پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۸۸۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
اگر گذرتان در سفرهای داخلی به استان کاشان افتاد و یا در مسیر عبور از این استان گذرکردید، حتما سری به خانه طباطبایی‌ها بزنید و از معماری زیبای این خانه تاریخی که در سال 1250 هجری قمری ساخته شده‌‌است، دیدن کنید.

شعار سال: هر مسافر و گردشگری که به کاشان سفر می‌کند، در مواجهه با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیاد این استان، حتما با پیشنهادهایی در خصوص بازدید از خانه طباطبایی‌ که به عروس خانه‌های ایران شهره است، روبه‌رو می‌شوند.

آنچه مسلم است این است که دیدن معماری خاص و زیبای این بنا هر مخاطبی را برای مراجعه دوباره وسوسه می‌کند.

خانه طباطبایی‌ که توسط حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی ساخته شده در نزدیکی خانه تاریخی بروجردی و در جوار بقعه مبارکه امامزاده سلطان امیر احمد قرار گرفته و از آنجا که متناسب با فرهنگ این خطه از کشور است، قطعا برای گردشگران قابل توجه است.

جدای از معماری باشکوه این خانه تاریخی که چشم هر بیننده را به خود جلب می‌کند، این بنا از استحکام بالایی هم برخوردار است که آن را در مقابل زلزله مصون نگاه می‌دارد.

خانه طباطبایی ها

درون خانه با حوض بزرگی روبه‌رو می‌شویم که تا آن سوی حیاط ادامه پیدا کرده و در کنار شش باغچه هشت ضلعی پر از گل تصویری زیبا، توجه به زیبایی‌شناسی از سوی معماران ایرانی را نشان می‌دهد.

خانه طباطبایی‌ از ویژگی خانه‌های قدیمی که دارای اندرونی، بیرونی و بخش مخصوص خدمه هستند، برخوردار است. خانه‌ایی که ۴۷۰۰ مترمربع وسعت ۴۰ اتاق، چهار حیاط، چهار سرداب (زیرزمین)، سه بادگیر و دو رشته قنات دارد. در این میان می‌توان به باغچه‌ خانه را که در گودی قرار گرفته و پایه خانه که در دل خاک است، اشاره کرد که باعث شده تا خانه نه زود گرم و نه زود سرد شود. این امر را می‌توان یکی از مهم ترین شاخصه‌های این خانه دانست .

در توجه به بخش‌‌های زیبایی‌شناسانه این خانه نیز می توان به چهار حیاط اشاره کرد که حیاط مرکزی متعلق به قسمت بیرونی و دو حیاط متعلق به اندرونی و یک حیاط متعلق به خدمه بوده است.


همچنین در زیر قسمت اندرونی سردابی وجود دارد که در تابستان امکان استفاده از فضای خنک را برای ساکنان خانه فراهم می‌کرده‌است، البته گفته می‌شود که در میانه این سرداب حوضی وجود داشته که جریان هوای خنک را تسهیل می‌کرده است.

گفته می‌شود، آب خانه از دو رشته قنات دولت آبادی و نصرآبادی تأمین می‌شده و از آنجا که بنا در گودی قرار گرفته قطعا دسترسی به آب قنات بسیار آسان بوده است. همچنین وجود بادگیرهایی در عبور و مرور هوای داخل خانه بسیار نقش دارد یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه معماری خانه طباطبایی‌هاست.

خانه تاریخی طباطبایی‌ اتاق شاه‌نشینی دارد که با ارسی، آیینه کاری و گچ‌بری‌ تزیین شده و با نقاشی‌ هنرمند بزرگ و نقاش‌باشی دربار ناصرالدین شاه قاجار یعنی میرزا ابوالحسن غفاری کاشانی ملقب به «صنیع الملک» بیشتر خودنمایی می‌کند.

همانطور که نام خانه می‌توان دریافت، اهالی این خانه به پوشش توجه ویژه‌ای داشته‌اند به طوری که در طراحی‌ها هم می‌توان نشانه‌هایی از اعتقادات دینی و اسلامی مالکان بنا را شاهد بود.

لازم به ذکر است، خانه تاریخی طباطبایی که به وسیله هیات امنای مرمت و احیای ابنیه تاریخی کاشان خریداری و در سال های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی کاشان و با پشتیبانی مسئولان وقت وزارت و معادن و فلزات طبق نقشه اصلی و نخستین موردمرمت و بازسازی قرارگرفت و در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۱۵۰۴ به ثبت رسیده است. مجموعه تاریخی خانه طباطبایی ها هم اکنون زیرپوشش سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری کاشان اداره می شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار 4 آبان 96، کد مطلب: 298970، www.ana.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
چنین مکان های نیازمند رسیدگی بیشتر و همچنین رساندن آوازه آن به مردم است ، امید داریم حمایت های میراث فرهنگی از چنین بنا هایی بیشتر شود
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین