحده را در چارچوب مظلومیت ایران در جهان قرار دهند.

در همین رابطه می توان به سخنرانی شدید اللحن ترامپ در سازمان ملل در خصوص تهدید کره شمالی و ایران اشاره کرد که در طی آن رئیس جمهور آمریکا به هدف تاسیس سازمان ملل، یعنی تقویت امنیت و صلح بین المللی توجهی نکرد.

عملا ایران در مقابل ایالات متحده دو گزینه بیشتر ندارد؛ یا حرکت کردن در مسیری مشابه کره شمالی و یا التزام به توافق هسته ای، به نظر می رسد روحانی راه دوم را برگزیده است به این امید که شرایط تغییر کند. در این میان، یک جریان قوی در ایران وجود دارد که ادامه دادن این راه را بی فایده می داند و بر این عقیده است که ایران باید سیاست امر واقع را در مورد امریکایی ها اعمال کند زیرا آنها جز زبان قدرت زبان، هیچ نمی فهمند.

خروج واشنگتن از توافق هسته ای یا تعلیق آن، باعث تقویت جریان اصولگرایان ایرانی می شود؛ چرا که این دولت به تعهداتش پایبند نیست. عناصر این جریان معتقدند که شرایط بین المللی و اوضاع اقتصادی آمریکا به این کشور اجازه وارد شدن به جنگی با ایران را نمی دهد و تهدیدات نظامی آمریکا تنها طوفانی در فنجان است.

هنوز امضای توافق هسته ای خشک نشده بود که ایالات متحده ممنوعیت سفر به ایران را اعلام کرد؛ اقدامی که باعث محدودیت امکان سفر تعداد زیادی از مسئولان شرکتهای اروپایی برای عقد قراردادهای تجاری با ایران شد. همچنین ایالات متحده به فشارهای خود بر شرکتها و بانکهای بین المللی ادامه داد تا مانع از تعامل آنها با ایران،بویژه با دلار آمریکایی شوند.

ایرانی ها می دانند که ترامپ دیر یا زود اقرار به التزام ایران به توافق هسته ای را نخواهد پذیرفت، تا توپ را در زمین کنگره بیندازد یا اینکه بالکلّ از توافق خارج شود. مسئولان ایرانی بخوبی می دانند که تنها چاره آنها در این باره آن است که آمریکایی ها را به سوی خروج از توافق یا کارشکنی در آن هدایت کنند.

این مساله می تواند زمینه ای را در برابر ایران ایجاد کند تا برنامه های هسته ای اش را مانند سابق از سر بگیرد و یا اینکه تهدیداتش در این باره را ادامه دهد تا فشار غرب بر ایران کمتر شود.

ایران امیدوار است که در سایه اقدامات ترامپ، جمهوری خواهان در انتخابات پیش روی کنگره شکست بخورند و در ادامه ترامپ نتواند برای بار دوم به کاخ سفید برسد. در این صورت، ایران می تواند به ادامه توافق هسته ای با یک کنگره و یک رئیس جمهور جدید در ایالات متحده ادامه دهد؛ البته اگر تا آن زمان توافق هسته ای باقی مانده باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری انتخاب، تاریخ انتشار: 20 مهرماه 96 ، کد خبر:370079 ، www.entekhab.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین