پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۹۱۱۴۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۲
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: قانونا براساس آیین نامه مجلس چنانچه طرحی در کمیسیون رای نیاورد همان جا متوقف می‌شود؛ اگر رای آورد و به صحن مجلس راه یافت و آنجا توسط نمایندگان رای نیاورد منتفی می‌شود.

شعارسال: فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در خصوص نامه‌ای که وزارت علوم در خصوص مدرک آقای روحانی و آقای فریدون برای قانع شدن نمایندگان مجلس باید ارسال می‌کرده است گفت: کمیسیون آموزش کمیته‌ای را برای بررسی مدرک آقای روحانی و فریدون تشکیل داده و افراد این کمیته نیز مشخص شده‌اند. در برهه‌ای از زمان، چون بحث ریاست جمهوری مطرح شد تشخیص داده شد که در فضای کنونی کشور این مسئله مطرح نشود به خاطر همین بررسی این ماجرا به تاخیر افتاد.

وی ادامه داد: اخیرا جلسه‌ای با حضور رئیس کمیسیون آموزش، کمیته مشخص شده و اعضای آن برگزار شده تا به جمع بندی برسند و نظرات آن‌ها به صحن علنی مجلس راه یابد.

حال اینکه نظر صحن مجلس در این خصوص چه باشد و نمایندگان به چه رای بدهند باید منتظر مطرح شدن آن در مجلس باشیم.

در چه صورت طرح تحقیق و تفحص مدرک روحانی و فریدون بایگانی می‌شود؟

فلاحتی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این طرح بایگانی شود گفت: قانونا براساس آیین نامه مجلس چنانچه طرحی در کمیسیون رای نیاورد همان جا متوقف می‌شود؛ اگر رای آورد و به صحن مجلس راه یافت و آنجا توسط نمایندگان رای نیاورد منتفی می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در خصوص چگونگی وضعیت طرح تحقیق و تفحص صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: آخرین گزارش این طرح به کمیسیون ارایه و استماع شد. در دو سه جلسه گذشته افرادی را که باید در این خصوص از خود دفاع می‌کردند و توضیحاتی ارایه می‌دادند به کمیسیون دعوت شدند البته عده‌ای تشریف نیاوردند.

ارجاع پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان به قوه قضائیه

وی خاطر نشان کرد: به زودی جمع بندی طرح تحقیق و تفحص صندوق فرهنگیان به صحن مجلس خواهد رفت آنجا قرائت و به رای گذاشته خواهد شد و به احتمال قوی به قوه قضاییه ارجاع داده می‌شود.

فلاحتی در خصوص نظارت کمیسیون آموزش بر روی خروجی پژوهشکده‌های دانشگاه‌های معتبر کشور از جمله پژوهشکده هوا و فضا، آب و انرژی، مواد و... گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در دولت و بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت علوم پیش آمده همین امر است. سازمان برنامه و بودجه می‌گوید به مقدار پولی که برای پژوهش در کشور به پژوهشکده‌ها اختصاص داده‌ایم به همان میزان خروجی از آن مشاهده نکرده‌ایم. چرا که به نظر می‌رسد خیلی از این پول‌ها در راهی غیر از پژوهش در دانشگاه‌ها خرج می‌شوند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: به همین دلیل سازمان برنامه و بودجه رغبتی برای افزایش بودجه پژوهشی کشور ندارد.

تشکیل کمیته اختصاصی مجلس برای بررسی عملکرد پژوهشکده‌ها

وی از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی عملکرد و خروجی پژوهشکده‌های دانشگاه‌ها در کمیسیون آموزش مجلس خبر داد و گفت: ما در این کمیته جلساتی را با کل دستگاه‌های اجرایی که از بودجه پژوهشی کشور تغذیه می‌شوند مثل وزارت علوم، جهاد دانشگاهی و... برگزار می‌کنیم. در این جلسات این سوال طرح می‌شود که بودجه تخصیص داده شده در حوزه پژوهشی کشور در سال‌های گذشته چه شده است؟ خروجی آن چیست؟ در چه جاهایی خرج شده؟

فلاحتی بیان داشت: پژوهشکده هایی که عملکردشان قابل دفاع باشد و با عدد و رقم و به صورت کمی عملکرد فعال آن‌ها ثابت شود قطعا مجلس حمایت خواهد کرد و در بودجه ۹۷ بودجه پژوهشی آن‌ها را افزایش خواهد داد. اما اگر در بررسی‌ها ثابت شود که بعضی پژوهشکده‌ها فقط بودجه‌ای را به اسم پژوهش دریافت کرده اند، اما این بودجه صرف هزینه‌های دیگری شده و خروجی پژوهشی از آن‌ها شاهد نبودیم به عنوان لطمه‌ای که به پژوهش کشور زده است از منظر کمیسیون آموزش قابل بررسی است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: ما نمی‌گوییم که حرکت چنین پژوهشکده‌هایی به عنوان یک تخلف قابل پیگیری نیست، پیگیری این تخلف بحث دیگری است. تاکنون دو جلسه این کمیته با مسئولین وزارت علوم و مسئولین آموزش و پرورش برگزار شده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 14آبان1396، کدخبر: 644421: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین