پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۹۶۲
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه شغل در کشور وجود دارد، اظهار داشت: برخی از این مشکلات ناشی از نوع نگرش به کار است که این نگرش نیازمند تغییر اساسی است.

شعار سال: حجت الاسلام عبدالرحیم شهسواری در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد با بيان اين مطلب افزود: فرهنگ کار در کشور ما تغییر کرده و امروز اغلب جوانان ما به دنبال گرفتن مدرک و پشت میزنشینی هستند.
وی گفت: در همین یزد که مردمان آن همواره به سختکوشی شهرت داشته اند، بیشترین آمار بیکاران مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاهی است زیرا اغلب آنها به دنبال شغل‌هایی هستند که پشت میزنشینی را برای آنها به دنبال داشته باشد.
شهسواری با تاکید بر اینکه جوان باید به دنبال کار حتی کار یدی باشد و فقط به شغل‌های به اصطلاح اتو کشیده نباشد، افزود: این موضوع به عنوان یک فرهنگ در کشور ما جا افتاده و تا زمانی که این نگرش تغییر نکند، شاهد اتفاقات خوب و ریشه کنی بیکاری در جامعه نخواهیم بود.
اوبا بیان اینکه همه ما باید دغدغه تغییر این فرهنگ را داشته باشیم،گفت: علما و روحانیون در این زمینه نقش بسیار موثری ایفا می کنند، زیرا به رغم اینکه استکبار جهانی در تلاش برای فاصله ایجاد کردن بین مردم و روحانیت است، مردم هنوز برای روحانیت و علما احترام قائل هستند و سخنان آنها را به کار می گیرند.
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: مردم ما متدین هستند و یکی از کارهایی که ما می‌توانیم از تریبون‌های نماز جمعه در رابطه با اشتغال انجام دهیم، تغییر نگرش است و باید نگرش مردم به اشتغال را تغییر دهیم.
شهسواری با تاکید بر اینکه جامعه بین‌الملل به دنبال این است که ناهنجاری‌های اجتماعی را در جامعه ما ترویج دهد و زمینه‌ای را فراهم کند که جوانان ما از فرهنگ دینی و ارزش‌های اسلامی و انقلابی دور کند، بیان کرد: بیکاری در بروز آسیب های اجتماعی نقش دارد و شرایط بیکاری جامعه نباید به همین منوال به پیش برود.
نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد نيز بر لزوم کاهش ساعت کاری بانوان تاکید کرد و گفت: ساعت کار بانوان باید به چهار ساعت در روز برسد.
آیت الله محمدرضا ناصری با اشاره به مسئله اشتغال زنان در جامعه افزود: زنان مسئولیت رسیدگی به امور منزل، همسرداری و فرزند داری را نیز بر عهده دارند بنابراین لازم است ساعت کار آنها کاهش پیدا کند.
وی زمان مناسب برای کار بانوان را چهار ساعت در روز اعلام کرد و افزود: زنان در بقیه ساعات روز می‌توانند به دیگر وظایف خود عمل کرده و برای حفظ بنیان خانواده تلاش کنند. امروز در بسیاری از خانواده‌ها، شاغل بودن زنان به یک معضل و حتی آسیب اجتماعی تبدیل شده است .
امام جمعه یزد افزود وظیفه نهادهایی نظیر وزارت کار است که طرح‌هایی دارای توجیه اقتصادی آماده داشته باشند و در اختیار افراد جویای کار قرار دهد که البته این اقدام باید با توجه به توانمندی افراد انجام شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد از بیکاری ۱۸ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان یزد خبر داد و نرخ بیکاری استان یزد را 8/21 درصد اعلام کرد و افزود: اغلب فارغ التحصیلان استان یزد را افراد تحصیلکرده و فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند.
محمدحسین ریاحی با بیان اینکه نرخ بیکاری در کشور 4/12 درصد است، اظهار داشت: از هر ۱۰۰ نفری که از دانشگاه های استان یزد فارغ التحصیل می شوند، ۱۸ نفر بیکار می مانند که این آمار بر نرخ بیکاری استان یزد اثرگذار است.
وی افزود: در زمینه بیکاری فارغ التحصیلان وضعیت دیگر استان‌ها نیز مشابه یزد است به نحوی که در سطح کشور به طور میانگین 5/18 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند. در بخش فارغ التحصیلان، سرانه بیکاری در یزد ۱۸ و در کشور ۱۸ و نیم درصد است که وضعیت استان یزد در این زمینه نسبت به میانگین کشوری بهتر است.
او در ادامه با اشاره به مهاجرت از روستاهای استان یزد به شهرها و رابطه مستقیم آن با بیکاری گفت: بر اساس ظرفیت‌هایی که روستاهای مختلف دارند، تلاش شده تا مزیت‌های نسبی هر منطقه مشخص شود و بر اساس این مزیت‌ها، نسبت به ایجاد شغل اقدام شود تا کمتر شاهد مهاجرت از روستا به شهرها باشیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در این زمینه طرح روستا تعاون در استان یزد در حال انجام است، افزود: این طرح سبب تشویق روستاییان به ماندن در روستاها می‌شود و لازم است در اجرای این طرح سرمایه گذاران را ترغیب به سرمایه گذاری در روستاها کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه اطلاعات، تاریخ انتشار 15 آبان 96 ، شماره: 26861


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین