پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۸۱۵۱
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، از بررسی لایحه مجازات های جایگزین زندان در کمیسیون متبوع خود خبرداد وگفت: باید دایره نوع مجازات ها و جرائم را در جایگزین حبس وسیع تر کرد.

شعار سالمحمدعلی پورمختار درخصوص بررسی لایحه مجازات های جایگزین زندان در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس،گفت: در برنامه پنجم و ششم توسعه، قوه قضاییه مکلف شده است که برای کاهش عناوین مجرمانه برای اعمال مجازات های جایگزین حبس لوایحی را آماده کند، بنابراین مواردی که درخصوص مجازات های جایگزین حبس پیشتر به تصویب رسیده، تنها جزیی و موردی است.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ درمجلس شورای اسلامی، با تاکید بر تدوین یک لایحه جامع و کامل برای پوشش تمامی جرائم و مجازات های جایگزین حبس، افزود: گر چه به صورت کلی اختیاراتی در قوانین قضایی به تصویب رسیده، اما قضات دراین خصوص در نحوه تعیین مجازات های جایگزین حبس بلاتکلیف هستند.

وی با بیان اینکه لایحه مجازات های جایگزین حبس در تعیین تکلیف استفاده از نوع مجازات ها اثر مثبتی دارد، تصریح کرد: بررسی این لایحه تاکنون درک میسیون آغاز نشده است، اما به طورحتم بررسی و تصویب آن در جامعیت بخشی به جرائم در استفاده از مجازات های جایگزین حبس با هدف کاهش جمعیت کیفری زندانیان موثر است؛ متاسفانه درحال حاضر امکان خدمات دهی به زندانیان به دلیل جمعیت بسیار وجود ندارد.

پورمختار گفت: برای استفاده از مجازات های جایگزین حبس زیرساخت مهمی نیاز نیست، درشرایطی که فرد مجرم دوره مجازات خود را خارج از زندان بگذارد می توان از همه نوع مجازات اثرگذاری در با هدف تنبیه فرد اعمال کرد؛ دربرخی شرایط مشاهده می شود که فرد درراستای مجازات شرایط شکار و قوانین ممنوعیت شکار را آموزش بییند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه در قوانین فعلی شرایط استفاده از مجازات ها برای جایگزین حبس احصاء نشده است، افزود: یعنی قاضی در استفاده از مجازات جایگزین حبس از اختیاراتی برخوردار بوده و براساس تشخیص و بر حسب مورد، قانون را اجرایی می کند؛ اما درشرایطی که مصدایق و موارد آن تعریف شده باشد قاضی از این قانون استقبال خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، لایحه مجازات های جایگزین زندان در دستورکار جلسات این هفته کمیسیون قضایی و اجتماعی مجلس قرار دارد./

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، تاریخ انتشار 29 مهر96، کدمطلب:353048،www.icana.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین