پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۲۴۵
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
فرش جهیزیه پروین اعتصامی دچار سرنوشت نامعلومی شده است. بازدیدگنندگان از کاخ موزه شهرداری ، روایت می کنند که فرش در جای خود نیست. برخی از مطلعین هم خبر از فرستادن فرش به خزانه برای رفو و تعمییرات ، می گویند. واقعا وضعیت لیست برداری از آثار تاریخی و اشیا فرهنگی این کشور به کجا مربوط است. وزیر پر خاصیت یا کم خاصیت میراث ،چه نقشی دارد. ایا با دزدی های بی صدا مواجه هستیم؟

شعارسال: فرش ۱۲ متری که در موزه تبریز بود، مدتی ست در سکوت کامل و بدون هیچ توضیحی غیب شده است. این تیتر خبری است که باعث تعجب خیلی ها شده است. 
فرش ۱۲ متری متعلق به جهیزیه پروین اعتصامی که در سال 1387 به موزه تبریز اهدا شده بود مدتی است در این موزه دیده نمی‌شود و مسئولان پاسخ مناسبی برای برداشتن آن ارائه نمی‌کنند. در سال ۸۷ قالیچه جهیزیه پروین اعتصامی بانوی شاعر کشورمان به موزه فرش تبریز وقف می‌شود. بر اساس این گزارش، ایرج نوبهار این قالیچه را طی وقف نامه‌ای به موزه می‌سپارد، ولی چندی است که برخی مراجعین به موزه سراغ آن را می‌گیرند، اما از فرش خبری نیست! خبرنگار با نوبهار در مورد این موضوع تماس گرفت که وی ضمن تائید گفت:در سال ۸۷ برابر وقف نامه که موجود است به موزه اهدا شد. اما مدتی است در موزه رویت نمی‌شود.

 

علی اصغر شعر دوست رئیس خانه موزه شهریار هم در این زمینه در پاسخ به این پرسش که چرا فرش از موزه کاخ شهرداری تبریز برداشته شده گفت:البته من هم که این اواخر به موزه فرش مراجعه کردم فرش جهیزیه پروین اعتصامی را ندیدم. رئیس خانه موزه شهریار افزود:در بازدید اخیر سوال کردم که این فرش کجاست؟ چرا برداشته شده؟ که پاسخ‌ها متفاوت بود. البته این فرش به موزه اهدا و وقف شده است، در سند اهدایی نکته‌ای وجود دارد که شهرداری می‌تواند در موزه‌های دیگر هم از آن استفاده کند.
 
ناپدید شدن فرش جهیزیه پروین اعتصامی ! + توضیحات
 
ناپدید شدن فرش جهیزیه پروین اعتصامی ! + توضیحات
 
رضا پورعلی در خصوص انتشار گزارشی با عنوان «فرش جهیزیه پروین اعتصامی» کجاست؟ اظهار کرد: فرش‌های تالار فرش به دلیل کمبود جا و افزایش تعداد فرش‌ها همچنین انجام تعمیرات و رفوگری به صورت دوره‌ای جا به جا می‌شوند و پس از انجام تعمیرات به مکان اولیه خود بازگشته است. جانمایی ۱۱ تخته فرش اهدایی تاجر تبریزی اهدا شده از آلمان در تالار فرش تبریز موجب کمبود جا در تالار شده بود که طبق روال سایر موزه‌ها تصمیم بر جا به جایی فرش‌ها در سایر تالار‌ها گرفته شد.
 
ناپدید شدن فرش جهیزیه پروین اعتصامی ! + توضیحات
 
یوسف سلامی مدیر حراست شهرداری تبریز مدعی است که با توجه به تعدد فرش های در اختیار موزه شهرداری تبریز در ساختمان تاریخی ‘عمارت’، جابجایی آنها گریزناپذیر است.البته فرش های مجموعه موزه عمارت شهرداری تبریز برای بیدزدایی و انجام عملیات مرمتی احتمالی نیز هر سه ماه یک بار جابجا می شوند.فضای موزه ‘عمارت شهرداری’ تبریز برای نمایش همه داشته های آن کوچک و به تبع آن جابجایی اشیای آن نیز الزامی است.
لازم به توضیح است که موزه شهرداری تبریز، در شهر تبریز و در طبقه زیرزمین ساختمان تاریخی کاخ شهرداری تبریز واقع شده‌ و این موزه، در سال ۱۳۸۶ همزمان با یکصدمین سالگرد تأسیس نخستین بلدیه (شهرداری) ایران در تبریز در فضایی به وسعت ۸۰۰ متر مربع و با هزینه یک میلیارد و ۱۰۰میلیون ریال راه اندازی گردیده است.
ناپدید شدن فرش جهیزیه پروین اعتصامی ! + توضیحات
 
سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت رکنا، تاریخ انتشار: 22مهر1396، کدخبر 316026: www.rokna.net / سایر منابع.
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین