پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۸۴۲۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
نوبخت: هفته‌های آینده با قطار به کرمانشاه می رویم / معاون وزیر راه در گفت‌و‌گو با «ایران»: اتصال ریلی دیگر استان‌ها در دستور کار است
شعارسال: نوبخت: هفته‌های آینده با قطار به کرمانشاه می رویم / معاون وزیر راه در گفت‌و‌گو با «ایران»: اتصال ریلی دیگر استان‌ها در دستور کار است

اتصال ریلی مراکز استان‌ها به شبکه ریلی کشور با وصل شدن ارومیه یه خطوط ریلی پس از 20سال انتظار وارد فاز جدیدی شد. طبق برنامه‌ها قرار است در آینده نزدیک خط ریلی قزوین به رشت هم افتتاح شود و ارومیه به مراغه هم در نوبت افتتاح است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، جبارعلی ذاکری معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با اعلام خبر اتصال ارومیه به شبکه ریلی گفت:‌ راه‌آهن مراغه - ارومیه حدفاصل مراغه تا مهاباد یکشنبه به بهره‌برداری رسیده است، عملیات ریل‌گذاری مهاباد تا نقده نیز در سال گذشته تکمیل شد و هم‌اکنون شاهد اتمام عملیات ریل‌گذاری نقده تا ارومیه هستیم.

وی افزود: عملیات ریل‌گذاری از دو سمت در حال انجام بود و با اتمام ریل‌گذاری 364 متر باقیمانده در کیلومتر 162 محدوده پتروشیمی امکان اتصال شهر ارومیه به شبکه ریلی برقرار شد. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها از آغاز عملیات تکمیل خط در این محور خبر داد و عنوان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی دو ماه آینده عملیات تکمیلی خط نیز به اتمام می‌رسد.

ذاکری ریل‌گذاری در کشور را طی یکسال گذشته بی‌سابقه دانست و خاطرنشان کرد: در طول 14 سال گذشته متوسط ریل‌گذاری 174 کیلومتر در یک سال بوده است و تلاش کردیم این رقم را به 275کیلومتر برسد.

* نوبخت: هفته‌های آینده با قطار به کرمانشاه می رویم

در خصوص توسعه ریل محور حمل و نقل کشور معاون رئیس‌جمهوری نیز تأکید کرد که تا پایان برنامه ششم باید توسعه شبکه ریلی کشور برای مردم محسوس باشد و از آن بهره ببرند که در همین راستا انتظار داریم در هفته‌های آینده تست گرم راه‌آهن ملایر- کرمانشاه انجام شود و با قطار به کرمانشاه برویم.

محمدباقر نوبخت در جلسه بررسی عملکرد طرح‌های اقتصاد مقاومتی در بخش توسعه شبکه ریلی کشور در سازمان برنامه و بودجه افزود: همچنین انتظار داریم در ماه‌های آینده خط آهن مراغه - ارومیه و تا دی ماه خط آهن قزوین-رشت به بهره‌برداری برسد.

سخنگوی دولت ادامه داد: برای تأمین مالی سرمایه گذاری‌ها در این زمینه، منابع دولت از محل مالیات‌ها و فروش نفت محدود بود اما طرح‌ها رها نشد؛ بلکه دولت با انتشار اوراق خزانه ضمن بالا بردن گردش مالی بورس، منابع مالی لازم را تهیه کرد. بخشی از این طرح‌ها نیز با سرمایه‌گذاری خارجی در حال اجراست.

وی یادآوری کرد: جراحی بزرگ دولت در نظام بودجه‌ریزی و اجرای نظام بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد نیز صرفه جویی‌هایی به همراه دارد که از آنها می‌توان برای پیشبرد طرح‌های اولویت دار مانند توسعه صنعت ریلی استفاده کرد.

اکنون 261 هزار و 805 کیلومتر انواع راه در شبکه راه‌های کشور وجود دارد و برای توسعه این شبکه 240 هزار طرح جدید در حال اجراست که 15 هزار کیلومتر آن تاکنون به بهره‌برداری رسیده است. طول راه‌آهن در کشور به بیش از 11 هزار کیلومتر رسیده است و دولت درنظر دارد در افق چشم‌انداز توسعه طول خط آهن کشور را به 25 هزار کیلومتر برساند. با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی باید در پایان برنامه ششم سهم شبکه ریلی کشور در حمل بار به 30 درصد افزایش یابد.

* رکورد شکنی ساخت ایستگاه راه‌آهن و خطوط ریلی

پس از رکورد شکنی ساخت خطوط ریلی، احداث ۲۰ هزار و ۷۵۰متر مربع ایستگاه راه‌آهن جدید در شش ماه نخست امسال با بیش از دو برابر میانگین متراژ ساخت سالانه ایستگاه‌ها در کشور، در 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

توسعه حمل و نقل ریلی که برنامه اصلی دولت در حوزه حمل و نقل است در 4 سال گذشته تا حدودی محقق شده است. سهم ایران در ۱۰ سال گذشته از حمل و نقل باری از طریق ریل حدود ۳۳ درصد بوده است، اما از سال ۹۲ تا سال ۹۵ این سهم رشد ۲۵ درصدی داشته است همچنین سال ۹۲ ،۳۲میلیون تن حمل بار داشتیم که این عدد سال 95 به ۴۰ میلیون تن رسید و برای نخستین بار در تاریخ ۹۰ ساله راه‌آهن حمل بار بالای ۴۰ میلیون تن را تجربه کرد. کاهش تلفات تصادفات، کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید آلاینده زیست‌محیطی سه توجیه اصلی توسعه ریلی است که دولت تلاش می‌کند با توسعه آن ،این نوع حمل و نقل را به‌عنوان حمل و نقل نخست در کشور تبدیل کند. هدف بعدی دولت از توسعه ریل اتصال حمل و نقل ریلی داخلی به حمل و نقل بین‌المللی و تبدیل ایران با توجه به موقعیت استراتژیک کشور به یکی از هاب‌های منطقه در ترانزیت است.

اتصال ریلی ایران به کشورهای همسایه مانند افغانستان، عراق و همسایگان شمالی و از آن طریق دسترسی به کشورهای اروپایی و کشورهایی مانند چین و هند برای حمل بار و مسافر درآمدزایی بالایی دارد که دولت تلاش می کند این برنامه را تا سال 1400 پیاده کند.

خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌ و‌ گو با ایران ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن را گام مهمی در راستای تحقق سیاست‌های حقوق شهروندی دانست و گفت: اتصال مراکز استان‌های مهم کشور به شبکه سراسری راه‌آهن یکی از برنامه‌های اساسی در دولت تدبیر و امید بود. اکنون اتصال ریلی به ارومیه انجام شد و استان‌های همدان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و گیلان استان‌هایی هستند که در دستور کار اتصال به راه‌آهن یا ساخت ایستگاه‌ها و ریل‌های جدید قرار گرفتند و عملیات اجرایی محورهای مذکور فازبندی شده و بخش مسافری آنها در اولویت اجرا قرار گرفت. به این ترتیب سال ۱۳۹۶ از نظر ثبت رکوردهای جدید ریلی به‌عنوان یکی از سال‌های شاخص در تاریخ ایران به ثبت خواهد رسید.

میانگین ساخت خطوط ریلی جدید در ایران به طور سالانه تنها نزدیک به ۲۵۰ کیلومتر است طبق اعلام وزارت راه و شرکت ساخت به نظر می‌رسد این رکورد با فاصله‌ای جدی امسال شکسته می‌شود. وزارت راه اعلام کرده که انتظار دارد تا پایان سال ۱۳۹۶ حدود ۹۲۰ کیلومتر خط جدید ریلی افتتاح شود که اگر این برنامه محقق شود تا چهار برابر متوسط ریل‌گذاری سالانه در یک سال ریل ساخته خواهد شد.

علاوه بر رکورد شکنی ساخت ریل حالا شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خبر از ثبت رکوردی جدید داده که در طول ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. بر این اساس و در شش ماهه نخست امسال ۲۰ هزار و ۷۵۰ متر مربع ایستگاه راه‌آهن جدید ساخته شده که بیش از دو برابر میانگین متراژ ساخت سالانه ایستگاه‌ها در کشور است. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی بزودی خبرهای خوش بیشتری در افتتاح ایستگاه‌های راه‌آهن جدید به گوش می‌رسد که قطعه‌ای از پازل رساندن راه‌آهن به استان‌ها و شهرهای جدید به شمار می‌رود. دولت اعلام کرده بود پنج پروژه ریلی را به طور همزمان پیگیری می‌کند که در این زمینه تاکنون راه‌آهن کرمانشاه و همدان به مرحله پایانی ریل‌گذاری رسیده‌اند. راه‌آهن ارومیه ظرف روزهای آینده تکمیل می‌شود و دو پروژه راه‌آهن رشت و خط دوم راه‌آهن تبریز نیز تا پایان سال‌ جاری نهایی خواهد شد.

** نیم نگاه

پس از رکورد شکنی ساخت خطوط ریلی، احداث ۲۰ هزار و ۷۵۰ متر مربع ایستگاه راه‌آهن جدید در شش ماه نخست امسال با بیش از دو برابر میانگین متراژ ساخت سالانه ایستگاه‌ها در کشور، در 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

سال ۱۳۹۶ از نظر ثبت رکوردهای جدید ریلی به‌عنوان یکی از سال‌های شاخص در تاریخ ایران به ثبت خواهد رسید.

در شش ماهه نخست امسال ۲۰ هزار و ۷۵۰ متر مربع ایستگاه راه‌آهن جدید ساخته شده که بیش از دو برابر میانگین متراژ ساخت سالانه ایستگاه‌ها در کشور است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: 3 آبان 1396، شماره خبر: 205311، www.iran-newspaper.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین