پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۰۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
شاید زیبایی برای هر کس، مفهومی خاص به دنبال داشته باشد و به تعداد تمامی انسان هایی که از آغاز تاریخ تا به کنون پای بر این کره خاکی گذاشته اند، بتوان تعریف از زشت و زیبا پیدا کرد؛ اما گوشه هایی از این جهان هستند که جذابیت هایشان از حد معمول فراتر رفته و حداقل بخشی از آن ها برای هر کسی زیباست؛ شهرهایی که حتی اگر بی تفاوت ترین انسان روی زمین باشید و یا خیلی به ندرت چیزی را زیبا بخوانید، نمی توانید برق چشمانتان را هنگام بازدید از آن ها پنهان کنید.

شعار سال: بشر که هیچگاه علاقه ای به درجا زدن ندارد و همواره به تعالی و ترقی می اندیشد، با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی دست به ایجاد تغییر در محل سکونتش زده و تا جای ممکن اثری ازشیوه زندگی نیاکان خود باقی نگذاشته است. البته در این میان شهرهایی هم یافت می شوند که هنوز پس از سالیان سال اصالت و تاریخشان را درون خود محفوظ نگاه داشته و پاسداران وفاداری برای هنر و تمدن گذشتگانشان بوده اند.

حالا از نظر شما کدام یک از این دو نوع شهر درخور دریافت لقب "زیبا" هستند؟ چه کسی است که تعیین کند شهرهایی که ساکنانشان را در رفاه و امکانات مغروق ساخته اند زیبا ترند؟ یا شهرهایی که با تحمل تمام سختی ها بافت تاریخی و دل نوازشان را حفظ نموده و به موزه شهر بدل گشته اند؟

برای اطلاع از این موضوع سری به وبسایت تلگراف (Telegraph) می زنیم که اخیرا مطلبی تحت عنوان "زیباترین شهرهایی که باید در طول زندگی خود از آن ها بازدید کنید" منتشر نموده است. تلگراف، وبسایتی است انگلیسی زبان که دفتر آن در قلب انگلستان، شهر لندن قرار گرفته و وقایع روز جهان را در قالبی جذاب به اطلاع جهانیان می رساند. کارشناسان سفر تلگراف تمامی شهرهای جهان را یک به یک از نظر گذرانده و مدرن ترین تا بدوی ترین آن ها را بررسی کرده اند؛ تا نهایتا بتوانند چکیده این اطلاعات را در فهرستی ۳۵ عددی با کاربران به اشتراک بگذارند.


در این مطلب ۱۸ مورد از این شهرها را به شما معرفی می کنیم:

۱- اصفهان |ایران

پس در تمام این سال ها ما بیهوده اصفهان (Isfahan) را نصف جهان نمی خواندیم! شهر اصفهان که پس از تهران و مشهد، لقب سومین شهر بزرگ و پرجمعیت ایران را یدک می کشد، در این فهرست ۳۵ تایی رتبه اول را کسب کرده و باری دیگر اسباب افتخار ایران و ایرانیان را فراهم نموده است. با انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت خاندان صفوی، رشد و ترقی این شهر فراهمشد و بناهای زیبا یکی یکی ساخته شدند. معماری به جای مانده از شاهان صفوی در پایتختشان بیش از هرچیزی به زیبایی و محبوبیت این شهر نزد گردشگران کمک می کند.گردشگری نیست که ابهت و زیبایی میدان نقش جهان دلش را نلرزانده باشد و از قدم زدن در میان باغات اصفهان غرق لذت نشده باشد.

گردشگران و سفرنامه نویسان فراوانی در کتاب ها و خاطراتشان به توصیف اصفهان پرداخته و حتی بعضی هایشان مدح این شهر را گفته اند. به طور مثال رابرت بایرن (Robert Byron)، سفرنامه نویس بریتانیایی در رابطه با اصفهان چنین می گوید:

شهر اصفهان در طول تاریخ مهم بوده است. در سال ۱۵۹۸ خاندان صفوی اصفهان را به عنوان پایتخت برگزید و از آن زمان این شهر آثار دوران سلطنت صفویه را در خود نگاه داشته و این امر آن را به مهم ترین مقصد توریستی ایران تبدیل کرده است.



۲- فلورانس | ایتالیا

زیبایی شهر فلورانس (Florance) ایتالیا به معنای واقعی مسحور کننده است. حتی اگر ذره ای حس زیبایی شناسی داشته باشید امکان ندارد در بدو ورود به این شهر با دهان باز مشغول تماشای اطرافتان نشوید. چند روز بازدید و گردش در فلورانس هم چیزی از حیرت شما کم نخواهد کرد و مطمئنا هنگام بازگشت، به سختی از این همه زیبایی دل خواهید کند.

موزه ها و گالری های هنری فلورانس، کلیساها و دیگر اماکن دیدنی این شهر هر کدام به نحوی جذابیت های هنری خود را به نمایش گذارده و به رخ می کشند. اما آنچه بیش از هر چیزی شما را شگفت زده خواهد کرد، نه آثار تاریخی فلورانس، که جلوه های دلنشین بافتشهر و خیابان هایش هستند.

اگر روزی پا به فلورانس گذاشتید، منتظر جاری شدن چند قطره اشک شوق از گوشه چشمانتان باشید.



۳- لوآنگ پرابانگ | لائوس

شهر لوآنگ پرابانگ (Luang Prabang) در طول تاریخ همواره شهری جذاب و اسرار آمیز بوده است؛اما هنگامی که حدودا ۲۰ سال پیش نامش در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار گرفت، توجه گردشگران بیش از پیش به آن جلب شد و مسئولان این شهر هم هرچه بیشتر در راستای افزایش گردشگران شهرشان تلاش نمودند.این شهر از هر دو جاذبه طبیعی و تاریخی برخوردار است. تماشای غروب آفتاب در کنار رودخانه ها، کند و کاو در دل غارها و لمس طراوت و تازگی زیر آبشارهایش همگی فرصت های خوشگذرانی در طبیعت این شهر هستند و معابد و موزه های لوآنگ پرابانگ گردشی تاریخی را برایتان رقم می زنند .

در میان تمام تفریحات موجود در این شهر، دوچرخه سواری در کوهستان، خرید از بازارها و تماشای نمایش های مذهبی تا کنون برای عده فراوانی از گردشگران جالب توجه بوده اند. بد نیست بدانید که شهر لوآنگ پرابانگ در سال ۲۰۱۵ جایزه "بهترین شهر"وندرلاست (Wanderlust) را دریافت نموده است.


۴- پاریس | فرانسه

در پاریس هم مانند تمامی شهرهای دنیا حوادث تلخ و شیرین رخ می دهند. شاید یکی از تکان دهنده ترین این رخدادها، حملات تروریستی منصوب به داعش بودند که تاثیری مشهود بر تعداد گردشگران ورودی پاریس داشتند؛ اما این اتفاق ذره ای از محبوبیت این شهر نکاست. هنوز هم پاریس شهر رویاهای خیلی هاست و همه آن را به عنوان مهد عشق و هنر می شناسند.

گردش فصل ها رخت های نو بر تن این شهر زیبا می کند و کوچه و خیابان هایش عاشقان را به سوی خود می خوانند.زیبایی های این شهر تنها خوشایند گردشگران نبوده و پاریس، شاعران و نویسندگان بسیاری را نیز تحت تاثیر چشم انداز هایش قرار داده است؛ آن ها هر کدام با شیوه خود،جذابیت های پاریس را ستوده و پیچ و خم هایش را توصیف کرده اند.


۵- استانبول | ترکیه

یکی از شهرهای دیگری که حملات تروریستی پیاپی ضربه ای کاری بر پیکر صنعت گردشگری آن ها وارد آورده استانبول،بزرگترین شهر ترکیه است.مرکز فرماندهی دولت قدرتمند عثمانی، گرچه طرفداران بسیاری را پس از حملات داعش از دست داد؛اما هیچ چیزی تا کنون نتوانسته زیبایی های این شهر را زیر سوال ببرد. مساجد و ابنیه تاریخی بی شمار استانبول، مانند توپکاپی، ایاصوفیه، مسجد سلیمانیه و مسجد رستم پاشا یکی پس از دیگری بازدیدکنندگان را به بخشی از تاریخ پایتخت عثمانی می برند و گوشه گوشه آنچه بر این شهر گذشته است را از پیش چشمانشان می گذرانند.

قدم زدن در کنار ساحل و مشاهده دستفروشان محلی و یا گشتن میان کوچه ها و خیابان های استانبول، جذابیت های این شهر را به رخ بینندگان می کشد.


۶- سیه‌نا | ایتالیا

شاید بپرسید با وجود شهرهای مشهوری چون رم، میلان یا ونیز در ایتالیا، چگونه سیه‌نا (Siena) مقام ششم این فهرست را کسب کرده است؟

شهر سیه‌نا کمی ناشناخته است و نسبت به باقی شهرهای توریستی ایتالیا نام آن را کمتر شنیده ایم؛ اما باید بدانید که از دیدگاه کارشناسان تلگراف، این شهر بهترین میدان قرون وسطی اروپا را در دل خود جای داده و مرکز تاریخی اش در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت گردیده است.

کلیسای جامع سیه‌نا از شاهکارهای معماری ایتالیایی به شمار می رود و سایر اماکن تاریخی این شهر از جمله میدان های دِل کامپو (Del Campo)، سالیمبِنی (Salimbeni) یا سایر کلیساهای موجود، گردشگران را در تاریخ و فضای قرون وسطی پیچ و تاب می دهند و زمان را متوقف می سازند. علاوه بر تاریخ موجود در زوایای سیه‌نا، این شهر طبیعتی دارد که نمونه اش در هیچجای دیگر نیست. دشت های سرسبز و وسیع و درختان و گیاهانی که با فاصله از هم چهره دشت را مزین کرده اند، آرامشی وصف ناپذیررا به قلب شماهدیه می کنند.


۷- اورشلیم | فلسطین

نام اورشلیم (Jerusalem) یا بیت المقدس ناخواسته با خود بار سنگینی از تاریخ را همراه می آورد. شاید کشمکش بین اسرائیل و فلسطین مردم جهان را گمراه کرده باشد و ندانند که این شهر پایتخت کدام کشور است؛ اما نکته واضح و غیر قابل انکار این شهر، زیبایی های بی حد و حصرش هستند.

مردمانی از مذاهب گوناگون در اورشلیم جمع شده اند و هر یک محلی به نام مذهب خود دارند. محله های مسیحی ها، ارامنه، یهودیان و مسلمانان از مشهورترین مناطق اورشلیم به شمار می آیند. اگر هوس بازدید از شهری زیبا و خاص به سرتان زده است، بدانید که نظیر شهر اورشلیم را به سختی در جای دیگری از جهان خواهید یافت.


۸- آکسفورد | انگلستان

ما نام این شهر دوست داشتنی که در جنوب شرقی انگلستان آرمیده است را بیشتر به لحاظ آکادمیک و دانشگاه مشهورش می شناسیم؛ اما چه کسی می گوید که این ویژگی ها نمی توانند شهری را زیبا کنند؟

حس و حال کوچه و خیابان های آکسفورد با آن ساختمان های قدیمی و هوای همیشه بارانی می تواند تجربه ای جالب و خاطره ای خوش برایتان به جای بگذارد. نام جاذبه های این شهر هم مانند نامش پیوندی ناگسستنی با علم دارند؛ کتابخانه مشهور آکسفورد و حتی دانشگاه این شهر از ساختمان هایی تاریخی و بسیار جذاب برخوردارند و هیچ عکاسی را بیکار نخواهند گذاشت؛ وحتی از دیدگاه کارشناسان تلگراف، ساختار این بناها به گونه ای است که فقط نگاه کردن و تماشای این عمارات سبب می شود هوش و ذکاوت شما به کار بیافتد!


۹- کمبریج | بریتانیا

کمبریج هم دست کمی از آکسفورد ندارد و سریعا ذهن ما را به سوی درس و دانشگاه و کتاب می کشاند. تاریخ غنی کمبریج باعث شده تا شهر، عاری از ساختمان ها و مغازه هایجدید و مدرن باشد و حس اصالت را از همان اولین لحظه ورود به بیننده القا کند. البته حضور حدود ۲۵ هزار دانشجو نیز در شور و شوق جاری در شهر بی تاثیر نبوده است.

با گشت و گذار در این شهر چهره ای زیبا و متفاوت از انگلستان رامی بینید و از تماشای معماری فوق العاده ساختمان ها و دانشگاه های شهر کمبریج، انگشت به دهانمی مانید.


۱۰- نیویورک | آمریکا

حال نوبت آن است که در میان شهرهای لطیف و تاریخی جهان،کمی هم به شهرهایی بها بدهیم که زیبایی را با مدرنیته ادغام کرده اند تا فضایی راحت برای ساکنین و گردشگران خود فراهم کنند. به لطف سریال ها و فیلم های بی شمار آمریکا دیگر کسی نیست که با کوچه پس کوچه ها و ساختمان های سر به فلک کشیده نیویورک آشنا نباشد. این شهر از مهم ترین مراکز سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جهان است و آن را گاهی پایتخت جهان می نامند. مگر امکان دارد که پایتخت جهان زیبا نباشد؟!

در نیویورک می توانید پیشرفت تکنولوژی را به خوبی لمس کنید و شاید بزرگترین و سر به فلک کشیده ترین ساختمان ها و برج های زندگی خود را به نظاره بنشینید. البته گمان نکنید که چهره پیشرفته شهر تنها چیزی است که نیویورک به شما عرضه خواهد داشت؛ اماکن دیدنی این شهر از موزه تاریخ طبیعی آمریکا و موزه متروپولیتن گرفته تا میدان تایمز و خیابان برادوی همگی برای گردشگران بسیار محبوب هستند. در کنار تمام این جاذبه ها، مگر می شود به آمریکا رفت و از مجسمه آزادی دیدن نکرد؟

چشم انداز های سواحل نیویورک هم که گویی طبیعت و تکنولوژی را با یکدیگر آشتی داده اند، از جاذبه های این شهر وسیع به شمار می روند.


۱۱- رم | ایتالیا

رم زیباست؛ و این جمله به قدری بدیهیست که نیازی به شرح و توضیح ندارد. گوشه گوشه این شهر با رمز و راز و تاریخ پوشیده شده است. هنگامی که پای درون کولوسئوم (Colosseum) می گذارید و صدای شمشیر جنگجویان و بردگان را می شنوید؛ و یا آن لحظه ای که با چشمان بسته کنار فواره تروی (Trevi Fountain) آرزوهایتان را مرور می کنید نمی توانید منکر زیبایی این شهر شوید. این شهر می تواند حال هر گردشگری را خوب کند و با عمق زیبایی‌اش اشک را در چشمان مسافران بنشاند. از هر کوچه و خیابانی که بگذرید، تاریخ و هنر رم شما را دنبال خواهند کرد و لحظه ای شما را بدون این حس خوب رها نمی کنند.

می توانید روز را زیر تابش گرم و مهربان آفتاب به بازدید از جلوه های بی پایان هنر ایتالیایی بگذرانید و شب خود را میهمان رستوران یا کافه ای با چشم اندازی شگفت انگیز و عاشقانه بیابید ومناظر شهر را در سو سوی چراغ ها نظاره کنید. هر زمان خواستید به رم بروید، مطمئن باشید که یکی از زیباترین و عاشقانه ترین سفرهای زندگی خود را تجربه می کنید.


۱۲- کیپ‌تاون | آفریقای جنوبی

برای آشنا شدن با زیبایی های بیشمار کیپ تاون (Cape Town)، نیازی نیست که وارد شهر شوید؛ چرا که رشته کوه های اطراف آن از دور شما را مات و متحیر خواهند ساخت. طبیعت این شهر شما را آنچنان در خود غرق می کند که گاهی به خود می آیید و می بینید که ساعت هاست، بدون خستگی در حال گشت و گذار میان گل و گیاه ها و دشت ها هستید؛ و یا در ساحل آرمیده اید و مبهوت صلابت و استحکام کوه تِیبل (Table) گشته اید.

حال این طبیعت زیبا را با فرهنگی غنی، خوراکی هایی خوش مزه و اقامتگاه های بسیار مناسب کنار هم قرار دهید تا به یک شهر فوق العاده آفریقایی برسید.


۱۳- سیدنی | استرالیا

کارشناس تلگرافمی گوید که شهر سیدنی به طرز مسخره ای زیباست!

ساختمان اپرا با آن معماری عجیبش یکی از زیباترین مکان های موجود در سیدنی استو طبیعت چشم نواز و سواحل پرطرفدارآن نیز از جمله جاذبه های شهر به شمار می روند.

یک گردش کوتاه کافیست تا عمق زیبایی پارک های متعددشهر و لذت قدم زدن و دوچرخه سواری در آن ها را درک کنید. اگر هم شب ها عادت به گردش و تفریح دارید، این شهر سرزنده و شاد پس از غروب نیز دست از خودنمایی برنداشته و با چراغ های رنگارنگی که در سراسر آن می درخشند، خیابان های روشن و غذاهای لذیذ به استقبال شما خواهد آمد.


۱۴- بروژ | بلژیک

امکان ندارد اندکی ذوق هنری در شما باشد و از دیدار شهر بروژ یا بروخه (Bruges) غرق لذت نشوید. جلوه های جذاب هنر قرون وسطی با طبیعت شگرف این شهر در هم می آمیزد و مقصدی منحصر به فرد برای شما می سازد. می توانید ساعت ها در میان کانال های آب خود را بهجریان آن ها بسپارید و با خیره شدن به کلیساها، خانه های کوچک و زیبا و گل های رنگارنگ این شهر، هر غم و اضطرابی رافراموش کنید.

البته از زیبایی نهفته در طعم شکلات های لذیذ این دیار هم نباید گذشت و این بخش خوشمزه سفر به این شهر رویایی را هم باید در نظر گرفت.


۱۵- فاس | مراکش

لحظه ای که به فاس (Fez) وارد شوید، متوجه خواهید شد که چرا به این شهر لقب مکه غرب و یا آتن آفریقا داده اند. آنچه بیش از هرچیز به این شهر زیبایی می بخشد، عدم تردد ماشین در خیابان های آن است؛ نبودن این ساخته دودزای بشری، خود گامی بسیار پر اهمیت در حفظ زیبایی یک شهر محسوب می شود.

همچنین شهر فاس، ظاهر کهن خود را در تمامی نقاط حفظ کرده است و به راستی گردشگران را راهیسفری در تاریخ می کند. نماهای خانه ها و ساختمان های قدیمی که حالا داخلشان به هتل ها و فروشگاه هایی مدرن تغییر کاربری داده اند، در سر تا سر شهر به چشم می خورند و همگی فرصتی برای خلق لحظاتمتفاوت به شمار می روند.

کمی پیش از غروب آفتاب هم باید به سراغ تپه هایی که در کنار شهر کمین کرده اند، رفت وبرفراز آن ها غروب آفتاب و نور سبز رنگ مساجد را که با تاریکی هوا خود را نمایان می سازند، به تماشا نشست؛ این عالی ترین تجربه ای است که در این شهر انتظار شما را می کشد.


۱۶- سویا | اسپانیا

جذابیت های شهر سِویا (Seville) کم نیستند؛ یکی از آن ها حضور آثاری است که دردوران سلطه مسلمانان بر این شهر ساخته شده اند؛ از جمله قلعه آلکازار و کلیسای جامع این شهر که پیش از تبدیل شدن به کلیسا، در واقع مسجدی زیبا بوده است.

سراسر سویا به سان موزه ای است عظیم که شما را به گردش در میان خیابان ها و بین ساختمان های کهنش دعوت می کند، تا ببینید گذشتگان چطور زیبایی را می ستودند و در هر عنصر زندگی خود از آن بهره می گرفتند؛ اما چنین گمان مبرید که تنها تاریخ و هنر، این شهر را دیدنی ساخته اند. شب های سویا پر از خنده و شادمانی هستند وشما را با خوراکی های خوشمزه و شهری شلوغ غافلگیر می کنند.



۱۷- کارتاگنا | کلمبیا

کارشناس تلگراف شدیدا تحت تاثیر فضای عاشقانه حاکم بر کارتاگنا (Cartagena) قرار گرفته و این شهر را رومانتیک ترین شهر قاره آمریکا خوانده است. دیوارهای بلند و کهنی که دور تا دور شهر کارتاگنا را فراگرفته اند، آن را از بسیاری عوامل بیرونی مانند مدرنیته بیش از حدی که اصالت شهرها را نابود می سازد، مصون می دارد.

این شهر همچنین یکی از سواحل پرطرفدار منطقه کارائیب قلمداد می شود و عده زیادی از گردشگران، بنادر این شهر را برای لذت بردن از نور خورشید و تفریحات گرم و تابستانه انتخاب می کنندو از طبیعت چشم نوازش بهرهمی برند.


۱۸- سان فرانسیسکو | آمریکا

شهر سان فرانسیسکو حتی در عکس هایش نیز می تواند دل بیننده را برباید. سازه ها و جاذبه هایی که چهره این شهر را جذاب و دوست داشتنی کرده اند، کم نیستند؛ پل مشهور گلدن گیت (Golden Gate)، جزیره آلکاتراز ویا ساختمان های سر به فلک کشیده همگی سبب شدند تا حتی در طول شب نیز گردشگران بتوانند از تماشای چشم اندازهای محشر این شهر در تلالوی نور چراغ ها، لذت ببرند. البته جذابیت های سان فرانسیسکو تنها به این موارد محدود نمی شود؛ موزه های شهر نیز می توانند ساعت شما را به خود سرگرم سازند و یا اگر از علاقه مندان به طبیعت هستید، جزایر و سواحلش با آغوش باز پذیرای شما خواهند بود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت کارناوال، تاریخ -، کد مطلب: --www.karnaval.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
0
0
ایران میتواند به قطب گردشگری در جهان تبدیل شود ، فقط باید برخی تغییرات کوچک در حوزه اقتصادی و سیاسی و اجتماعی را ایجاد کند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین