پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۷۱۲
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
پیرچشمی یك پدیده طبیعی در اثر افزایش سن است و معمولا در اوایل یا اواسط دهه پنجم زندگی جلب توجه می كند. در صورت ابتلا به پیرچشمی باید برای خواندن كتاب آن را دست كشیده شده بگیرید. و احتمالاً خواندن خطوط ظریف دفتر تلفن نیز برای شما مشكل خواهد شد. گاهی ممكن است دچار خستگی و سر درد شوید.

شعار سال: پیرچشمی یك پدیده طبیعی در اثر افزایش سن است و معمولا در اوایل یا اواسط دهه پنجم زندگی جلب توجه می كند. در صورت ابتلا به پیرچشمی باید برای خواندن كتاب آن را دست كشیده شده بگیرید. و احتمالاً خواندن خطوط ظریف دفتر تلفن نیز برای شما مشكل خواهد شد. گاهی ممكن است دچار خستگی و سر درد شوید.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، پیرچشمی ( Presbyopia ) اصطلاحی یونانی است که برای توصیف شرایطی به کار می رود که دامنه تطابق چشم بیمار به حدی کاهش می یابد که در نزدیکترین نقطه ( فاصله ) مورد نظر ، بینایی واضح و راحت فرد رخ نخواهد داد .

پیرچشمی از ۴۰ سالگی آغاز می شود و به نظر می رسد که پیرچشمی بتواند به عنوان شایعترین بیماری بشر قلمداد شود، چرا که هر فرد بالای ۴۰ سال دیر یا زود به درجاتی از مشکلات بینائی نزدیک دچار خواهد شد. از این رو، گروه زیادی از افراد در پی چاره جوئی برای رفع مشکل بینائی خود، به دنبال راههای گوناگون درمانی برای حل این معضل خواهند بود.

در واقع لنزهای چشم کمتر انعطاف پذیر می شوند . لنزها سفت و ماهیچه هایی که لنز را کنترل می کنند ، ضعیف می شوند و این کار از توانایی ماهیچه ها برای خم کردن و پهن کردن لنزها جهت تمرکز نور روی شبکیه جلوگیری می کند ، در نتیجه چشم در تمرکز بر روی اشیاء مشکل دارد .

دامنه تطابق به تدریج با افزایش سن ، کاهش پیدا می کند ، پیرچشمی بطور کلی موقعی اتفاق می افتد که دامنه تطابق بیمار کمتر از ۵ دیوپتر باشد . در این جاست که اغلب بیماران علائم را نشان میدهند . سن شروع پیرچشمی متفاوت است . بیشتر بیماران تا سن ۴۵ سالگی به اصلاح دید نزدیک نیاز خواهند داشت .

افراد دوربین « زودتر از افراد نزدیک بین » به پیرچشمی مبتلا می شوند .

در مورد اینکه آیا می‌توان از پیرچشمی جلوگیری کرد و یا آن را به تعویق انداخت، بایستی گفته شود که تاکنون به این سوال پاسخ مشخص داده نشده و تحقیقات تاکنون نتوانسته است راه حلی را پیشنهاد نماید.

عمدتا مشكل پير چشم ها وابستگي به عينك است و اين تنها براي مطالعه نيست. براي گرفتن شماره تلفن و يا خواندن يك SMS و يا ديدن يك انگشتري در مهماني ،آرايش صورت، مانيكور و اصلاح ناخن، كار در آشپزخانه و … مواردي است كه شخص پير چشم نياز به عينك دارد. عدم دسترسي به عينك و نياز به برداشتن و گذاشتن مكرر و در مواردي نگاه كردن از بالاي عينك ، هميشه افراد پير چشم را رنج ميدهد

● عوامل پیرچشمی :

پیرچشمی بخشی از مراحل طبیعی پیری است که به تدریج شروع می شود و بیماران متوجه تغییراتی در بینایی شان می شوند که از جوانی آنها شروع شده تا نیمه ۴۰ سالگی ادامه می یابد .

تحقیقات نشان می ‌دهد که شروع پیرچشمی به عوامل مختلفی مثل نژاد، شرایط آب و هوایی ، تغذیه و عوامل فیزیولوژیک فرد بستگی دارد.

به طوری که پیرچشمی در کشورهای اروپایی در سنین 45 تا 50 سالگی اتفاق می‌افتد، در حالی که در کشورهایی مثل هند، عربستان و کوبا در سنین 40 سالگی اتفاق می‌افتد، و یا اینکه سیاه پوستان زودتر از سفید پوستان دچار پیرچشمی می ‌شوند.

طبق تحقیقاتی که در خصوص سن شروع پیرچشمی در شهر تهران به عمل آمده، این سن 5/37 سالگی مطرح شده است.

● علل بروز پیرچشمی :

وقتي پا به سن مي‌گذاريم، لنزها سفت و ماهيچه‌هايي كه لنز را كنترل مي‌كنند، ضعيف مي‌شوند. ماهيچه‌هاي ضعيف شده نمي‌توانند عدسي چشم را به راحتي خم و پهن كنند، در نتيجه نوري كه از طرف اشياء وارد چشم مي‌شود، دقيقا روي شبكيه متمركز نشده و اشياء باوضوح رويت نمي‌شوند. در پيرچشمي در واقع قدرت تمركز خود بر روي اشياء را از دست مي‌دهيم.

پیرچشمی بخشی از روند طبیعی افزایش سن می‏باشد و در هنگامی که عدسی چشم قابلیت انعطاف خود را بتدریج از دست می‏دهد، اتفاق می‏افتد. اما از دلایل عمده پیرچشمی سخت شدن پوسته عدسی چشم می‌باشد، دلیل دیگرش کاهش قدرت عضلات جسم مژگانی هست که در این حالت عضلات مژگانی قادر نیستند که انحنای لازم را برای عدسی بوجود بیاورند، به علت اینکه خود این عضلات با افزایش سن دچار اسکلروزیس می‌گردند.

بطور کلی یک سری تغییرات در بدن به علت افزایش سن ایجاد می‌گردد که غیر قابل برگشت می‌باشد و پیرچشمی یکی از این تغییرات است، پیرچشمی مساله نگران کننده‌ای نیست و براحتی قابل درمان است، منظور از درمان همان اصلاح است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت پزشکان بدون مرز ، تاریخ انتشار ---- ، کدمطلب:26624، www.pezeshk.us


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین