پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۴۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
محمدعلی دادخواه؛ حقوقدان و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ معتقد است که این جشن‌ها و سنت‌های ایرانی است که کشور و اقوام مختلف را در کنار هم قرار داده و باعث ایجاد وحدت شده است و به نظر می‌رسد بهترین کار این است که در مورد جشن کوروش یک نهاد دولتی با همراهی مردم متولی برگزاری جشن یاد روز کوروش شوند تا دیگر شاهد مشکلاتی همانند سال‌های گذشته نباشیم.

شعارسال: محمدعلی دادخواه؛ حقوقدان و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ معتقد است که این جشن‌ها و سنت‌های ایرانی است که کشور و اقوام مختلف را در کنار هم قرار داده و باعث ایجاد وحدت شده است و به نظر می‌رسد بهترین کار این است که در مورد جشن کوروش یک نهاد دولتی با همراهی مردم متولی برگزاری جشن یاد روز کوروش شوند تا دیگر شاهد مشکلاتی همانند سال‌های گذشته نباشیم.

هرساله در روز 7 آبان بسیاری از علاقه‌مندان به کوروش کبیر در محل آرامگاه او در پاسارگاد شیراز گرد هم می‌آیند تا به جشن و پایکوبی بپردازند و یاد و نام بنیان‌گذار حکومت هخامنشی را زنده نگاه دارند.

کورش کبیر بنیان‌گذار حقوق بشر و نخستین شاه شاهنشاهی هخامنشی بود که به مدت سی سال، در بین سال‌های 529 تا 559 پیش از میلاد، بر نواحی گسترده‌ای از آسیا حکومت می‌کرد. کوروش اما یکی از معدود پادشاهان ایرانی است که ایرانیان به او تعلق‌خاطر خاصی دارند و هرساله برای یاد روز او در محل آرامگاهش به جشن و خوشحالی می‌پردازند.

در سال‌های گذشته اما، به دلیل برخی از تندروی‌ها برگزاری این مراسم با مشکل مواجه شده است. در سال 95 زمانی که جمع کثیری از مردم در محل آرامگاه کوروش گرد هم آمده بودند، مأموران امنیتی وارد عمل شدند و پس از برخورد و متفرق کردن حاضرین برخی را هم بازداشت کردند. این اتفاق اما انتقادات بسیاری را به همراه داشت تا جایی که حتی برادرزاده آیت‌الله علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد، به این اتفاق واکنش نشان داد و در سخنانی گفت: «متأسفم كه گاهي شاهد سخنان و نوشته‌ها و فيلم‌هايي هستم كه ظاهراً براي دفاع از مذهب، كوروش و تمدن و منشور او را به چالش مي‌كشند و مفاخر تاريخي يك ملت را مورد تحقير قرار مي‌دهند. ظاهراً برخي گمان مي‌كنند ايجاد ترديد و خدشه درباره فرهنگ و تاريخ و تمدن ايران باستان، به تقويت بنيان‌هاي مذهبي در جامعه خواهد انجاميد.»

با توجه به همین موضوع، هفته گذشته بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با درخواست از وزارت ارشاد، خواهان این شد تا مراسم یاد روز کورش که حدود 20 روز دیگر است، با همکاری دولت و در امنیت کامل برگزار شود تا مردم با آرامش خاطر بیشتری در این مراسم حضور پیدا کنند.

بااین‌حال اما به نظر می‌رسد اگر نهاد دولتی، متولی برگزاری این جشن باشد، قطعاً و یقیناً می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد. فرهنگ و تمدن کشورمان موضوعی نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد. دولت می‌تواند با همکاری و هماهنگی مردم، این جشن را به بهترین شکل ممکن برگزار کند و امنیت و حرمت همه افراد نیز نگاه داشته شود.

محمدعلی دادخواه، حقوقدان و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به پاسداشت و حفظ فرهنگ و تمدن تاریخی کشورمان، گفت: تداوم تاریخی ایران بر مبنای وحدتی است که میان ایرانیان وجود دارد. از همان زمان "پیشدادیان" معتقد بودند که قبل از هر کاری باید "داد" باشد به همین دلیل نام خودشان را پیش دادیان گذاشتند و بعد از آن‌ها هخامنشیان نیز بر این باور بودند که منش ما بر مبنای "حق" است.

دادخواه با بیان اینکه این تمدن و فرهنگ اصیل ایرانی است که طی سال‌ها وحدت و همراهی ایرانیان را حفظ کرده است، خاطرنشان کرد: کوروش گذشته از اینکه در کتاب یهود بارها از او نام برده شده در قرآن نیز به عنوان "ذوالقرنین" به او اشاره شده است. البته در دیگر میراث‌های ما نیز به کورش اشاره شده و همین موضوع نشان می‌دهد که کوروش عامل وحدت سراسری تاریخی و فرهنگی ما است، زیرا بیشتر مواردمان از جمله گاهی اقوام و زبان‌ها به جای آنکه باعث وحدت باشد باعث افتراق است و این تمدن است که ما را در کنار هم قرار داده است.

دادخواده ادامه داد: در ایران حدود 14زبان داریم که صحبت می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد، از زبان عبری و ارمنی تا کردی و عربی، یا مثلاً اقوام و ادیان متعددی هم در کشور داریم که همه‌ این‌ها نه تنها عامل وحدت نیست بلکه عامل افتراق است. ما باید برای حفظ سرزمین ایران به ویژه در چنین شرایط حساس و متلاطمی، عواملی که وحدت ملی را ایجاد می‌کند پرورش دهیم.

دادخواه با بیان اینکه اولین عامل همبستگی و تداوم وحدت ایرانیان "نوروز" است خاطرنشان کرد: نوروز مهم‌ترین عامل همبستگی ایرانیان است و از نظر اسلامی هم تایید شده است. مثلاً شیعه می‌گوید که عید غدیر واقعی در عید نوروز بوده است؛ حتی می‌بینیم "هاتف" که یکی از مذهبی‌ترین شعرای ایران است در همین باب می‌گوید "همایون روز نوروز است امروز و به فیروزی، بر اورنگ خلافت کرده شاه لافتی ماوا".

این حقوقدان و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ با اشاره به برگزاری مراسم جشن کوروش در امنیت و آرامش، گفت: ما باید اجازه بدهیم تمام NGOها نسبت به بزرگداشت کوروش به عنوان نماد "دادگری" و "وحدت" اقدام کنند. ما باید نظر نماینده محترم که پیشنهاد داده تا دولت مراسم کوروش را برگزار کند را بپذیریم و در این خصوص یک متولی دولتی اعم از وزارت ارشاد یا سازمان میراث فرهنگی را داشته باشیم. ضمناً نباید از همکاری مردم دوری کنیم. ما باید اجازه دهیم که مردم در این شور همگانی که فارغ از هر باور، زبان، منطقه جغرافیایی و... آن را پذیرفته‌اند، همکاری کنند.

دادخواه با بیان اینکه باید اجازه دهیم همه مردم در این جشن و پایکوبی همکاری و شرکت داشته باشند، تصریح کرد: پایکوبی در تمدن کهن یعنی دوری جستن از شر! جشن برای مردم است نه دولت، به همین دلیل باید مردم در تمام امورات آن همکاری داشته باشند. زمانی که یک نهاد دولتی متولی این‌گونه برنامه‌ها می‌شود به معنای همگام و همراه شدن با مردم است که همین اتفاق یک صمیمیت و همدلی با مردم را ایجاد می‌کند. البته زمانی که نهادهای دولتی متولی این امر شوند ممکن است برخی از باید‌ها و نبایدها هم ایجاد شود. ازآنجایی‌که کورش نماد دادخواهی، عدالت‌خواهی و حقوق بشر است، طبیعتاً بایدها و نبایدهایی که دولت در خصوص این جشن تدوین می‌کند باید در همین چارچوب باشد.

دادخواه با بیان اینکه قانون باید پیش رو و فرهنگ‌ساز باشد، خاطرنشان کرد: دولت اگر در این چارچوب ورود پیدا کند نه تنها با مخالفت نیروهای ملی و مردمی مواجه نخواهند شد بلکه مسبب صمیمیت و همدلی بیشتر میان مردم و ارکان دولت خواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 23 مهر 1396 ، کدخبر: 81484 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
0
0
باید خیلی بیشتر از این ها به کوروش و فرهنگ غنی مون افتخار کنیم
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین