پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۶۵۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی جزییاتی از روند جدید ارایه وام به پروژه های سینمایی را تشریح کرد.

شعارسال :علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی  درباره تصمیم های اقتصادی جدیدی که برای سینما گرفته می شود، گفت: سینما بیش از ۱۰۰ سال در ایران قدمت دارد و افتخارات بزرگی را برای کشور و مردم ایران رقم زده، بنابراین لازم است مدیریت تولید و همه ابعاد فرهنگی و اقتصادی چنین سینمایی استاندارد باشد. شفاف‌سازی و استانداردسازی آب حیات اقتصاد سینمای ایران است و نظام درست اقتصادی این دو شاخص مهم را به سینمای ایران هدیه می کند.

وی افزود: بنیاد سینمایی فارابی در دور جدید فعالیت‌های خود همزمان با اجرای طرح جامع سینما این کوشش را آغاز کرده است تا سیاست‌های جدید خود را اجرایی کند و در این زمینه نیز با متخصصان امر و مدیران سینمایی و اصحاب هنر گفتگوهایی داشته باشد و حتی پیش از اینکه این سیاست‌ها را اعلام و بخشی از آن را اجرایی کند، رایزنی‌ها، گفتگوها و بررسی‌های کارشناسی را داشته باشیم و امیدوارم گام‌هایی که برمی‌داریم به سمت رسیدن به یک سینمای حرفه‌ای باشد که پایه‌های اساسی آن استانداردسازی و شفافیت در سینما است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره حوزه های حمایتی این بنیاد در دور جدید ماموریت ها اعلام کرد: حمایت‌های بنیاد سینمایی فارابی به چند حوزه تقسیم می‌شود؛ اول پروژه‌های سینمایی که ما به آن تسهیلات اعطا می‌کنیم. این تسهیلات تا نیمه اول سال جاری توسط بنیاد سینمایی فارابی پرداخت می‌شد و متاسفانه عمده وام‌هایی که فارابی به تهیه کنندگان سینما پرداخت می‌کند به سختی وصول می‌شود و مدیریت یک موسسه سینمایی مانند فارابی و مسئولان قبلی این بنیاد، همگی دچار این مشکل و پرسش می‌شویم که قرار است کی و چه وقت این وام‌ها باز پرداخت شود.

طی ۲۰ روز گذشته، لیست فیلم ها و تهیه کنندگان از سوی فارابی برای دریافت وام به صندوق اعتباری هنر اعلام شده که بیشتر آنها با شرایط اعلام شده خود را وفق و شرایط را پذیرفتند

تابش افزود: در همین راستا براساس تفاهمنامه‌ای با صندوق اعتباری هنر، متقاضیان دریافت وام به صندوق معرفی می‌شوند. البته در این روش پرونده مورد نظر در بنیاد سینمایی فارابی تشکیل می‌شود و موضوع پس از تصویب در شورای تولید، به صندوق اعتباری هنر ارجاع می‌شود. در این روش تهیه کننده سینما مستقیماً به بانک مراجعه نمی‌کند بلکه شرایط به گونه ای است که همه امور در یک فضای آشنا به حوزه فرهنگ رخ دهد، همچنین متقاضیان وام در یک مهلت زمانی تعیین شده باید مدارک خود را تکمیل و طرح مورد نظر را آماده کنند و بعد از بررسی کارشناسان و انجام فرآیند رسیدگی پرداخت وام به متقاضی انجام می‌شود.

این مدیر سینمایی با اشاره به اینکه طی ۲۰ روز گذشته، لیست فیلم ها و تهیه کنندگان از سوی فارابی برای دریافت وام به صندوق اعتباری هنر اعلام شده که بیشتر آنها با شرایط اعلام شده خود را وفق و شرایط را پذیرفتند و به زودی وام‌های مورد نظر به آنها پرداخت می‌شود، توضیح داد: البته در این میان برخی از افراد هم هستند که این نوع پرداخت وام را قبول ندارند ولی تاکید می‌کنم که بنیاد سینمایی فارابی وظیفه خود را در حمایت از فیلم‌های سینمایی انجام داده و فرصتی جدید برای تأمین سرمایه در سینما فراهم کرده است.

تابش افزود: برای این وام‌ها سقفی در نظر گرفته شده است و پروژه‌های سنگین سینمایی برای این وام‌ها معرفی نمی‌شوند. مبلغ این وام‌ها تا ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و کارمزد این وام‌ها ۴ درصد است که با یک تنفس ۶ ماهه کل مدت بازپرداخت وام ۲۴ ماه خواهد شد تا فیلمسازان بتوانند از منابع دیگری تامین بودجه کنند.

برای حمایت از سینماگران، علاوه بر سهمی از اعتبارات بنیاد سینمایی فارابی سهمی نیز از اعتبارات صندوق اعتباری هنر برای اختصاص وام در نظر گرفته شده است

وی با اعلام اینکه تسهیلاتی که از سوی بنیاد سینمایی فارابی ارائه می‌شود می‌تواند به فیلمساز برای شروع پروژه سینمایی کمک کند، گفت: همچنین برای حمایت از سینماگران، علاوه بر سهمی از اعتبارات بنیاد سینمایی فارابی سهمی نیز از اعتبارات صندوق اعتباری هنر برای اختصاص وام در نظر گرفته شده که این به معنای هم افزایی برای تامین سرمایه در حوزه سینما است و معتقدم این فرآیند به نفع سینمای ایران خواهد بود.

تابش درباره بخش دیگر حمایتی که توسط بنیاد سینمایی فارابی از اهالی سینما انجام می‌شود، بیان کرد: بخش دیگر، حمایت از فیلم‌هایی است که فارابی علاقمند به سرمایه‌گذاری و مشارکت در آن است؛ آثاری که شامل سوژه‌های مورد نیاز سینما است و در کارگروه‌های تخصصی بنیاد سینمایی فارابی که در حال حاضر ۵  کارگروه تشکیل شده است، مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از اولویت بندی لازم، به کمک سایر حامیان مانند حوزه هنری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن سینمای دفاع مقدس و... از این آثار حمایت می‌کنیم.

وی افزود: در این بخش معمولا پروژه‌هایی واجد شرایط تلقی می‌شوند که براساس اولویت و راهبردهای سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی تعریف شده باشند. در چنین شرایطی سرمایه‌گذاری در کل یا بخشی از پروژه برعهده بنیاد سینمایی فارابی خواهد بود.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پایان گفت: در مجموع تصمیم‌هایی که در بنیاد سینمایی فارابی و در قالب طرح جامع سینما گرفته می‌شود، در جهت حمایت از سینمای ایرانی - اسلامی است. سینمای حرفه‌ای و داشتن یک بازار خوب برای سرمایه‌گذاری در سینما، حمایت از استعدادهای جوان و معرفی آنها به جشنواره‌های جهانی، مقدور نمی‌شود جز با وجود فضای شفاف و استاندارد در سینما. ما نیز تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بخشی از این فضا را ایجاد کنیم.


شعارسال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار:19 آبان 96، کد خبر: 4138700،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Saeed3
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
0
24 ماه؟؟؟؟
Saeed3
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
0
0
باید به هنر سینما و فیلم بیشتر بها داده بشه ولی باز گشت بیست و چار ماهه عالیه
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
0
0
این که این گونه دولت سینما را ساپورت میکند بسیار عالی است امیدواریم به زودی زود تمام کارگردانها مانند اصغر فرهادی افتخار افرین شوند
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
0
0
این همه براشون تسهیلات قائل میشین کار خاصی انجام نمیدن فیلم ها که بغضی ها واقعا پیش پا افتاده م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین