پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۱۱۴
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳
حدود ۳۳ درصد از طلاق‌ها ناشی از مسائل جنسی‌ست. دکتر هادی معتمد ماه هاست که روی این مسئله تحقیق می‌کند و با توجه به انواع مشکلات جنسی که در افراد وجود دارد از جمله سرد مزاجی و ... تلاش می‌کند تا این مشکل را در بین زن و شوهر‌ها کمرنگتر و راه‌حل‌هایی را ارائه کند.

شعارسال: حدود ۳۳ درصد از طلاق‌ها ناشی از مسائل جنسی‌ست. دکتر سیدهادی معتمدی ماه هاست که روی این مسئله تحقیق می‌کند و با توجه به انواع مشکلات جنسی که در افراد وجود دارد از جمله سرد مزاجی و ... تلاش می‌کند تا این مشکل را در بین زن و شوهر‌ها کمرنگتر و راه‌حل‌هایی را ارائه کند. به همین منظور سایت «فردا» با این روانشناس به گفتگو نشسته ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

فردا: طبق آمار منتشر شده ۳۳ درصد از طلاق‌ها ناشی از مشکلات جنسی است. به نظر شما این آمار ممکن است که بیشتر از این باشد؟

آمار ۳۳ درصدی، آماری‌ست که به صورت پراکنده به دست آمده و نشان داده که بیشتر طلاق‌ها ناشی از مسائل جنسی‌ست. بله امکان دارد که مشکلات جنسی زناشویی حتی بیشتر از این میزان نیز باشد، زیرا که ممکن است برخی از افراد بنا به دلایلی از مشکلات خود حرفی نزنند. از طرفی باید گفت که مشکلات جنسی سن ندارد و در همه افراد و در همه سنین رخ می‌دهد.

فردا: شبکه‌های اجتماعی در ایجاد مشکلات جنسی زوجین تاثیری دارند؟

بله. قطعا تاثیر دارد. وقتی افراد، زمانی را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند و از این شبکه‌ها اطلاعاتی غلط و اغراق شده می‌گیرند. آنوقت در ذهن خود، همسرشان را با آنچه که در فضای مجازی وجود دارد و درواقع یک ادم مصنوعی مثلا فردی که خیلی قوی یا خیلی زیباست! قیاس می‌کنند. این مسئله سبب می‌شود که میزان خیانت در کشور زیاد شود و هم اینکه افراد از نظر مسائل جنسی دنبال مسائل کاذب بوده و وجود خارجی نداشته باشند؛ بنابراین شبکه‌های مجازی هم در تشدید این قضیه خیلی نقش زیادی داشتند و آسیب‌های زیادی وارد می‌کنند.

فردا: فیلم‌های به اصطلاح صحنه دار که در بسیاری از خانواده به موضوعی عادی تبدیل شده، چقدر در این مشکلات موثر است؟

تاثیر این فیلم‌ها بسیار زیاد است. خصوصا برای کسانی که هنوز ازدواج نکرده اند. چون این فیلم‌ها به گونه‌ای مطرح می‌شود که افراد همه چیز را با ان‌ها مورد قیاس قرار می‌دهند. در حالی که آن‌ها غیرواقعی هستند. به همین دلیل کسانی که ازدواج نکرده اند، مثلا دختر خانم‌ها به دنبال پسری هستند که با آن زیبایی، ثروت و قدرت هستند و یا بالعکس، پسر‌ها دنبال دخترانی هستند با چنین توانایی، زیبایی و قدرت‌های جنسی که بعد‌ها منجر به این می‌شود که از هم توقعات بالایی دارند و به همین دلیل است که خیلی از ازدواج‌ها دچار آسیب می‌شود.

به همین دلیل خانواده‌ها باید بچه‌ها را برای استفاده از این شبکه‌ها کنترل کنند و حتی دوستان آن‌ها را بشناسند. نباید به شبکه‌های اجتماعی و فیلم‌های خارجی به عنوان سرگرمی نگاه کرد. این روز‌ها بیشتر از این‌ها که فکر می‌کنیم مخاطره آمیز است.

فردا: به نظر شما در کشور خلا آموزشی نداریم؟

بحث مسائل آموزشی جنسی به دلیل محدودیت‌هایی که داشته در مدارس جا نمی‌افتد، اما چند سالی است که در دانشگاه‌ها تحت عنوان تنظیم خانواده مطرح شده که در آن به مسائل جنسی هم می‌پردازند. اما در مجموع بحث آموزش در زمینه نکات جنسی خیلی قابل قبول نیست ودر کشور در سطح مطلوبی آموزش داده نمی‌شود و شما می‌بینید که آسیب‌های زیادی را نیز در پی دارد. اخیرا هم بحث آموزش‌های جنسی مطرح شد که خیلی هم سر و صدا کرد و خیلی‌ها مخالفت کردند.

مشکل آموزش در باب این مسائل را داریم، از طرفی نهاد‌ها در این‌باره مقاومت می‌کنند و حتی آموزش در حد استاندارد را نیز ممنوعیت ایجاد می‌کنند.

دوگانگی در سیاست گذاری در باب مسائل جنسی قطعا به بچه‌های ما آسیب وارد می‌کند. امیدوارم منبعی باشد به دور از مسائل سیاسی و هیاهو باب آموزش مسائل جنسی را برای بچه‌ها و نوجوانان سیاست گذاری کرده و اجرایی شود.

فردا: راه حل شما چیست؟

قطعا بحث آموزش نه تنها راه حل مسائل جنسی است، بلکه هر آسیب اجتماعی نیازمند آموزش است. این آموزش می‌تواند به صورت کلاسیک در مدارس و یا دانشگاه‌ها باشد و یا آموزش از طریق جراید، خبرگزاری‌ها و ... باشد. حتی آموزش می‌تواند از طریق مشاوره و صدا و سیما صورت بپذیرد. به هر حال شما زمانی می‌توانید باب این مسائل را ببندید که آموزش را به دور از هر گونه پیش داوری، سیاست، قضاوت و. بتوانید رواج دهید و امیدواریم که این کار انجام شود.

فردا: در حال حاضر جایی وجود دارد که جوانان با این مسائل آشنا شوند؟

بله. کلاس‌های آموزش جنسی وجود دارد و روی این مساله در کشور کار می‌شود و تا جایی که من مطلع هستم کلاس‌های خوبی هم هستند. با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان از نحوه برگزاری این کلاس‌ها مطلع شد.

راهنمایی‌هایی که توسط مشاوران و روانشناسان و روانپزشک‌ها قبل از ازدواج داده می‌شود خیلی می‌تواند در کاهش مشکلات و اختلالات جنسی کمک کند؛ و یک عامل خوبی برای جلوگیری از طلاق باشد.

فردا: به نظر شما دختران و پسران پیش از ازدواج باید به این کلاس‌ها مراجعه کنند و یا اگر بعد‌ها مشکلی پیش آمد به این کلاس‌ها بروند و مشکلاتشان را حل کنند؟

اگر قبل از ازدواج باشد بهتر است، چون شاید بچه‌ها نتوانند درست سوال بپرسند. یا خیلی‌ها قبل از ازدواج رابطه‌هایی دارند و فکر می‌کنند که رابطه بعد از ازدواج هم به همان صورت است، باید بروند به مشاوره که بسیار کمک کننده است.

فردا: چه نهاد‌ها و سازمان‌هایی می‌توانند در این زمینه کمک کنند؟

عمده نهادها، نهاد‌های آموزشی هستند و اینکه بتوانند سیاست گذاری کنند. ما در اجرا مشکل خاصی نداریم. بلکه در سیاست گذاریمان خیلی مشخص و واضح فعالیت نمی‌کنیم و دقیقا نمی‌دانیم مثلا کاری اگر انجام شود تحت پیگرد قضایی قرار می‌گیرید یا نه؟ اصل قضیه این است که سیاست گذاری این مسئله جنسی را مشخص کنند، عوامل اجرایی در اجرای این مساله من فکر نمی‌کنم مشکلی داشته باشند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری فردا ، تاریخ انتشار: 11 آبان 1396 ، کدخبر: 736598 ، www.fardanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین