پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۲۱۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳
مبارزان ایزدی‌ها گرایش زیادی به نیروهای الحشد الشعبی دارند و یگان‌های مختلف ایزدی از جمله تیپ لالش، گردان‌های ایزیدی خان و قوات الایزیدیه به بخشی از نیروهای زیر مجموعه الحشد الشعبی در جنگ با داعش تبدیل شده‌اند.

شعارسال:لالِش زیارتگاهی در استان دهوک و در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر موصل عراق است که به عنوان زیارتگاه اصلی ایزدی‌ها شناخته می‌شود.

شیخ عَدی بنیادگذار آیین یزیدی در سال ۱۱۶۰ میلادی در لالش از دنیا رفت و از آن جهت که آرامگاه وی در لالش واقع شده، هر یزیدی در صورت توانایی‌اش باید در زندگی دست کم یک‌بار به زیارت این آرامگاه برود.

مبارزان ایزدی‌ها گرایش زیادی به نیروهای الحشد الشعبی دارند و یگان‌های مختلف ایزدی از جمله تیپ لالش، گردان‌های ایزیدی خان و قوات الایزیدیه به بخشی از نیروهای زیر مجموعه الحشد الشعبی در جنگ با داعش تبدیل شده‌اند.

این گرایش روزافزون در میان ایزدی ها و حتی سایر اقوام شمال عراق ، نشان از اعتماد بالای مردان جنگجوی منطقه شمال عراق به نیروهای مردمی الحشد الشعبی در مبارزه با گروه تروریستی داعش دارد.

شهر سنجار یا آنگونه که ایزدی ها آن را تلفظ می کنند، شنگال، واقع در ۱۲۰ کیلومتری غرب شهر موصل و روستاهای حومه آن، مرکز اصلی سکنای اقلیت دینی ایزدی‌ها به شمار می‌رود که جمعیت این اقلیت دینی براساس گزارش های نهادهای وابسته آنها، در سراسر جهان ۸۰۰ هزار نفر و در عراق ۵۵۰ هزار نفر (قبل از ورود داعش) است.

ایزدی های شمال عراق ، برغم گذشت سه سال از تراژدی سنجار در ماه های ژوئن و ژولای ۲۰۱۴ ، هنوز آن خاطرات رافراموش نکرده‌اند و بسیاری از جوانان این اقلیت به دنبال تحقیق و افشای حقایق درباره آن فاجعه هستند.

هنوز آمار و ارقام رسمی در خصوص تعداد کشته های این اقلیت دینی به دست داعش وجود ندارد، اما براساس گزارش های غیر مستند، داعش در طول مدت تصرف سنجار و روستاهای حومه آن، پنج هزار نفر از مردان ایزدی را کشتار کرده است و طبق گزارش سازمان ملل در ژوئن ۲۰۱۶ سه هزار زن و دختر و کودک همچنان در قبضه داعش هستند.

کمیته حقوق بشر سازمان ملل در همان تاریخ اعلام کرد که جنایت گروه تروریستی داعش در حق ایزدی‌ها در حد یک نسل کشی است.


































































شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت انتخاب ، تاریخ انتشار16آبان 96،کدخبر: 376018، www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین