پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۱۸۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۶
چگونگی اجرای دورکاری، وضعیت زیرساختها، نحوه انتخاب و نظارت بر کارمندان دورکار، مزایا و معایب و هر آنچه که به عنوان ابهام در اجرای این قانون مطرح است در گفتگو با رئیس امور بهره وری و همکاریهای بین الملل معاونت توسعه و مدیریت انسانی ریاست جمهوری مطرح شده که مشروح آن را در مهر می خوانید.

شعار سالپس از تصویب آیین نامه اجرای قانون دورکاری در هیئت دولت متن آیین نامه از سوی رسانه ها منتشر شد اما از آنجا که کارکنان دولتی از قبل هیچگونه اطلاعاتی در مورد اجرای این قانوننداشتند پرسشهای زیادی در سطح ادارات دولتی مطرح شد که بسیاری از آن همچنان بی جواب مانده است. بسیاری از این کارشناسان و منتقدان مواردی همچون سیستم رئیس محوری در ادارات، عدم حس مسئولیت پذیری دربرخی از کارمندان، ضعف دستگاههای نظارتی، بی تجربگی دولت دراجرای قانون دورکاریو آماده نبودنزیر ساختهای اینترنت در کشور رااز جمله موانع اجرای این طرح عنوان می کنند. این در حالی بود که موج انتقادآنها بر جریانبی اطلاعی کارکنان دولتی دامن زد تا حدی که این شایعه میان کارمندان قوت گرفت که دولت با اجرای این طرح قصد دارد به تدریج کارمندان خود را اخراج کند.

برای روشن شدن بسیاری از این ابهامات و یافتن جوابی برای منتقدان و همچنین تبیین چگونگی اجرای این طرحبا ابراهیم رضوانی رئیس امور بهره وری و همکاریهای بین الملل معاونت توسعه و مدیریت انسانی ریاست جمهوری به گفتگو نشستیم. پاسخ رضوانی به بسیاری از این پرسشها و انتقاداترا در ادامه بخوانید:

دورکاری در راستای تحقق ماده 16 و 22 قانون خدمات کشوری

وی با بیان اینکه اجرای طرح دورکاری کارکنان دولت یک شبه به آیین نامه تبدیل نشده گفت: اجرای اینطرح از پنج سال قبل در دستور کار دولت قرار گرفت و مطالعات گسترده ای در مورد آن توسط کارشناسان معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری انجام شد.در ماده 16 و 22 قانون مدیریت خدمات کشوری دولت موظف شده تصدی برخی امور خود را به بخش غیردولتی واگذارکند و هزینه های خود را کاهش داده و سطح بهره وری خود را افزایش دهد. هرچند کهنامی از دورکاری در این قانون برده نشده ولی دورکاری می تواند در راستای اجرای ماده 16 و 22 قانون خدمات کشوری تاثیر گذار باشد.

میلیونها کارمند در جهان دورکاری می کنند

رئیس امور بهره وری و همکاریهای بین الملل معاونت توسعه و مدیریت انسانی ریاست جمهوری در پاسخ بهنظر برخی منتقدانمبنی بر اینکهطرح دورکاری در بسیاری از کشورها با شکست روبرو شدهگفت: در یک آمار اجمالی که توسط کارشناسان ما انجام شده تعداد دورکاران در پنج کشور بزرگ اروپایی بیش از یک میلیون نفر برآورد شده است.

وی افزود: در کشور آمریکا از سال 2001 وزارتخانه ها، سازمانهای وابسته و موسسات گزارش دورکاری خود را به سازمان مدیریت کارکنان ارسال می کنند و تمامی موسسات فدرال موظفند سیاست دورکاری خود را تنظیم کنند. همچنین در کشورهای اروپایی و آمریکایی تمام کارکنان می توانند دورکار شوند به جز کارمندانی که کارآنها به صورتروزانه انجام می شود و مسقیما با ابزارهای امنیتی در ارتباطند و کارکنانی کهبا ارباب رجوع برخوردچهره به چهره دارند مانند پزشکان، مشاوران و... .

وی گفت: در این کشورها کارکنانی که نمره ارزشیابی آنها زیر سقفتعیین شدهباشد و عملکرد انضباطی ضعیفی دارند شامل دورکاری نمی شوند که می توان به لهستان، هند، مالزی، کره، ژاپن و... اشاره کرد.

تعیین صلاحیت دورکاری کارمندان بر عهده کارگروه دورکاری ادارات است

رضوانی در پاسخ به این پرسش کهانتخاب مشاغل و کارمندان دورکاردر ادارات به عهده کیست تصریح کرد: مدیران یا کارمندان نمی توانندبه صورت دل بخواه دورکار شوند زیرا در تمامی سازمانها و ادارات کارگروهی باعنوان کارگروه دورکاری تشکیل شده که یکی از وظایف آن بررسی صلاحیتکارمندان متقاضی و یا کارمندانی استکه توسط رئیس اداره برای دورکاری معرفی می شوند که در صورت تصویب این کارگروه کارمند شامل دورکاری می شود.

وی افزود: یکی دیگر از وظایف این کارگروه بررسی عملکرد و ارزشیابی هفتگی یا ماهانه دورکار است که این اقدام بر اساس تفاهم نامه منعقد شده کارمند با اداره و یاسازمانانجام می شود.همچنین برای ارزشیابیها فرمهای مخصوصی طراحی شده است.

شاخصهای ارزیابی دورکار

رضوانی اظهار داشت: رعایت نظم و انضباط، حضور به موقع در هنگام نیاز، نحوه ارتباط با مدیر، توانایی استفاده از تکنولوژی روز، میزان تسلط و آگاهی به قوانین و مقررات، توانایی انجام وظیفه بدون نیاز به مقام بالا، میزان غلبه بر انزوای اجتماعی، میزان کاهش هزینه و سرعت وکیفیت کار، نحوه فعالیت در پروژه های گروهی،انجام به موقع تعهدات کاری، میزان صرفه جویی و دقت در مصرف تجهیزات و میزان موفقیت در ارسال گزارش در زمان مقرر بخشی از شاخصهای ارزشیابی کارمندان دورکار است که توسط کارگروه و مدیر مربوطه تکمیل می شود.

وی افزود: اگر نمره ارزشیابی دورکار کمتر از 40 (کمتر از متوسط) باشد تفاهم نامه دورکار لغو و اگر از نمره 60 بیشتر(بالاتر از متوسط) باشد همکاری اداره با دورکار ادامه یافته و اگر بین 40 تا 60 باشد دورکار برای ریشه یابی دلایل کمکاری و ضعفبه کارگروه فراخوانده می شود.

زیرساختهای اینترنت و شبکه برای دورکاری آماده است

رئیس امور بهره وری ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که منتقدان دورکاری را مشروط بهبرخورداری ازاینترنت پرسرعت و تجهیزات رایانه ای در خانه می دانند گفت: به این نوع دورکاری، دورکاری "تله ورکینگ" می نامند در حالی که دورکاری که درمرحله اولدر حال اجرای آن هستیم دورکاری بدون استفاده از اینترنت است تا زمانیکه امکانات "تله ورکینگ" فراهم شود.

وی افزود: وزارت ارتباطات باید زیرساختهای لازم برای اجرای طرح دورکاری رافراهم کند که در جلساتی که با وزارت ارتباطات داشتیم عنوان کرده اند زیرساختها آماده است و باید هر دستگاهی برای استفاده از امکانات و تجهیز بهشبکه و اینترنت خودش پیش قدم شود.

رضوانی اظهار داشت:در حال حاضرمشکل زیرساختها نیستند بلکه نبود شبکه در سازمانها است که باید خود سازمانهابرای ایجاد شبکه داخلی اقدام کنند.

اولویت دورکاری با کارمندانی است که تجهیزات اداری و رایانه در خانه دارند

وی افزود: کارمندان در قانون دورکاری به دوسته تقسیم می شوند: یک دسته آنهایی که تجهیزات اداری اعم از میز، صندلی، تلفن، لوازم اداری، رایانه و اینترنت در اختیار دارند و دسته دیگر کارمندانی که این تجهیزات را ندارند که گروه اول به طور کامل دورکار می شوند و گروه دوم تا اطلاع ثانوی نمی توانند شامل دورکاری شوند تا زمانی که تسهیلات لازم برای خرید تجهیزات مورد نیاز آنها فراهم شود ولی اگر کار آنها به این تجهیزات نیازی نداشت می توانند دورکار شوند.

رضوانی با بیان اینکه هنوز نرم افزارهای لازم برای کارمندان دور کار بر روی اینترنت قرار نگرفته تا بتوانند ازخارج سازمان به نامه ها، اطلاعات وسیستم اتوماسیوندسترسی داشته باشند گفت: طی جلساتی که با وزیر ارتباطات داشتیموی اعلام کردوزارت ارتباطات مشکل زیرساخت ندارد و فقط باید سازمانها برای برخورداری از این تسهیلات اقدام کنند.

کارمندان دورکار نمی توانند کم کاری کنند

رئیس امور بهره وری ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا دورکاری فضا و شرایط را برای برخی از کارمندان کهمعمولا با حضور و نظارت مسئول بالادست کار می کنندمهیا نمی کند گفت: در قانون دورکاری هیچ کارمندی نمی تواند کم کاری کند و ما چنیندغدغهای نداریم. در واقع روش انتخاب کارمندانی که برای دورکاری انتخاب می شوند بدین گونه است که ابتدا باید سازمان یا وزارتخانه آن دسته از فعالیتهایی راکه شامل دورکاری می شوند شناسایی کند که در این مرحله حجم کار، تجهیزات، امکاناتو مدت زمان اجرای کار مشخص می شود. در مرحله بعدی افراد و گروههایی که بر عملکرد دورکار باید نظارت داشته باشند توسط سازمان تعیین شده و روشهای محاسبه حقوق و مزایای دورکار نیز مشخص می شود.

رضوانی اظهار داشت: میان دورکار و سازمان تفاهم نامه ای منعقد می شود و دورکار بسته کاری تعریف شده ای را در ازای حقوق تعیین شده تحویل می گیرد و اگر در زمان تعیین شده کار را تحویل ندهد و کم کاری کند نمره ارزشیابی پایینی می گیرد و در صورت تکرار توبیخ و در نهایت به فسخ تفاهم نامه دورکاری منتهی می شود.

کارمندان دور کار حقوق بیشتری دریافت می کنند

رئیس امور بهره وری ریاست جمهوری با بیان اینکه دستورالعمل تکمیلی آیین نامه دورکاری به زودی ابلاغ می شود گفت: در این دستورالعمل ویژگیهای افراد دورکار، روشهای ارزشیابی و نحوه محاسبه حقوق و مزایای کارکنان دور کار به تفسیر شرح داده شده واز آنجا که کارمندان دورکار خلاقیت و ابتکار عمل بیشتری به کار می برند شامل دریافت کارانه شده و حقوق آنها بیشتر از کارمندان داخل ادارت است.

بیمه و سایر مزایای کارمندان دورکار همانندسایر کارکنان است

رضوانی اظهار داشت: کارمندان دورکار مطمئن باشند حقوق، مزایا، بن، اضافه کاری، مرخصی، حق ماموریت و دیگر تسهیلاتی که در اداره از آن بهره مند بوده اند تغییر نمی کندو همچنان حقوق خود را دریافت می کنند. همچنین در دستورالعمل تکمیلی تعریف شده است که کارمندان دورکار در خارج از اداره در صورت بروز هرگونه حادثهاز مزایای بیمه بهرمند شوند.

دورکاری موجب کاهش فضاهای اداری و مصرف انرژی می شود

رئیس امور بهره وری ریاست جمهوریدرمورد مزایای دورکایتوضیح داد: اگر از کاهش ترافیک و آلودگی هواکه از مزایایقانون دورکاری استبگذریم کاهش فضای اداری همراه با کاهش استفاده از انرژی مصرفی اعم از آب، برق، گاز، تلفنو نیروی خدماتی نوعی صرفه جویی در هزینه های دولت است.

کارمند در خانه هم استراحت می کند و هم بهتر کار می کند

رضوانیافزود: برخی از کارمندان دولت بخشی از ساعات کاری خود را صرف احوالپرسی، خواندن روزنامه، غذا و چای خوردن، تلفن و پرسه زدن در راهروها می کنند در حالی که عوامل بازدارنده در خارج از محیط کاری با توجه به میزان کار تعیین شده بسیار کمتر است. در واقعکارمند در کنار خانواده در محیطی بانشاط و بدون استرسهای روحی و روانی بهترمی تواند کار کند زیراکار و استراحتش به موقع است.

معایب و مزایای قانون دورکاری

رضوانی گفت:در قانون دورکاری معایبی دیده می شود که نهاد ریاست جمهوری این معایب را در اجرای این قانون دیده و برای آنها به دنبال راه حلهای موثر و رفع معایب است.

جدول معایب و مزایای اجرای قانون دورکاری در کشور

معایب دورکاری

1- نیاز به سرمایه گذاری برای ایجاد فضای کاری در خانه

2- ضرورت توانایی استفاده از رایانه

3- کاهش ارتباطات شغلی و تعاملات اجتماعی

4- نیاز به پشتوانه قانونی مناسب

5- نیاز به امنیت اطلاعات و مقابله با تهدیدات شبکه ای

6- نیاز به شبکه های کامپیوتری، سخت افزار ها و نرم افزارهای پشتیبانی

مزایای دورکاری

1- کاهش هزینه های مربوط به رفت و آمد کارکنان

2- کاهش مشکلات مرتبط با کنترل حضور و غیاب کارکنان

3- توجه به نتیجه کار و نه به ساعات حضور

4- بهبود شرایط کار، افزایش رضایت شغلی و بهره وری کارکنان

5- افزایش استقلال شغلی کارکنان

6- صرفه جویی در هزینه های مختلف زمانی و مالی کارکنان

7- کاهش فشارهای روحی ناشی از محیط کار و تعاملات اجتماعی روزمره

8- کاهش نیاز به فضای اداری

9- افزایش زمان آزاد کارکنان، ارتباطات خانوادگی و بهبود شرایط خانواده

10- کمک به تحقق استاندارهای زیست محیطی

11- کاهش ترافیک و مصرف انرژی

12- استفاده از مراکز دورکاری در نزدیکی محل زندگی

13- بکارگیری نوآوریهای نوین

20 درصد کارمندان تهرانی دورکار شده اند

رئیس امور بهره وری ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا معاونت توسعه نیروی انسانی ریاست جمهوریبانک اطلاعاتی از کارمندان دورکار دراختیار داردگفت: هنوز بانک اطلاعاتی تکمیل نشده ولی می توان گفت 20 درصد کارمندان تهران تا کنون دورکار شده اند.

وی افزود: برنامه ما دورکاری 50 درصد از کارکنان دولت است ولی ظرفیت و سقفی برای افزایش آن قائل نشدیم با این حال بازهم به زمان نیاز داریم.

40 درصد کارمندان دولت بدون اینترنت و رایانه می توانند کار کنند

رضوانی در پاسخ به این پرسش که آیا واقعا40 درصد کارکنانی که قرار است مشمول این طرح شوندنیازی به رایانه و اینترنت ندارند گفت: حتی بیشتر از40 درصد از کارکنان دولتی کارشان بارایانه مرتبط نیست و می توانند بدون اینترنت و رایانه کار کنند که می توان به امور حسابداری، تحقیقات، پژوهش، حقوقی و مطالعاتی اشاره کرد ولی تلاش می کنیم شرایط استفاده از رایانه و اینترنت را برای این کارکنان فراهم کنیم تا کارشان بهتر و با سرعت بیشتری پیش رود.

رئیس امور بهره وری ریاست جمهوری، سازمان میراث فرهنگی ووزارت کار را از سازمانهای پیش قدم در دورکاری معرفی کرد و افزود: در دورکاری اجباری وجود ندارد ولی اگر مدیری تشخیص داد که این کار با دورکاری انجام شود می تواند به کارمند بگوید این کار را در خانه انجام دهد اما کارمندانی که با امور محرمانه و حراستی در ارتباط هستند شامل دورکاری نمی شوند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 29 آذر89، کدمطلب:1210970، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین