پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۸۸۰
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱
اعلام استعفای نخست‌وزیر لبنان از عربستان و از رسانه‌های این کشور این سؤال را مطرح می‌کند: عربستان به‌دنبال چیست؟

شعارسال: نه‌تنها اعلام استعفای سعد الحریری از نخست وزیری شوکه‌کننده بود بلکه نحوه اعلام آن و بیانیه استعفا نیز غیرمنتظره بود تا جایی که باید پرسید: چرا او از عربستان استعفای خود را اعلام کرد؟ ریاض به‌دنبال چیست؟

استعفا بدون رعایت عرف و قانون لبنان

سعد الحریری از جایی نامعلوم مقابل دوربین رسانه‌های سعودی بیانیه مکتوب خود را قرائت کرد حال آنکه اعلام استعفا در ریاض و از سوی رسانه‌های سعودی با عرف و قانون اساسی لبنان مغایرت داشته و موج تعجب‌ها و نارضایتی‌ها را به‌دنبال داشت.

تلاش عربستان برای ایجاد تنش سیاسی در لبنان

این استعفا که از عربستان اعلام شد، بیانگر تهدیدهای عربستان سعودی به‌ویژه «ثامر السبهان» وزیر سعودی علیه لبنان و تلاش‌های این کشور برای تیره‌وتار کردن فضای سیاسی لبنان بود تا از این راه شکست خود را در پرونده‌های منطقه جبران کند.

گام جنون‌آمیز عربستان

در همین ارتباط «غسان جواد» نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنانی در مصاحبه با المنار گفت: استعفای الحریری به این شکل و مضمون بیانگر گام جنون‌آمیز عربستان سعودی و بی‌توجهی به ثبات داخلی و از بین بردن فضای مثبت لبنان از زمان حل مشکل ریاست جمهوری در این کشور است.

به‌گفته او استعفای سعد الحریری به‌معنی اعلام جنگ عربستان است که این یعنی منطق عجز و ناتوانی و شکست و هدف از بالا بردن سقف خواسته‌ها در مرحله کنونی کسب دستاوردهایی در یمن و سایر کشورها است.

این کارشناس لبنانی ادامه داد: حضور سعد الحریری در رسانه‌های سعودی نشان بازیچه بودن او در دست عربستان سعودی است.

او در ادامه با طرح این سؤال که "آیا شما در اوج نفوذ سوریه یا به‌اصطلاح احترام سوریه نسبت به لبنان، بیانیه‌ای از استعفا یا انتصاب نخست وزیر که از دمشق اعلام شود، شنیدید؟"، ادعای حریری را مبنی بر اینکه شرایط لبنان مشابه زمان ترور پدرش رفیق الحریری است، مضحک دانست.

جواد با ابراز تردید نسبت به ادعای الحریری مبنی بر اینکه خطر ترور وی را تهدید می‌کند، تصریح کرد: ما به اینکه او از سوی عربستان سعودی تهدید شد، بیشتر مشکوک هستیم، ضمن اینکه الحریری به اینکه مجبور به انجام این کار بوده اشاره‌هایی داشت و چه‌بسا اکنون در حصر خانگی باشد.

وی معتقد است: استعفا تحت فشار عربستان، الحریری را از انجام مسئولیت معاف نمی‌کند و ننگ است که دوباره این مرد بر ما حکومت کند.

رئیس‌جمهور لبنان قوی است

جواد در مورد این سؤال که "در نهایت روند اوضاع به کجا ختم می‌شود؟" پاسخ داد: ما یک رئیس جمهوری قوی و یک پارلمان داریم و باید بلافاصله برای تشکیل یک دولت و رویارویی با هر کسی که تصور می‌کند می‌تواند کشور را تضعیف کند، اقدام کنیم تا از هرگونه پیامد منفی جلوگیری کنیم.

او همچنین در واکنش به اظهارات سعد الحریری در مورد احتمال جنگ گفت: «هر گلوله‌ای که به لبنان شلیک شود، مسئولیت آن به گردن سعد الحریری و کسانی است که پشت او ایستاده‌اند.

از سوی دیگر «وئام وهاب» رئیس حزب «توحید عربی» لبنان در پیامی درخصوص کناره‌گیری تأسفبار الحریری بیان داشت: چرا از ریاض اعلام استعفا کرد؟ آیا وی در بازداشت خانگی و مجبور به کناره‌گیری است؟

«حبیب فیاض» تحلیلگر سیاسی لبنانی نیز درباره کناره‌گیری الحریری نوشت: این کناره‌گیری همگام با فضای متشنج سعودی ــ آمریکایی علیه ایران اعلام شد که این نشان می‌دهد او تحت فشار قرار گرفت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 15 آبان 1396 ، کدخبر: 1566429 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین