پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۶۵۳
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
در حالی که رئیس‌جمهور بر اتمام مسکن مهر در سال ۹۶ تأکید دارد هر روز یک اتفاق جدید موجب طولانی‌تر شدن این پروژه می‌شود؛ جدیدترین اتفاق در این باره جنگ میان وزارت راه با بانک مرکزی بر سر نحوه محاسبه نرخ سود تسهیلات مسکن مهر است.

شعارسال : ظاهراً قصه پر غصه مسکن مهر قرار نیست به این سادگی به پایان برسد و هر روز باید شاهد اتفاقات جدید برای این پروژه باشیم.

اگرچه آخوندی وزیر راه و شهرسازی همواره به پروژه مسکن مهر حمله کرده و آن را یک پروژه غلط و اشتباه دانسته، اما به گفته مسئولان ارشد بانکی، او یکی از حامیان افزایش سقف تسهیلات به 40 میلیون تومان برای اتمام این پروژه بوده است.

آخوندی در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرده بود که قیمت مسکن علی‌رغم اجرای پروژه مسکن مهر از سال 85 تا 91 حدود 500 درصد رشد داشته است.

البته برخی از کارشناسان نیز بر این باور هستند که این حمایت‌ها از سوی آخوندی شاید به نوعی گمراه کردن افکارعمومی باشد و مخالفت او با بخشنامه جدید بانک مرکزی در خصوص نحوه محاسبه نرخ سود تسهیلات متمم مسکن مهر یک جنگ زرگری میان وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی برای طولانی شدن این پروژه است. کما اینکه وی پس از گذشت ۵ سال از دوره مسئولیت خود نتوانسته است این پروژه ملی را به اتمام برساند و تعداد زیادی از مردم کشور به خصوص در اقشار متوسط و ضعیف همچنان چشم انتظار تحویل گرفتن واحد های خود هستند.

وزیر راه و شهرسازی در تازه ترین اقدام خود خطاب به بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن دستور بر بازگشت به روال قبل محاسبه نرخ سود تسهیلات مسکن مهر داد.

براساس این گزارش، آخوندی خطاب به مدیر عامل بانک مسکن در خصوص بخشنامه مدیر اعتبارات بانک مرکزی در خصوص محاسبه نرخ سود تسهیلات متمم مسکن مهر شامل تسهیلاتی که از 25 میلیون تومان به 40 میلیون افزایش یافته است، ابلاغ کرد که "بلافاصله این بخشنامه را متوقف کنید و مطابق روال گذشته عمل نمایید".

این گزارش می افزاید، وزیر راه و شهرسازی چندین بار با بانک مرکزی برای حل وفصل این موضوع در ماه‌های گذشته مکاتبه و مذاکره کرده است و در نامه‌ای به رئیس بانک مرکزی در 17 آبان ماه 96 تاکید کرده است که: "با وجود مذاکرات مورخ 96/7/16 و توضیحات مدیران بانک مسکن، با اصرار بانک مرکزی تغییر نرخ سود تسهیلات متمم مسکن مهر برای اجرا ابلاغ شده است که اجرای این تصمیم با توجه به فروش اقساطی بسیاری از واحد ها عملی نیست."

مدیر اعتبارات بانک مرکزی در بخشنامه ای که به بانک مسکن ارسال کرده اعلام کرده است که نرخ سود مبلغ افزایش یافته تسهیلات مسکن مهر از 25 میلیون به 40 میلیون تومان با توجه به عدم ارسال تضمین‌نامه یارانه نرخ سود تسهیلات طرح مسکن مهر، با نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار به میزان 11و 12 درصد برای مشارکت مدنی و فروش اقساطی محاسبه شود.

از طرفی وزارت راه و شهرسازی نیز بر این باور است که براساس مصوبات هیات دولت، تسهیلات پرداختی بابت مسکن مهر تا سقف 250 میلیون ریال، مشمول تضمین یارانه نرخ سود بوده است که بر این مبنا، نرخ سود این تسهیلات برای شهر تهران معادل 9 درصد، برای مراکز استان ها 7 درصد و برای سایر شهرها و روستاهای کشور معادل 4 درصد است.

*بانک مرکزی: نرخ سود تسهیلات 40 میلیونی نیازمند تصویب هیات وزیران

کانال تلگرامی پایگاه اطلاع رسانی دولت چهارشنبه شب اعلام کرد، پس از افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر از 250 میلیون ریال به 400 میلیون ریال طی دو مرحله و تصویب آن در شورای پول و اعتبار، نرخ سود این تسهیلات نیازمند طرح و تصویب در جلسه هیات وزیران بابت تضمین یارانه سود تسهیلات بوده تا این بخش از تسهیلات نیز مشمول نرخ های سود یارانه‌ای قبلی شود.

به عبارت دیگر، پرداخت مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات مسکن مهر از 250 میلیون ریال به 400 میلیون ریال تا نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار به عهده دولت است.

این سنگ‌اندازی‌ها در پروژه مسکن مهر بعد از کش و قوس‌های فراوان در افزایش سقف تسهیلات به 40 میلیون تومان که حدود یک سال به طول انجامید و بسیاری از پروژه‌ها را معطل خود کرد، ظاهراً تمامی ندارد، حال با این بخشنامه جدید چند ماهی باید منتظر رفت و آمدها و مصاحبه‌ها از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی، بانک مسکن و سپس بانک مرکزی باشیم که قطعا این رفت و آمدها سرعت ساخت و ساز برخی از پروژه‌ها و فروش اقساطی واحدهای مسکن مهر را که مستقیما به ضرر بانک مسکن خواهد بود را مجدداً خواهد گرفت.

حال سئوال اینجاست که این اقدامات و این بخشنامه ها چه مشکلی را از پروژه مسکن مهر برطرف خواهد کرد اما آنچه که مشخص خواهد بود این است که قطعا این بخشنامه ها باعث خواهد شد تا این پروژه در سال 96 هم به اتمام نرسد.


شعارسال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار:19 آبان 96، کد خبر: 13960818000410،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین