پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
کم فروشی فقط دادن جنس به مشتری کمتر از میزانی که بابت آن پول پرداخت کرده، نیست! هنگامی که در محل کار از اول و آخر کارتان می زنید یا به بهانه های مختلف کارها را پشت گوش می اندازید، در حال کم فروشی هستید!

شعار سال: به طور کلی برخی از افراد در شغل خود متعهدتر از دیگران هستند، در کار هدفمندتر فکر می کنند و قبل از انجام هر فعالیتی، برنامه ریزی صحیحی برای آن دارند.

چنین افرادی معمولا در شغل خود خلاقیت و ایده های جدیدی دارند و به جای دست زدن به کم فروشی برای ارتقای خود، به خلاقیت و توانمندی خود در تولید ایده های جدید متکی هستند.

عوامل خانوادگی و تربیتی: درونی کردن وجدان کاری در دوران کودکی، برانگیختن حس مسئولیت کودک و ... از جمله موضوعاتی است که به نقش خانواده در شکل گیری وجدان کاری اشاره می کند. مشاهده والدینی که چندان به نظم کاری معتقد نیستند و تا حد امکان از سر و ته کارشان می زنند و والدینی که به جای ایجاد حس مسئولیت پذیری در فرزند خود، مسئولیت انجام امور را از او سلب می کنند تا کودک به سختی نیفتد و خواهر و برادری که به کودک یاد می دهند از تکالیف محوله معلم سرپیچی کند و به فکر راحتی خودش باشد، زمینه شکل گیری وجدان کاری پایین را در او فراهم می کند.

عوامل فرهنگی - اجتماعی: ارزش های اجتماعی یک جامعه نقش بسیار پررنگی در وجدان کاری افراد آن جامعه خواهد داشت. ارزش هایی که فرهنگ، آن را تعیین می کند، بر انگیزه افراد در کم فروشی تاثیر می گذارد. زمانی که فرهنگ یک جامعه بر پیشرفت شغلی بیش از وجدان کاری تاکید داشته باشد، فرد حاضر است به هر قیمتی و با دست زدن به هر نوع کم فروشی در حرفه اش ارتقا یابد یا هنگامی که مسئولان یک جامعه وجدان کاری بالایی نداشته باشند، تقویت کننده کم فروشی و وجدان کاری ضعیف در بین مردم خواهند بود. ارج نهادن به از زیر کار در رفتن و زرنگ بازی در جامعه و تاکید بر پیشرفت شغلی به جای وجدان کاری، از جمله عوامل فرهنگی - اجتماعی است که سبب شکل گیری وجدان کاری ضعیف در افراد می شود.

کارمند هستید و تا جایی که بشود، صبح ها اول وقت در محل کار حاضر نمی شوید یا نیم ساعت قبل از اتمام وقت اداری، سیستم خود را خاموش و کار را تعطیل می کنید!

مغازه دار هستید و هنگام وزن کردن اجناس با ترازو، وزن را به بالا گرد می کنید!

در ساعات کار به امور شخصی خود می پردازید و عمدا کارها را به منزل می برید تا بابت دورکاری، اضافه کار دریافت کنید!

اهمیت داشتن وجدان کاری

بسیاری از کم فروشی ها در محل کار از وجدان کاری پایین نشات می گیرد. وجدان کاری عاملی است که باعث ایجاد نظم در کار و احساس انجام وظیفه در افراد می شود. وجدان کاری سبب می شود فرد در شغل خود توانمندی ها، تخصص ها و استعدادهایش را نه تنها بدون کنترل رها نکند بلکه به صورت داوطلبانه برای تحقق اهداف شغلی به کار گیرد. به نظر می رسد امروز وجدان کاری کما بیش یک مفهوم رها شده ، است! توجه به وجدان کاری سبب کاهش شیوع کم فروشی، بهبود نتایج کارها و در پی آن بهبود وضعیت جامعه خواهد شد.

تعریف دقیق تر «کم فروشی»

موارد مطرح شده در ابتدای مطلب و بسیاری از مصادیق دیگر که در جامعه مشاهده می کنیم، نمونه هایی از کم فروشی است. کم فروشی فقط به معنای فروختن کالا کمتر از میزانی که فروشنده بابت آن پول دریافت می کند، نیست. امروزه مصادیق زیادی از کم فروشی در ادارات، سازمان ها، شرکت ها و ... رواج دارد. هر فردی که با کارخانه، شرکت، اداره یا هر مجموعه دولتی یا خصوصی یا حتی با شخص دیگری قرارداد کاری می بندد، در واقع به انجام برخی وظایف و امور متعهد شده است.

به عبارتی دیگر، شخص شاغل بخشی از ساعات روزانه اش را در قبال دریافت مبلغی به آن مجموعه یا شخص فروخته است. بنابراین کم کاری در انجام امور، مصداق کم فروشی خواهد بود.

کم فروشی فقط دادن جنس به مشتری کمتر از میزانی که بابت آن پول پرداخت کرده، نیست! هنگامی که در محل کار از اول و آخر کارتان می زنید یا به بهانه های مختلف کارها را پشت گوش می اندازید، در حال کم فروشی هستید!

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری سلامت نیوز، تاریخ انتشار 24 مهر 96، کد مطلب: 227529، www. salamatnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین