پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۸۵۷۶
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷
درحالی که شاپرک در نامه‌ای از تصمیم مدیران شرکت‌های پرداخت در خودداری از تمدید قراردادها تا تعدیل شرایط جیرینگ خبر داده، صداوسیما با ارسال نامه‌ای اقدام به انحصار تبلیغات خدمات VASبه یک شرکت کرده است.

شعارسال: شرکت شاپرک با بروز مشکل برای پی اس پی‌ها در تمدید قراردادها با جیرینگ در نامه‌ای از تصمیم دسته‌جمعی مدیران شرکت‌های پرداخت در خودداری از تمدید قراردادها تا تعدیل شرایط آن، خبر داد و به فاصله کمی صداوسیما نیز با ارسال نامه‌ای از انحصار تبلیغات تلویزیونی خدمات VAS به شرکت واسطه‌ای اطلاع داده است.

خدمات ارزش‌افزوده تلفن همراه یا Value Added Service که به‌ اختصار به آن VAS گفته می‌شود و درآمدزایی خوبی برای اپراتورهای تلفن همراه دارد و مهم‌ترین آن‌که کدهای دستوری هستند سهم زیادی در تراکنش‌های خرید شارژ تلفن همراه و پرداخت قبوض دارد و یکی از کانال‌های درآمدی مهم در اپراتورها و شرکت‌های پرداخت به‌حساب می‌آید. این کسب و کار از سال ۸۹ در صنعت پرداخت کشور شکل‌ گرفته است و بر اساس اعلام شاپرک در شهریورماه امسال دو سرویس خرید شارژ و پرداخت قبوض بر بستر تلفن همراه درمجموع ۱۶ درصد تراکنش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و بالطبع هر تغییری در شرایط ارائه سرویس در این بستر منابع درآمدی شرکت‌های پرداخت را دستخوش تغییراتی خواهد کرد.

تفاوت در ارائه خدمات در اپراتورها

دو اپراتور بزرگ کشور یعنی همراه اول و ایرانسل در حال حاضر با همکاری شرکت‌های پرداخت این خدمت را بر بستر تلفن‌های همراه به مردم ارائه می‌دهند اما چیزی که در این میان جلب‌توجه می‌کند تفاوت در قیمت خدمات ارائه‌شده در دو اپراتور به شرکت‌های پرداخت است.

شرکت ایرانسل بستر این خدمات را بر اساس پهنای باند در اختیار شرکت‌های پی اس پی قرار می‌دهد ولی شرکت جیرینگ به‌عنوان نماینده همراه اول البته نگاهی متفاوت در این بخش دارد و برای ارائه این بستر، شرکت‌های پرداخت را متعهد به کف فروش می‌کند به شکلی که اکثر شرکت‌ها از این بخش درآمدی ندارند، این در حالی است که همراه اول با راه‌اندازی کد‌های اختصاصی و استثنایی ۱* و ۳* و استفاده از امکانات و روش‌های انحصاری دستیابی به کف فروش تعهد شده را غیرممکن کرده است.

سخت کردن قرارداد جیرینگ برای شرکت‌های پرداخت

ظاهرا جیرینگ به‌عنوان نماینده همراه اول پا را فراتر گذاشته و شرایط برای تمدید قراردادها را سخت‌تر نیز کرده است به این ‌صورت که کف مبلغ قرارداد را در سال اول افزایش داده و در سال دوم نیز این رقم را با ۲۰ درصد افزایش همراه کرده است.

بر اساس شنیده‌ها تعهد به کف فروش وابستگی به میزان فروش شرکت‌های پی اس پی ندارد و پرداخت آن در هر صورت الزامی است. این رقم منهای سهم ۸۰ درصدی شرکت جیرینگ از کارمزد تراکنش‌ها است، به این معنا که وقتی یک شرکت از کف قیمت قرارداد عبور کرد، باید ۸۰ درصد میزان کارمزد را نیز به جیرینگ پرداخت کند. شرایط نامعقول این قرارداد منجر به تصمیم دسته‌جمعی مدیران شرکت‌های پرداختی در یک توافق صنفی شده که از شرکت جیرینگ خواسته‌اند «قید پرداخت کارمزد بدون حصول درآمد از شاپرک» را باید از تمام قراردادها حذف کنند و شکل کلی قرارداد را مانند سایر اپراتورها بر اساس پهنای باند قرار دهد. همچنین در این توافق، شاپرک نیز در نامه‌ای به جیرینگ مفاد آن را به مدیرعامل این شرکت اطلاع داده است. این نامه که درواقع می‌تواند تایید ضمنی توافق شرکت‌های پرداختی باشد، نشان‌دهنده حمایت رگولاتور حوزه پرداخت کشور از شرکت‌های فعال در این بخش است و قطعا در عقب‌نشینی احتمالی جیرینگ تاثیرگذار خواهد بود.

واگذاری انحصاری تبلیغات در صدا و سیما به یک شرکت

اتفاق جدیدی که دوباره صنعت پرداخت کشور را متاثر کرده، نامه‌ای است که در تاریخ ۲۷ مهرماه از طرف صداوسیما به شرکت‌ها ابلاغ ‌شده است. در این نامه کلیه برنامه‌ها و طرح‌های مشارکتی در حوزه خدمات ارزش‌افزوده (VAS) و تمامی سرویس‌های پیرامون آن، باید به یک شرکت واسطه‌ای ارجاع و پس از دریافت مجوز همکاری و نامه تاییدیه آن شرکت نسبت به اجرای مشارکت فی‌مابین اقدام شود.

این شرکت بر اساس شنیده‌ها وابسته به یکی از اپراتورها و کد #۳* نیز از خدماتی است که این شرکت ارائه می‌دهد که مشابه کد #۱* که این روزها تبلیغ آن در آواهای انتظار همراه اول به چشم می‌خورد، است. کارشناسان صنعت پرداخت معتقدند که این عمل و انحصار تبلیغات تلویزیونی در خدمات ارزش‌افزوده VAS به شرکت مذکور واکنشی به نامه شاپرک به مدیرعامل جیرینگ است.

کارشناسان اعتقاد دارند، شرکت جیرینگ با سخت کردن شرایط قرارداد و زیاده‌خواهی در همکاری با شرکت‌های پرداخت با تصمیم دسته‌جمعی مدیران شرکت‌های پی اس پی در تمدید نکردن قراردادها مواجه شد است ازاین‌رو شاید واگذاری تبلیغات تلویزیونی خدمات ارزش‌افزوده VAS به این شرکت واکنشی به این تصمیم صنفی نظام پرداخت کشور باشد. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که قیمت‌هایی که شرکت اعلام شده از سوی صدا و سیما برای تبلیغات در صداوسیما ارائه می‌کند، سه برابر تعرفه‌های قبلی است و این روند منجر به افزایش قابل‌ملاحظه هزینه‌های شرکت‌های پرداخت و ضرر شرکت‌های پی اس پی دارد.

همچنین کارشناسان این صنعت اعتقاد دارند شرکت همراه اول با راه‌اندازی کدهای دستوری ۱* و ۳* و همچنین در نظر گرفتن تخفیف ویژه‌ روی آنها، قصد دارد به بازیگر اصلی صنعت پرداخت در کدهای دستوری تبدیل شود و شرکت‌های پی اس پی را وادار به ارائه زیرساخت به این کد‌ها کند و تنها ۱۰ درصد کارمزد شاپرکی در قبال همکاری به آنها پرداخت کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 3آبان1396، کدخبر: 3304945: www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین