پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۴۱۹
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۱
هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید ، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از 2 ماه تا 2 سال محکوم خواهد شد ( ماده 669 قانون مجازات اسلامی )

شعار سال: هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید ، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از 2 ماه تا 2 سال محکوم خواهد شد ( ماده 669 قانون مجازات اسلامی )

جرم موضوع این ماده از جمله جرایم مطلق است و تحقق آن مقید به حصول نتیجه نیست .

عنصر روانی جرم موضوع این ماده سوء نیت عام به معنی قصد تهدید دیگری است

انگیزه مرتکب در جرم در تهدید مجنی علیه به هیچ وجه نمی تواند موثر در تحقق یا عدم تحقق روانی این جرم باشد ، از این رو چنانچه مرتکب واقعا از مجنی علیه طلبی داشته و بواسطه عدم پرداخت دین از ناحیه او مبادرت به تهدید وی به صورت غیرقانونی و نامشروع نماید ، باز هم عمل ارتکابی وی ، جرم و مشمول مقررات این ماده بوده و قابل مجازات است .

ماده 31 قانون مطبوعات مصوب 1364 می گوید :

انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد ممنوع است و مدیر مسنول به محاکم قضایی معرفی و با وی طبق قانون تعزیرات رفتار خواهد شد .

مسنولیت مقامات و مطالبی که در نشریه منتشر می شود به عهده مدیر مسنول است ولی این امر نافی مسنولیت نویسنده و سایر اشخاصی که در ارتکاب جرم دخالت داشته اند نخواهد شد ( تبصره 7 ماده 9 قانون الحاقی مطبوعات مصوب 1379 )

سنوال :

عروسی عکس های مادر شوهرش را در رایانه توزیع کرده و تهدید کرده است شما را اذیت خواهم کرد آیا عنوان مجرمانه تهدید است یا فعل حرام ؟

جواب :

چون تهدید در قانون مجازات اسلامی در ماده 669 عنوان جزایی خاص دارد و ارتکاب فعل حرام نیز همان انتشار صور غیر متعارف و خلاف عفت عمومی است جرم خاص دیگری محسوب می شود ، ارتکاب هریک ، مجازات قانونی را با توجه به مقررات تعدد جرم برای مرتکب در پی خواهد داشت .

سنوال :

با توجه به ماده 669 قانون مجازات اسلامی آیا الفاظ یا اعمال تهدید آمیز به صورت مطلق مجرمانه محسوب می شوند ؟

جواب :

در احراز جرم تهدید ، شرایط تهدید کننده و تهدید شونده و سایر شرایط و اوضاع و احوال مورد توجه قرار می گیرد مثلا در مواردی که تهدید کننده مطلقا امکان عمل به تهدید را ندارد جرم تهدید محقق نشده و مصداق تهدید ندارد . تهدید زمانی مصداق پیدا می کند و قابل مجازات است که تهدید کننده قادر به عمل به آنچه که تهدید کرده باشد .

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت گروه وکلای توانا، تاریخ انتشار -------، کدمطلب: ----، www.vakil-tavana.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین