پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۵۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷
قزوین یکی از شهرهای تاریخی ایران با جاذبه های فراوان گردشگری است ولی این جاذبه ها آن طور که باید به مردم کشور معرفی و شناسانده نشده اند.

شعارسال: شهر قزوین را به حق می توان به عنوان یکی از گنجینه های تاریخ و طبیعت ایران دانست، اما هموطنان کمی از وجود آثار و جاذبه های متنوع و متعدد تاریخی آن همچون مدفن چهارتن از پیامبران بنی اسرائیل، آرامگاه امامزاده حسین (ع)، کاخ چهلستون و سردرعالی قاپو و نیز سرای سعدالسلطنه به عنوان بزرگترین کاروانسرای سر پوشیده درون شهری ایران که تنها بخشی از جاذبه های تاریخی و مذهبی این شهر می باشد، خبر دارند.

آستان امامزاده حسین (ع) فرزند ثامن الحجج، امام علی ابن موسی الرضا(ع) با بنایی متعلق به دوره صفویه مهم ترین مکان زیارتگاهی قزوین است که چه بسا حتی بسیاری از اهالی خراسان نیز از وجود این زیارتگاه و مقبره فرزند امام هشتم در قزوین بی خبر باشند.

کاخ موزه چهلستون عمارت شاهی و مقر حکمرانی شاه طهماسب صفوی همراه با سردر عالی قاپو به عنوان مجموعه ای باقی مانده از دولتخانه صفوی یادگار نیم قرن پایتختی قزوین هستند، آثاری که قدمت آن ها از چهلستون و عالی قاپو اصفهان بیشتر است، اما حتی خیلی از اصفهانی ها نیز این موضوع را نمی دانند.

مسجد جامع عتیق با معماری و تزئینات خاص و کم نظیر خود با کتیبه هایی دارای شهرت جهانی از قدیمی ترین و باشکوه ترین مساجد ایران در قلب قزوین واقع شده که هنوز خیلی ها از وجود چنین مسجد زیبا و باعظمتی در این شهر تاریخی بی اطلاع هستند.

علاوه بر مسجد جامع عتیق، مساجد حیدریه، سنجیده و النبی (سلطانی) هرکدام از لحاظ معماری و همچنین قدمت جزو مساجد باشکوه و تاریخی ایران هستند که هر گردشگر با ورود به آنها محو آثار ادوار مختلف اسلامی در کهن شهر قزوین می شود.

مسجد مدرسه صالحیه با بنایی باشکوه در سه طبقه از بزرگترین و مشهورترین و البته زیباترین مراکز علمی ایران در عصر خود که بزرگان بسیاری همچون سیدجمال الدین اسد آبادی در آن به تحصیل پرداخته اند نیز در شهر قزوین قرار دارد.

مسجد مدرسه «التفاتیه» و «سردار» دیگر بناهای تاریخی قزوین با سنگ بنای علمی هستند که به ترتیب در دوره ایلخانی و قاجاری ساخته شده اند و معماری و بنای باشکوه آنها چشم هر بیننده ای را به تحسین وامی دارد.

خیابان سپه، نخستین خیابان ایران و گراند هتل اولین هتل ایران به سبک امروزی نیز در قزوین واقع شده اند.

از دروازه های قدیمی شهرها در ایران اکنون تنها بنای چهار دروازه باقی مانده که 2 دروازه آن متعلق به دوره قاجاری بنام های درب کوشک و تهران قدیم در قزوین هستند.

قزوین همچنین از باغ شهرهای ایران است، باغستان سنتی این شهر قدمتی هزار ساله دارد، این شهر دارای 2 هزار و 611 هکتار باغستان سنتی است که جنوب، شرق و غرب قزوین را همچنین نگینی سبز احاطه کرده و دربرگرفته است.

قزوین را همچنین بنام شهر آب انبارها می شناسند و بزرگترین آب انبار تک گنبدی جهان بنام سردار بزرگ در این شهر قرار دارد.

خانه شهیدی، حسینیه امینی ها، عمارات سپهدار و سردارمفخم، حمام های تاریخی صفا و قجر و آرامگاه حمدالله مستوفی با بنای دارای گنبد مخروطی شکل و میمون (مبارک) قلعه مربوط به دوره ایلخانی از دیگر بناهایی تاریخی شهر قزوین هستند که می توانند ساعت ها گردشگران را به خود مشغول کنند.

کلیسای کانتور کوچک ترین کلیسای ایران نیز در قزوین قرار دارد و یادگار حضور روس ها در این شهر تاریخی می باشد که این بنا نیز در کشور تقریبا ناشناخته باقی مانده است.

ناشناخته بودن بسیاری از آثار و جاذبه های کهن شهر تاریخی قزوین در حالی است که این شهر در نزدیکی تهران قرار دارد و هر ساله میلیون ها مسافر از طریق آن بین پایتخت و شمال کشور و غرب و مرکز کشور سفر می کنند و این مهم وظیفه رسانه ها و دستگاه هایی چون میراث فرهنگی و شهرداری را برای معرفی قزوین و شناساندن آن به مردم ایران و جهان سنگین تر می کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 16آبان1396 ، کدخبر: 82723013: www.irna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
0
0
این کار رو باید مسئولین کشوری انجام بدن ؛ جای جای ایران پر از جاذبه های بسیار گردشگری است که کمتر شناخته شده است
ا.ح75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
0
0
این شهر دست کمی از سایر شهر های ایران در زمینه های گردشگری و جاهای دیدنی ندارد ؛ فقط ضعف تبلیغاتی آن باعث شده دیگران کمتر رغبت برای سفر به این استان نشان ندهند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین