پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۹۹۲۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۱
اخیراً دولت لایحه‌ی افزایش نمایندگان را به مجلس تقدیم کرده که در آن برای استان لرستان افزایش یک نماینده به حوزه خرم‌آباد و دوره در نظر گرفته شده است و پیشنهاد گردیده که شهرستان الشتر نیز از حوزه دلفان جدا و به شهرستان‌های خرم‌آباد و چگنی ملحق شود.

شعارسال: موضوع افزایش تعداد نمایندگان استان لرستان در مجلس شورای اسلامی و اختصاص آن به یکی از حوزه‌های انتخابیه، یکی از موضوعاتی است که در چند سال گذشته به صورت متناوب مورد توجه مردم، مسئولان، کارشناسان و رسانه‌های گروهی قرار گرفته است. اخیراً نیز دولت لایحه‌ی افزایش نمایندگان را به مجلس تقدیم کرده که در آن برای استان لرستان افزایش یک نماینده به حوزه خرم‌آباد و دوره در نظر گرفته شده است و پیشنهاد گردیده که شهرستان الشتر نیز از حوزه دلفان جدا و به شهرستان‌های خرم‌آباد و چگنی ملحق شود.

محمدرضا ملکشاهی‌راد یکی از مخالفان این لایحه است که از ماه‌ها پیش بارها مخالفت خود را با الحاق شهرستان الشتر به حوزه انتخابیه خرم‌آباد مطرح نموده است. برای مشخص شدن ابعاد این مسئله گفتگویی اختصاصی داشتیم با ملکشاهی‌راد که در ادامه می‌آید.

آقای ملکشاهی‌راد به عنوان سوال اول نظر خودتان را در ارتباط با اصل موضوع؛ یعنی افزایش تعداد نمایندگان لرستان در مجلس بیان بفرمایید.

با سلام خدمت شما و خوانندگان محترم، در خصوص افزایش تعداد نمایندگان استان لرستان در مجلس شورای اسلامی باید چند نکته را در نظر داشته باشیم. اولاً اینکه افزایش تعداد نمایندگان استان لرستان به خودی خود یک فرصت بسیار مغتنم برای کل استان لرستان است. صرفنظر از اینکه این نماینده به کدام شهرستان استان اختصاص یابد، افزایش تعداد نمایندگان لرستان در مجلس به عدد 10 امکانات و فرصت‌های جدیدی را در اختیار مجمع نمایندگان استان لرستان قرار خواهد داد. سازوکارهای موجود در مجلس شورای اسلامی به گونه ای است که این افزایش در تعداد رای در مجلس ضمن اینکه می‌تواند در فرایند تصویب قوانین و تخصیص منابع و طرح‌ها به لرستان موثر باشد، مجمع نمایندگان لرستان را قادر خواهد کرد که به صورت مستقل و بدون نیاز به نماینده‌ی دیگری توان اجرای سازوکارهایی نظیر استیضاح وزیران و حتی رئیس جمهور را داشته باشند و این مسئله بسیار مهمی است.

بر این اساس بنده معتقدم که ما باید به این مسئله به عنوان یک فرصت برای کل استان نگاه بکنیم و دیدگاه فراحوزه‌ای به آن داشته باشیم؛ اما متاسفانه مشاهده می‌کنیم که برخی افراد و جریانات تلاش دارند از این مسئله بهره‌برداری تبلیغاتی کرده و از آن در جهت ایجاد تنش و درگیری سوء استفاده کنند.

هر حال بعد از افزایش تعداد نمایندگان استان، علاوه بر برکاتی که این افزایش برای استان در پی خواهد داشت، اختلافاتی نیز بر سر اختصاص آن به دو حوزه انتخابیه خرم‌آباد- چگنی و سلسله دلفان به وجود خواهد آمد. در این صورت موضع شما نسبت به مسئله چیست؟

ببینید افزایش تعداد نمایندگان هم یک مبنای حقوقی دارد که در قانون اساسی کشور به صراحت بیان شده و هم یک سازوکار اداری دارد که باید طی شود. در زمینه‌ی مبنای حقوقی و قانونی مسئله باید بدانیم که قانون اساسی به عنوان بالاترین سند قانونی در این رابطه هیچ قطعیتی ندارد. بر اساس اصل 64 قانون اساسی هر ده سال یکبار امکان افزایش 20 نماینده به تعداد نمایندگان مجلس بر اساس شاخص‌های جمعیتی، سیاسی و جغرافیایی شهرستان‌ها وجود دارد. اتفاقاً عدم قطعیت قانون در این زمینه، این امکان را به ما می‌دهد که با رایزنی و تلاش بتوانیم امتیازات بیشتری هم برای استان لرستان بگیریم.

متأسفانه باید بگویم که با وجود مخالفت‌های بنده با الحاق شهرستان الشتر به حوزه انتخابیه خرم‌آباد و دوره، امروز لایحه‌ی دولت این تغییر را به مجلس پیشنهاد داده است و ما با جدیت با این پیشنهاد مخالفت خواهیم کرد. بنده با آقای دکتر بیرانوندی تصمیم گرفتیم تا با امضاء نامه‌ای مشترک، اعتراض خود را به این مسئله اعلام نماییم. همچنین با سایر نمایندگان استان نیز بر سر این موضوع که چنین تغییری مسئله‌ساز بوده و تنش‌ها را در استان لرستان افزایش خواهد داد هم عقیده هستیم و با جدیت با آن مخالفت می‌کنیم.

باید توجه داشته باشیم با توجه به اینکه تا انتخابات سال 98، بیست سال است که ما افزایش تعداد نمایندگان را نداشته‌ایم، این امکان وجود دارد که چهل نماینده به نمایندگان مجلس افزوده شود و در این صورت باید تلاش کنیم که دو نماینده به تعداد نمایندگان استان لرستان اضافه شود. بنده با توجه به شرایط حاکم بر حوزه‌های انتخابیه لرستان معتقدم که این مطالبه بحق مردم این استان است و حتماً با همدلی و همکاری مجمع نمایندگان استان و البته سایر نهادهای موثر همانند استانداری و وزارت کشور گرفتن چنین حقی دور از دسترس نیست.

در زمینه فرایند اداری موضوع نیز روال بدین صورت است که وزارت کشور بر پایه مطالعات و بررسی‌های انجام شده توسط استانداری‌ها لایحه اختصاص نمایندگان به حوزه‌ها را به مجلس پیشنهاد می‌دهد که بنده فکر می‌کنم در این مرحله کم‌کاری صورت گرفته و چنین پیشنهادی بدون مطالعات لازم و در نظر گرفتن مقتضیات و شرایط در لرستان به وزارت کشور داده شده است.

به هر حال ما در یک دیدگاه کلان نسبت به استان به این نقطه نظر می‌رسیم که در لرستان هم از نظر ویژگی‌های جمعیتی حوزه انتخابیه خرم‌آباد شایستگی داشتن سه نماینده در مجلس را دارد و هم از نظر مسائل سیاسی، امنیتی و فرهنگی ضرورت دارد که حوزه‌های سلسله و دلفان از یکدیگر مجزا شوند. البته طبیعی است که در صورت افزایش تعداد نمایندگان به استان‌ها رقابتی در بین حوزه‌های انتخابیه به وجود بیاید و طبیعی است که نمایندگان این حوزه‌ها نیز می‌بایست از حقوق موکلان خود دفاع کنند و بنده نیز به عنوان نماینده‌ی مردم خرم‌آباد و چگنی از این امر مستثنی نیستم و طبیعی است که باید از حقوق مردم حوزهی انتخابیه خودم دفاع کنم؛ اما اعتقاد دارم که این فرصت تحت تأثیر اختلافات و ایجاد تشنج و رقابت ناسالم، نه تنها برای استان و همه‌ی حوزههای انتخابیه منفعتی نخواهد داشت بلکه ممکن است باعث وارد آمدن لطماتی نیز به استان بشود.

برخی معتقدند که با افزایش نمایندگان خرم‌آباد به سه نفر و اضافه شدن حوزه‌ی انتخابیه سلسله به خرم‌آباد، هم مشکل اختلاف حوزه‌های سلسله و دلفان حل می‌شود و هم انتظار مردم خرم‌آباد محقق می‌شود، شما نیز بارها در مصاحبه‌های مختلف مخالفت خودتان را با این ایده ابراز نموده‌اید. دلیل مخالفت شما با این پیشنهاد چیست؟

بله بنده کاملاً با این اقدام مخالفم و معتقدم که اگر این امر محقق شود ما نه‌تنها مشکل را حل نکرده‌ایم بلکه آن را افزایش داده و وارد فاز پیچیده‌تری می‌کنیم. چرا که ما با جدا کردن حوزه‌ی سلسله از دلفان و افزودن آن به حوزه‌ی خرم‌آباد مشکل مردم سلسله را حل نکرده‌ایم بلکه تنها آن را از یک موقعیت جغرافیایی و فرهنگی به موقعیت جدیدی انتقال داده‌ و برای مردم شهرستان مرکز استان نیز مشکل ایجاد کرده‌ایم.

از طرفی افزودن حوزه‌ی سلسله به خرم‌آباد می‌تواند طایفه‌سالاری و قومیت‌گرایی را در بین مردم افزایش داده و مشکلات جدیدی را برای مردم خرم‌آباد و الشتر ایجاد نماید و به همین لحاظ بنده کاملاً با این مسئله مخالفم و معتقدم که این پیشنهاد نه یک راهکار که پاک کردن صورت مسئله، آن هم به صورت مقطعی و کوتاه مدت است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری یافته، تاریخ انتشار: 2آبان1396، کدخبر: 20257: www.yaftenews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین