پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۲۶۶
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
اهمال کاری یا Procrastination در ساده ترین شکل آن، تعلل ورزیدن در انجام کارها و به تاخیر انداختن کارهاست.

شعار سال: اهمال کاری یعنی اینکه کارهای ضروری‌تر را عقب بیندازیم و ترجیح دهیم که ابتدا کارهایی با ضرورت کمتر را انجام دهیم. به عبارت دیگر، کارهایی که لذت انجام آنها بیشتر یا رنج انجام آنها کمتر است را در فهرست فعالیت‌های خود – مستقل از اهمیت و ضرورت آنها – در اولویت قرار دهیم.

نشریه Psychology Today دریکی از مقالات خودمی‌نویسد: شاید بتواند یکی از ریشه های اهمال کاری را همان چیزی دانست که فروید، اصل لذت یاPleasure Principleمی‌نامد. اینکه انسانها به جای اینکه به اثرات بلندمدت تصمیم‌ها و رفتارهای خود فکر کنند، به صورت کاملاً غریزی ترجیح می‌دهند رفتارهای لذت آفرین را انجام داده و از رفتارهای رنج آور دوری کنند.

این مقاله برای تکمیل اصل لذت فروید، به مطالعاتدن گیلبرتهم اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که انسان در شبیه سازی و تخمین آینده خطاهای زیادی دارد و نمی‌تواند به درستی حدس بزند که وقتی کار امروز را به فردا می‌اندازد، فردا چه احساسی را تجربه خواهد کرد. شاید اگر می‌توانست تلخی و سختی احساس فردا را به درستی پیش بینی کند، کارهایش را در زمان مناسب انجام می‌داد و به سمت اهمال کاری نمی‌رفت.

اگر به دنبال تعریف اهمال کاری از دید روانشناسان هستید، شاید تعریف گرگوری شرا بتواند کمک خوبی باشد. البته او و همکارانش اهمال کاری در محیط دانشگاهی را بررسی کردند اما تعریفی که به آن دست پیدا کردند در حوزه‌های دیگر هم قابل استفاده است:

اهمال کاری و به تعویق انداختن را زمانی می‌توان به عنوان یک مشکل و اختلال رفتاری مورد توجه جدی قرار داد که سه شرط داشته باشد:

  • اول اینکه موجب کاهش کارایی شود.
  • دوم اینکه ضروری نباشد.
  • سوم اینکه در کل موجب تاخیر در انجام فعالیت‌ها شود.

به عبارتی اگر شما باید تا فردا یک هدیه برای تولد دوستتان بخرید و امروز هم جمعه هست و کار دیگری ندارید، عقب انداختن خرید هدیه از صبح به ظهر یا عصر – حتی اگر به نیت استراحت بیشتر باشد – مصداقی از اهمال کاری نیست.

اما اگر در دانشگاه هستید و برای خودتان می‌چرخید و در و دیوار را نگاه می‌کنید و در همان حال دوستانتان منتظر هستند که به سراغشان بروید و انجام پروژه درسی را آغاز کنید، باید بپذیرید که به صورت جدی گرفتار اهمال کاری هستید.

تبعات منفی زیادی برای اهمال کاری شمرده شده است که از جمله آنها می‌توان بهاسترس، اضطراب، احساس گناه، ایجاد بحران یا تصور وجود بحران، کاهشسلامتو همینطور کاهش خروجی مفید و بهره وری اشاره کرد.

مفهوم اهمال کاری در متمم

ما در متمم مطلبی داریم تحت عنوان اینکه:آیا شما هم گرفتار اهمال کاری هستید؟در آنجا توضیح داده‌ایم که شاید به جای فرار از اهمال کاری بتوان آن را به شکلی مدیریت کرد. همچنین بحثمدیریت زمان و نظم شخصیهم از جمله بحث‌های دیگری است که اگر احساس می‌کنید اهمال کاری به یک مشکل جدی در زندگی شما تبدیل شده، مطالعه آنها می‌تواند مفید باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت متمم ، تاریخ انتشار --- ، کدمطلب: ----، www.motamem.org


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین