سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
کشورهای دنیا سالیان سال است برای تهدیدات احتمالی هزینه های گزافی می کنند نیروهای نظامی خود را تقویت می کنند تا فرزندان کشور در آرامش ببالند و به درجات پیشرفت نایل شوند. به نظر می رسد در کشور ما آخرین مراتبی که اهمیت دارد و نیاز آن برای هیچ کس ملموس جلوه نمی کند امنیت و رشد و بالندگی فرزندان این مرز و بوم است.

شعار سال: کشورهای دنیا سالیان سال است برای تهدیدات احتمالی هزینه های گزافی می کنند نیروهای نظامی خود را تقویت می کنند تا فرزندان کشور در آرامش ببالند و به درجات پیشرفت نایل شوند. به نظر می رسد در کشور ما آخرین مراتبی که اهمیت دارد و نیاز آن برای هیچ کس ملموس جلوه نمی کند امنیت و رشد و بالندگی فرزندان این مرز و بوم است. نظام آموزش و پرورش و سیستم بخش نامه ای و کمیت گرای حاکم بر آن،تنها به ارقام و گزارش ها اکتفا می کند. تمام تلاشش برای کم کردن هزینه های آموزش و تقلیل ساعت های کار معلمان و در مقابل ارایه گزارش از موفقیت های درخشان دانش آموزان ایرانی در سطح جهان است.

با وجود تاکید فراوان بر هدایت دانش آموزان به هنرستان های فنی حرفه ای و کار و دانش در صورت کمترین غفلت یا کم کاری می توانند محیطی فوق العاده خطر ساز و آبستن حوادث باشند. در طول سالیان اخیر با افت انگیزه نسبت به دروس نظری و بی فایده انگاشتن علم آموزی و تحصیل در رشته های نظری از سوی دانش آموزان توجه به رشته های فنی حرفه ای و کار و دانش افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که تعداد هنرستان ها تغییر چندانی نکرده است. نیک می دانیم که هنرستان ها هزینه های تجهیز و نگهداری به مراتب بیشتری از دبیرستان ها دارند. در ارگانی که بیش از نوددرصد بودجه تنها صرف حقوق کارمندان می شود چگونه می توان به گسترش و حتی بهسازی و به روزرسانی آن امید داشت؟

در طول سال های اخیر و بیشتر در سال تحصیلی جاری بسیاری هنرستان های کار و دانش و فنی حرفه ای در سطح کشور اقدام به افزایش تراکم دانش آموزی در کارگاه ها نموده اند. در مناطق محروم و با تراکم جمعیتی بالا مانند شهرستان های استان تهران بر خلاف آیین نامه های وزارتی این مساله بیشتر به چشم می آید. در عین حال توجه نمی شود که در بسیاری از رشته های زیر مجموعه صنعت و خدمات کارگاه های بسیار پر خطری همانند کارگاه های فلز کاری و جوشکاری و مکانیک خودرو و مواد و خیاطی و می تواند شرایط خطر سازی را برای فعالیت همکاران و دانش آموزان ایجاد کند.

اکنون دولت و آموزش و پرورش لزوم آموزش به فرزندان کشور و شرایط آن را از یاد برده است. تنها دغدغه دولت پر کردن کلاس ها و ارایه گزارش هایی است که حقیقت فاجعه را کتمان می کنند.

در کارگاه های بالای شانزده نفر در کنار دستگاه های برش مانند اره آتشی هر لحظه می تواند آبستن حوادث هولناکی باشد و حضور بیش از دو دانش آموز بر روی هر دستگاه،اصل آموزش و کار آموزی را مخدوش خواهد کرد. با عدم حضور انبار دار در هنرستان، وظیفه های کاری او بر عهده دیگر افراد حاضر در کارگاه خواهد افتاد و اصل آموزش را مختل خواهد کرد و استفاده از مواد مصرفی و دستگاه ها را به بی مبالاتی خواهد کشاند. عدم اختصاص سرپرست بخش،هماهنگی گروه ها و کارگاه ها را از بین خواهد برد و هنر آموزان را مجبور خواهد کرد که زمان خود را صرف تجهیز و نگهداری کارگاه ها کنند و از آموزش باز بمانند و از سوی دیگر ایمنی و طول عمر دستگاه ها را کاهش می دهد.

عدم حضور استاد کار در کارگاه، باعث می شود مهارت آموزی در دانش آموزان وجود نداشته باشد و هنر آموز زمان بیشتری در کلاس برای هر گروه صرف کند، تحویل پروژه ها و تمرین و تکرار مهارت های فنی حرفه ای به درستی انجام نگیرد و در عین حال کنترل بر کار دانش آموزان و ایمنی آنان کاهش یابد. مطابق قانون برای یک کارگاه شانزده نفره حداقل سه نفر،یک هنر آموز یک استاد کار و یک سرپرست بخش، و برای کل بخش، یک انبار دار بعلاوه امکانات کافی در هر کارگاه باید در نظر گرفته شود.

به یمن سیاست های آموزش و پروش در هیچ یک از مناطق محروم این مهم انجام نمی گیرد و با سیاست تقلیل نیرو ها به صورت غیر قانونی، روز به روز از تعداد پرسنل کاسته می شود و بجای آن بر تراکم کلاسها افزوده می گردد. کارگاه های بیست و شش نفره در رشته های فنی،و کارگاه های 31 نفره در رشته های حرفه ای،تنها با یک هنر آموز در حال برگزاری است. در نقاط دور افتاده ی حومه ی محروم کلان شهر تهران به دلیل کارگاه های ناامن و نبود استاد کار و سرپرست و هنر آموز کافی در کارگاه، دست فرزند کارگر روز مزد فقیری زیر تیغ دستگاه فلز کاری قطع می شود و حتی سانسور سازمان یافته ی خبری نمی تواند از عمق فاجعه کم کند و از درد آن بکاهد. مسئولیت این امر ابتدا بر عهده دولت و پس از آن وزارت خانه و ادارات کل است که در حق معلمان و دانش آموزان بصورت سازمان یافته و سیستماتیک جفا می کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت پارس مطلب، تاریخ انتشار 14 آبان 96، کد مطلب: -، www.parsmatlab.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین