پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۸۶۳۵۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
هنوز فرصت هست. کافی است رسانه های گروهی را زیر و رو کنید تا انبوه تبلیغات شرکت های بیمه ای را برای فروش بیمه عمر ببینید.

شعارسال : در حالی شرکت های بیمه ای تبلیغاتی گسترده را برای فروش بیمه نامه های عمر آغاز کرده اند که بررسی ها نشان می دهد مشکلات ساختاری این شرکت ها می تواند در آینده ای نه چندان دور اقتصاد ایران و برخی خریداران بیمه نامه های عمر را با مشکلاتی متعدد مواجه کند.

باید از بروز بحران برای بیمه نامه های عمر پیشگیری کرد

این مساله اما نه حدس و گمان است و نه یک پیش بینی بدبینانه. حتی رییس کل بیمه مرکزی ایران نیز در مصاحبه ای که در سال جاری داشته است بر وجود مشکلاتی در شرکت های بیمه اذعان کرده و در پاسخ به این سئوال که شرکت های بیمه مشکلات بیشتری دارند یا بانک ها می گوید: شواهد نشان میدهد كه هیچ كدام وضع خوبی ندارند و ساختار بازار مالی ما الان مشكل دارد و بخشی از آن بخاطر تحریم و بخشی بخاطر برخی سیاست ها بود. ضمن انكه بهم خوردن تعادل اقتصادی كشور هم در به وجود آمدن این وضعیت بی تأثیر نبود. البته من دنبال مقصران این وضعیت نیستم چون اگر الان وارد آن شوم،‌بحث سیاسی می شود و من اصلا وارد آن نمی شوم. نمی خواهم بگویم چه كسی باعث این وضعیت شد. ولی واقعیت این است كه مشكل وجود دارد، طبیعی است شركت بیمه بخشی از بازدهی خود را از طریق سرمایه گذاری هایش به دست می آورد ولی الان بازدهی سرمایه گذاری مشكل پیدا كرده و ركود حاكم در بخش مسكن، افت شاخص بورس و ... باعث شده تا مسائل مالی این بخش به مشكل بخورد در كنارش ضریب خسارت بالای شخص ثالث و رشته درمان به اضافه رقابت های ناسالم و نرخ شكنی در بقیه رشته های بیمه ای.

در حالی فروش بیمه نامه های عمر در دستور کار شرکت های بیمه ای قرار دارد که پیش از این تورم مهارگسیخته و بالای اقتصاد ایران، در سال های طولانی سبب شده بود ارزش مادی بیمه نامه عمر در زمان تحویل چندان منفعت اقتصادی را برای بیمه گذار به همراه نداشته باشد اما در سال های اخیر با کنترل نرخ تورم و تک رقمی شدن آن در سال ها جاری و سال گذشته، فروش بیمه های عمر برای بسیاری از بیمه گذاران واجد منفعت است.

شما با پس انداز ماهانه 50 هزار تومان و قرار دادن مبلغ 5 میلیون تومان به صورت سپرده بعد از 10 سال 27 میلیون تومان، بعد از 20 سال 147 میلیون تومان و بعد از 30 سال در انتهای قرارداد مبلغ 700 میلیون تومان دریافت خواهید کرد.

هر چند نمی توان پیش بینی دقیقی داشت که قدرت خرید 700 میلیون تومان در سی سال آینده چقدر خواهد بود اما با این حال بسیاری از سپرده گذاران این مبلغ را برای سپرده گذاری جذاب ارزیابی می کنند. برخی دیگر از بیمه ها نیز مبالغی بیش از این یا کمتر از این را به سپرده گذار تعهد می کنند. همان طور که اشاره شد، شرکت های بیمه لازم است مبالغ دریافتی از سپرده گذاران را سرمایه گذاری کنند تا بتوانند در پایان دوره بیمه مبالغ تعهد شده را به بیمه گذار پرداخت نمایند. همان طور که اشاره شد اما شرکت های بیمه ای در سال های گذشته با مشکلاتی برای سرمایه گذاری مواجه شده اند و این کاهش بازدهی خود زنگ های خطر را به صدا درآورده است. از سوی دیگر لازم است نظارتی جدی بر شرکت های بیمه ای صورت گیرد تا مشکلاتی از این بابت در سال های آینده گریبان سپرده گذاران و همچنین اقتصاد ایران را نگیرد.

در حالی که ضعف نظارت مشکلات فراوانی را در سال های گذشته متوجه سیستم بانکی ایران کرده است ضروری است سیستم نظارتی قوی و شفاف مانع از بروز مشکل برای شرکت های بیمه ای در سال های آتی شود.

سهم 14 درصدی

در حال حاضر بیمه های عمر سهمی 14 درصدی از پرتفوی بیمه ها دارند این در حالی است که در جهان بیش از ۵۰ درصد پرتفوی دنیا بیمه های عمر و كمتر از ۵۰ درصد غیرعمر است. با این حال بیمه های غیر عمر سهمی 86 درصدی را از پرتفوی شرکت های بیمه ایران دارند. افزایش این سهم زیر سایه نظارت ضعیف و غیر شفاف می تواند مشکلات را در این زمینه افزایش دهد.

 لازم است برای گرفتار نشدن شرکت های بیمه ای در گرداب مشکلاتی که موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز با آن روبرو هستند، تدابیری جدی اندیشیده شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی بولتن نیوز، تاریخ انتشار: 23مهر96، کد خبر:532907، www.bultannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین