پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۹۱۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴
كوروش، ملقب به «كوروش بزرگ»، پادشاه ایران و بنیانگذار سلسله هخامنشیان بود که قلمرو حکومتش از هند تا آسیای صغیر و دریای مدیترانه را در بر می‌گرفت./بنده با گرامیداشت کوروش مخالف نیستم اخیرا نماینده مردم شیراز در مجلس در نامه‌ای خطاب به وزیر ارشاد خواستار برگزاری مراسم روز کوروش در روز هفتم آبان‌ماه برای معرفی فرهنگ و تمدن ایران شد.

شعارسال : كوروش، ملقب به «كوروش بزرگ»، پادشاه ایران و بنیانگذار سلسله هخامنشیان بود که قلمرو حکومتش از هند تا آسیای صغیر و دریای مدیترانه را در بر می‌گرفت./بنده با گرامیداشت کوروش مخالف نیستم

اخیرا نماینده مردم شیراز در مجلس در نامه‌ای خطاب به وزیر ارشاد خواستار برگزاری مراسم روز کوروش در روز هفتم آبان‌ماه برای معرفی فرهنگ و تمدن ایران شد.

به گزارش روز نو ، هفتم آبان روز «کوروش» است که البته ثبت رسمی نشده و به‌صورت غیررسمی به نام «کوروش»، نخستین پادشاه هخامنشی ایران، نامگذاری شده است. كوروش، ملقب به «كوروش بزرگ»، پادشاه ایران و بنیانگذار سلسله هخامنشیان بود که قلمرو حکومتش از هند تا آسیای صغیر و دریای مدیترانه را در بر می‌گرفت. از او به‌عنوان نخستین شخصیتی نام برده می‌شود كه در تاریخ، قوانین مربوط به حقوق بشر را وضع كرده است. در ۲۹اکتبر (۷ آبان) سال۵۳۹ پیش از میلاد کوروش وارد بابل شد. در این روز علاقه‌مندان به کوروش و تاریخ و تمدن ایران‌زمین برای پاسداشت فرهنگ و تمدن ایرانی به پاسارگاد، مقبره کوروش، می‌روند و گردهم می‌آیند.

امام‌جمعه شیراز: سرنوشت کوروش در کجای تاریخ آمده؟/۷ آبان منشأ توراتی و اسرائیلی دارد/بیشتر مردم شایعه‌ها و وقایع دروغین را به‌سادگی می‌پذیرند/آیت‌الله کلانتری: کوروش پادشاهی مقتدر و وطن‌دوست بود/کوروش همان ذوالقرنین است که در قرآن به آن اشاره شده

به نوشته روزنامه آرمان، یک رسانه آمریکایی در مقاله‌ای با اشاره به ۲۹اکتبر، روز کوروش، با توجه به اینکه منشور استوانه‌ای گلی منسوب به کوروش نخستین اعلامیه‌ای است که در آن از حقوق انسان به دفاع برخاسته است، بر این عقیده است که بخشی از احترام ایرانیان به این شخصیت تاریخی به‌خاطر سیاست‌های او در برخورد با ادیان و حقوق مردم است و حتی به‌گفته‌های محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، اشاره می‌کند که همزمان با انتقال اصل منشور کوروش از موزه بریتانیا به موزه ملی ایران گفته بود: «در این استوانه ذکر شده است که همه افراد بشر در گزینش اندیشه آزادند و باید نسبت به هم با احترام برخورد کنند.» در زمان دولت نهم و ریاست اسفندیار رحیم مشایی بر سازمان میراث فرهنگی نیز اقداماتی برای بزرگداشت این مناسبت صورت می‌گرفت. در سال87 اسفندیار رحیم مشایی گفت: «هر سال افرادی می‌کوشند به‌طور غیررسمی در جوار آرامگاه کوروش با برگزاری آیین‌هایی، یاد و نام کوروش را گرامی بدارند. ما نیز معتقدیم این موضوع قابل بررسی است كه در تقویم ملی روزی به نام كوروش یا تخت‌جمشید داشته باشیم، اگرچه تاكنون درنظرگرفتن روزی به‌نام کوروش در دستور کار ما نبوده است.» استوانه کوروش بزرگ یا منشور حقوق بشر کوروش لوحی از گل پخته است که در سال ۵۳۸ پیش از میلاد به فرمان کوروش بزرگ هخامنشی نگاشته شده‌ است. نیمه نخست این لوح از زبان رویدادنگاران بابلی و نیمه پایانی آن سخنان و دستورهای کوروش به زبان و خط میخی اکدی (بابلی نو) است. این منشور را یکی از بزرگ‌ترین نشانه‌های روحیه بردباری و رواداری در فرهنگ ایرانی می‌دانند. اما شخصیت کوروش و اقدامات او باعث شد وی را «ذوالقرنین» بنامند؛ کلمه‌ای که به اعتقاد بسیاری از بزرگان و مفسران در قرآن نیز آمده است. از جمله بزرگانی که معتقدند ذوالقرنین یادشده در قرآن و مسیح عهد عتیق هر دو به کوروش هخامنشی برمی‌گردد، می‌توان به علامه طباطبایی در تفسیر «المیزان»، آیت‌ا... العظمی ناصر مکارم شیرازی، باستانی پاریزی در ترجمه تفسیر سوره کهف، مولانا ابوالکلام آزاد، مفسر بزرگ قرآن و وزیر فرهنگ هند در زمان گاندی و... اشاره کرد.

نامه نماینده شیراز

اکنون نماینده شیراز در نامه به وزیر ارشاد خواستار برگزاری مراسم روز کوروش در 7 آبان شده است. در نامه بهرام پارسایی خطاب به سیدعباس صالحی آمده است: کشور ایران باید در سطح بالای کشورها و ملت‌ها قرار داشته باشد. سابقه تاریخی ما، میراث فرهنگی ما، توانایی‌های مردمی ما، ظرفیت‌های طبیعی ما همه این را املا و دیکته می‌کنند. بی‌شک توجه به ظرفیت‌های فوق در راستای اقتصاد مقاومتی است، اما متاسفانه این فرصت‌ها در کشور ما به‌علت نبود مدیریت، بی‌برنامگی و فقدان اقدام عملی به‌راحتی از دست رفته و حتی در مواردی به‌علت فرصت‌سوزی تبدیل به تهدید شده است. یکی از این مناسبت‌ها یادروز کوروش بنیانگذار حقوق بشر و یکی از افتخارات بزرگ تاریخ و تمدن ما و حتی جهانیان است. هفتم آبان به‌دلیلی به‌عنوان یادروز کوروش معرفی شده که می‌تواند به فرصتی برای ایجاد انسجام ملی، جذب گردشگر و معرفی فرهنگ غنی این سرزمین تبدیل شود. اما تاکنون به‌علت عدم برنامه‌ریزی و نبود مدیریت از طرف مسئولان ذیربط نه‌تنها از آن بهره‌برداری نشده، بلکه باعث سودجویی افراد انگشت‌شمار و برخورد با تعدادی از مردم و جوانانی شده که ارتباطی با افراد فرصت‌طلب نداشته‌اند. براین اساس از آن مقام عالی که شایسته، آگاه و ‌آشنا به فرهنگ پر از افتخار این سرزمین هستید، درخواست می‌شود با هماهنگی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط نسبت به سازماندهی و برگزاری این مراسم در تاریخ مذکور، به‌نحوی که هم جاذبه لازم برای گردشگران و هم توان معرفی فرهنگ و تمدن ما را داشته باشد، با حفظ امنیت مراسم نه امنیتی‌کردن آن، اقدامات لازم را مبذول فرمایید و نیز اعلام می‌دارد در این راستا هر اقدام و وظیفه‌ای به اینجانب به‌عنوان وکیل ملت در راستای برگزاری درخور و شایسته این مراسم و جلوگیری از سوءاستفاده سایرین تفویض شود، با کمال رغبت شما را یاری رسانده و برای وطنم انجام وظیفه خواهم کرد. به‌گفته پارسایی رونوشتی از این نامه برای وزرای اطلاعات، کشور، دادگستری، رئیس سازمان میراث فرهنگی و استاندار فارس ارسال شده است.

امام‌جمعه شیراز: سرنوشت کوروش در کجای تاریخ آمده است؟

با این حال، اخیرا آیت‌الله اسدالله ایمانی در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره نام 7 آبان، اظهار داشت: آنچه در مورد کوروش در تاریخ آمده، این است که وی در جنگ‌های بسیاری حضور داشته و در یکی از آن‌ها کشته شده است؛ اما اینکه کجا دفن شده و... هیچ اطلاعات مستندی در دست نیست. امروز ماهواره‌ها و خبرگزاری‌های وابسته به سلطنت‌طلب‌ها و دشمنان نظام، از حس ناسیونالیستی و ملیت‌گرایی مردم سوءاستفاده می‌کنند و یک مناسبت جعلی و بدون سند تاریخی را به مردم القا می‌کنند که لازم است تمام آحاد جامعه با تحقیق و بررسی راجع به این موضوع فکر کرده و عمل کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس خاطرنشان کرد: ریشه مناسبت جعلی 7 آبان در هیچ جای تاریخ جز تورات اسرائیلی نیست و همین مسئله نشان می‌دهد که به بهانه این مناسبت، به دنبال ایجاد شکاف بین مردم هستند. چند سال است که استان فارس را درگیر مناسبت جعلی 7 آبان کرده‌اند و پرسش ما از مدعیان این است که به مردم بگویند که ریشه تاریخی این مناسبت کجاست.

ایمانی با بیان اینکه در مورد مناسبت روز کوروش جز در تورات اسرائیلی، در هیچ جای تاریخ اشاره نشده است، افزود: مدعیان دروغین روز کوروش اگر راست می‌گویند تاریخ مستند را به مردم نشان دهند و مردم نیز بدون مطالعه و تحقیق حرفی را نپذیرند. متأسفانه جامعه امروز تحلیلگر نیست و تحلیل گران بی‌نظر نیز در رسانه‌ها مسائل را تحلیل نمی‌کنند، بنابراین بیشتر مردم شایعه‌ها و وقایع دروغین را به‌سادگی می‌پذیرند، زیرا اهل تحقیق و بررسی نیستند. اهل‌بیت (ع) همیشه با مطالعه و تحقیق عمل می‌کردند، حتی در قیام‌های به‌ظاهر انقلابی نیز حضور پیدا نکردند چراکه آن‌ها را با برنامه و تدبیر نمی‌دیدند و متناسب با فکر و اندیشه عقلانی نمی‌یافتند.

آیت‌الله کلانتری: کوروش پادشاهی مقتدر بود اما ربطی به پهلوی ندارد

همچنین نماینده فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: کوروش پادشاهی مقتدر و وطن‌دوست بود اما هیچ شباهت و سنخیتی بین وی و خاندان پهلوی وجود ندارد که عده‌ای سلطنت‌طلب تلاش دارند به بهانه آن، هنجارشکنی کنند.

آیت‌الله علی‌اکبر کلانتری در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مناسبت 7 آبان که از آن به‌عنوان روز کوروش نام‌ برده می‌شود، اظهار داشت: در چندساله اخیر در روزی مُعیّن (7 آبان) گروهی اندک از سلطنت‌طالبان به بهانه گرامیداشت روز کوروش اما با هدف حمایت از سلسله منحوس و وابسته پهلوی فراخوان داده و با هنجارشکنی به اعتقادات و باورهای مذهبی مردم توهین می‌کنند. بنده با گرامیداشت کوروش مخالف نیستم اما سؤال این است که چه شباهت و سنخیتی بین شخصیت کوروش و خاندان پهلوی است؟ کوروش بی‌گمان پادشاهی مقتدر و وطن‌دوست بوده است که اقتدار و عظمت ایرانیان را به رخ جهانیان کشید، حتی به نظر برخی از پژوهشگران و مفسران قرآن، کوروش همان ذوالقرنین است که در آیات قرآن به آن اشاره شده است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: همه می‌دانند که خاندان پهلوی حاکمانی دیکتاتور و وابسته بودند که توسط انگلیس و آمریکا سر کار آمده و نیم قرن کشور ایران را در عقب‌ماندگی و وابستگی نگاه داشتند. این تعداد اندکی که روز هفتم آبان‌ماه هر سال در پاسارگاد گرد هم می‌آیند، بیشتر آنان از حقایق تاریخی و حتی شخصیت کوروش اطلاعی ندارند؛ به‌طوری‌که از وضعیت جمهوری اسلامی نیز مطلع نیستند که مردم با 98 درصد آرا به نظام رأی مثبت دادند. روشن است که مدیریت این گروه هنجارشکن در دست گروه اندکی سلطنت‌طلب است که گویا انقلاب سال 57 مردم ایران را باور نکرده و در توهم بازگشت سلسله خائن پهلوی هستند و برای دموکراسی و حاکمیت اکثر مردم ایران احترامی قائل نیستند.

این استاد دانشگاه افزود: با کمال بی‌شرمی شعار جانم فدای ایران سر می‌دهند درحالی‌که در روزهای دفاع مقدس که مردم ایران زیر انواع فشارها و مشکلات بوده و کشور آماج حمله‌های ظالمانه دشمنان بود، کوچک‌ترین کمکی به وطن نکردند؛ حتی برخی از آنان با دشمن بعثی همراه بودند. انتظار داریم که مسؤولان ذی‌ربط در مورد این گروه‌ها کارهای فرهنگی انجام دهند، روشنگری کنند و آنان را نسبت به حقایق تاریخ آشنا کنند تا بدانند که مخالفت با اسلام، ارزش‌ها و اعتقادات دینی مردم، دردی از دردها که دوا نمی‌کند هیچ، بلکه بر مشکلات می‌افزاید که قطعاً مردم ایران در برابر این هتاکی‌ها ساکت نخواهند نشست.

وی در پایان با بیان اینکه امنیت کشور باید همیشه حفظ شود، خاطرنشان کرد: یکی از مصادیق و نمونه‌های نفوذ در کشور جریان‌سازی‌های جعلی نظیر 7 آبان است و قطعاً این گروه‌ها برنامه نفوذ در میان اقشار گوناگون جامعه دارند که با درایت و تدبیر باید مانع از این حرکات شد؛ چراکه تقاضای اقشار مختلف مردم، خانواده شهدا و ایثارگران همین است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی-خبری روزنو ، تاریخ انتشار: 6 آبان 1396، کدخبر: 289143، www.roozno.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
0
0
یه سوالی خیلی وقته ذهنمو مشغول کرده.چرا برخی میخوان الکی اسلام رو مخالف شکوه و عظمت ایران باستان نشون بدن؟.الف م
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
1
0
کوروش در بطن تاریچه ی ایران و ایرانیست
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین