پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۸۹۱۳۶
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۱
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ سهم ایران از کل تولید علم دنیا به ترتیب ۱٫۷ و ۱٫۹ درصد و از تولید علم برتر دنیا به ترتیب ۲٫۹ و ۲٫۲ درصد است.

شعارسال: دکتر محمد جواد دهقانی خاطرنشان کرد: یک درصد از مقالاتی که در مجلات آی.اس.آی منتشر می‌شوند، ۱۸ درصد استنادهای دنیای علم را دریافت می‌کنند که به آنها تولید علم برتر گفته می‌شود. مقالات یک درصد برتر هر دوماه یکبار و بر اساس میزان استفاده از مقالات یا همان استنادهای دریافتی تعیین می‌شوند. اگر مقالات از کیفیت لازم برخوردار باشند در میان مقالات برتر باقی مانده، در غیراین صورت حذف می‌شوند و همچنین مقالاتی که قبلا در فهرست نبوده‌اند، برحسب میزان استنادهای دریافتی در آن قرار می‌گیرند. این مقالات در پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ISI-ESI) ارائه می‌شوند.

وی گفت: تعداد مقالات پراستناد و داغ کشور در سال ۲۰۰۷ میلادی تنها ۵۶ مورد بود که این مقدار در سال ۲۰۱۵ به ۲۲۳ مورد و در سال ۲۰۱۶ به ۳۵۰ مورد رسیده است. در سال ۲۰۱۷ تاکنون تعداد مقالات برتر کشور۱۹۷ مورد است.

دهقانی ادامه داد: در سال ۲۰۰۷ تعداد مقالات پراستناد و داغ دنیا ۱۰ هزار و ۵۱۴ مورد گزارش شده است که تعداد آن در سال ۲۰۱۵ به ۱۵ هزار و ۳۴۷ مورد رسید و در سال ۲۰۱۶ به ۱۵ هزار و ۶۷۹ مورد افزایش یافت. سهم کشور از مقالات برتر دنیا در طول زمان افزایش یافته است، به نحوی‌که از ۰٫۵ درصد در سال ۲۰۰۷ به ۲٫۲ درصد در سال ۲۰۱۶ و ۲٫۹ درصد در سال ۲۰۱۷ افزایش یافت.

سرپرست ISC گفت: کمیت تولید علم کشور در سال ۲۰۰۷ میلادی و براساس پایگاه آی.اس.آی، ۱۳ هزار و ۴۷۶ مورد بود که در سال ۲۰۱۶ به ۴۷ هزار و ۴۷ مورد رسیده است. در سال ۲۰۱۷ تاکنون این رقم ۳۴ هزار و ۳۲۴ مورد است.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در سال ۲۰۰۷ میلادی کل تولید علم دنیا یک میلیون و ۸۳۰ هزار و ۶۰۲ رکورد بود که در سال ۲۰۱۶ به دو میلیون و ۷۷۶ هزار و ۴۷۵ مورد رسیده است. همزمان با افزایش کمیت تولید علم دنیا سهم ایران از کل تولید علم دنیا نیز افزایش یافته است، اما سهم ایران از کل تولید علم برتر دنیا از کمیت تولید علم کشور پیشی گرفته است.

دهقانی تصریح کرد: مرجعیت علمی اولین بند از سند سیاست‌های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری بوده که برای دستیابی به این جایگاه لازم است بیش از هر چیز به جای تکیه صرف به کمیت تولید علم به دنبال افزایش کیفیت و نیز توجه به سایر شاخص‌ها از جمله تبدیل علم به فناوری و نوآوری و نیز اثرگذاری اقتصادی با تاکید بر جنبه‌های کاربردی علم تولید شده اقدام شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دیده بان علم ایران، تاریخ انتشار:1آبان1396، کدخبر: 29257: www.isw.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین