پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۷۴۸
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
در اربعین من جهش زمان را دیدم، یعنی اینکه آخر الزمان نه تنها در حال نزدیک شدن است، بلکه به سمت ما در حال جهش است.ما شاهد حضور 20 میلیون شیعه هستیم که به سمت ریشه های خودشان حرکت می کنند.

شعارسال: پروفسور الکساندر دوگین نظریه پرداز و استراتژیست برجسته روس که در پیاده روی اربعین حضور یافته بود، در خیمه کمپین "حسین، عشق بین المللی" واقع در عمود ۷۴۱ در گفتگویی با مهدی نصیری با حضور نادر طالب زاده که میزبان آقای دوگین و جمعی دیگر از مهمانان خارجی بود، شرکت کرد و به سئوالات نصیری پاسخ گفت.

آنچه در زیر می خوانید، گزارش خبرنگار مشرق از این گفتگو است:

نصیری: پروفسور دوگین! خیر مقدم میگم و حضورتان را در این اجتماع عظیم گرامی می داریم. با شما درباره آخرالزمان قبلا در شبکه افق و نیز نشست های خصوصی صحبت کرده بودم. شما معتقد بودید که ما در متن حوادث آخرالزمانی قرار داریم. البته به این نکته هم تاکید داشتید که نباید با قاطعیت درباره وقت ظهور مسیح و مهدی علیهما السلام سخن بگوییم که برام جالب بود. چون در آموزه های شیعی هم دقیقا از توقیت نهی شده اما در هر صورت سخن از آخرالزمان گفتن و پی جویی نشانه های آن و تفال به نزدیک یودن آن مشکلی ندارد. خب با این مقدمه آیا موافقید که این حادثه اربعین و این اجتماع عظیم را یک پدیده آخر الزمانی بدانیم؟

دوگین: خیلی جالبه که با حضور در اینجا، در عراق، و در سال 2017، من احساس می کنم که آخرالزمان نزدیکتر شده است و نشانه های بسیاری برای آن وجود دارد. یک درک عمومی و یک دریافت روحانی از آنچه که در جریان است وجود دارد. ما در شرایطی به آخرالزمان نزدیک می شویم که در همین زمان هم زندگی می کنیم و کمی عجیب به نظر می رسد. اینجا نقطه انقطاع است چراکه ذات زمان در تداوم است و آخرالزمان محل قطع این تداوم و این یک چرخش سریع است، نوعی جهش در زمان؛ گاهی زمان سریعتر و گاهی کندتر حرکت می کند و گاهی زمان می تواند جهش داشته باشد. در اربعین من جهش زمان را دیدم، یعنی اینکه آخر الزمان نه تنها در حال نزدیک شدن است، بلکه به سمت ما در حال جهش است. این برداشت عمومی [از مراسم اربعین] است. من نمی توانم تفسیر عقلی و منطقی از این موضوع ارائه بدهم. ما شاهد حضور میلیون ها نفر هستیم. 20 میلیون شیعه که به سمت ریشه های خودشان حرکت می کنند، چرا که ریشه شیعیان امام علی و دیگر امامان مقدس است. حرکت از نجف به سمت کربلا که از حرم امام علی (ع) به سمت حرم امام حسین (ع) است، تداعی کننده و نشان دهنده بازگشت شیعیان به ریشه های مقدسشان است.

اما نکته مهم این که حرکت به سوی آینده است، از امام اول به امام سوم و درنهایت به سوی امام آخرین (حضرت مهدی) حرکت می کنند؛ این هدف نهایی است و این یعنی از طریق زمان به سمت آخرالزمان حرکت می کنند چراکه نقطه نهایی آنجاست (ظهور حضرت مهدی) از نجف به کربلا یک مسیر مقدس و خاک مقدس است. یهودیان سنتی معتقدند در عراق قطعه ای از بهشت پنهان است؛ نه اینکه در قدیم بوده بلکه در زمان حاضر نیز هست و بخشی از بهشت در آن پنهان و غایب است و این همان اعتقاد به غیبت منجی و امام عصر (حضرت مهدی) است که گنج غایب است. این یک راز و معمای بزرگ است. معمایی که زمان های مختلف را به هم متصل می کند. گذشته، حال و آینده در اینجا متجلی می شود.

ایران و روسیه، آمریکا و هژمونی اش را در سوریه به زیر کشیدند و این یک پیروزی بزرگ است چون حالا قدرت دجال یا ضدمسیح کمتر از گذشته است و این کاهش قدرت [دجال] همزمان با تقویت هویت شیعه رخ داده است.

من معتقدم ما بر داعش در سوریه تقریبا پیروز شده ایم. ایران و روسیه، آمریکا و هژمونی اش را در سوریه به زیر کشیدند و این یک پیروزی بزرگ است چون حالا قدرت دجال یا ضدمسیح کمتر از گذشته است و این کاهش قدرت [دجال] همزمان با تقویت هویت شیعه رخ داده است. من ملت و جامعه جدیدی را می بینیم که اینجا و در اربعین 2017، متولد شده است که پیش از این نبوده، این شکل گیری یک هویت دینی و شیعی فراتر از مرزهای ایران و عراق و لبنان یا سوریه و کشورهای دیگر است. من فکر می کنم ابعاد جهانی هویت شیعه اینجا آشکار شده است.

دیروز ایرانی ها و عراقی ها دشمن بودند و یکدیگر را در جنگ می کشتند، اما همه چیزحالا متفاوت است. شما یک دشمن جدید و البته قدیمی دارید و آن دجال (آمریکا) است و شما در برابر آن متحد هستید و اینجا در اربعین، عشق بین شیعیان و عراق و ایران است که حکومت می کند. این یک اسلام کاملا متفاوت است در مقابل آن چیزی که با خشونت و کشتار به نام اسلام معرفی کردند اما آن اسلام نیست، ساخته غرب و تکفیری هاست و این اسلام شیعی مدرن امروز بسیار با کرامت و قدرتمند شده است و در عین حال معتدل نیز هست. .وقتی می گوییم اسلام، دین عشق است، اربعین تجلی و معنای این عشق است. این پیاده روی اربعین صرفا رفتن به کربلا نیست بلکه فراتر از کربلا و حرکت به سوی آخرین امام است. تنها حرکت از امام اول (نجف) به سوی امام سوم (کربلا) نیست، بلکه حرکتی به سوی امام دوازدهم است. فکر می کنم این اتفاقی که اینجا (پیاده روی اربعین) در جریان است، نه تنها در میان ملت های ایران و عراق و دیگر کشورها بلکه در تمام جهان اسلام تاثیر گذار است. این سرنوشت تازه ای برای خاورمیانه و شاید کل دنیا در آخرالزمان رقم خواهد زد.

نصیری: چرا رسانه های مدرن و جریان اصلی رسانه ای غرب، به واقعه عظیم پیاده روی اربعین روی خوش نشان نمی دهند و آن را منعکس نمی کنند؟

دوگین: آنقدری که من رسانه را می شناسم، رسانه ها عموما بی طرف نیستند. ما رسانه واقعا راستگو در غرب بسیار کم داریم. رسانه اختراع طبقه بورژواست و گسترش رسانه ها با آغاز مدرنیته مصادف شد و شاکله آن عمدتا شیطانی است. رسانه اغلب آن چیزی را نشان می دهد که فکر می کند باید نمایش داده شود، نه آنچه هست. رسانه نمی تواند بدون فلسفه باشد. رسانه همیشه در عجله و شتاب است تا چیزی را نشان دهد. رسانه اغلب از حقیقت گریزان است. آنها (رسانه های جریان اصلی) متعلق به دجال هستند چراکه آنها بخشی از نظام دروغ دجال هستند. تنها بخش بسیاری کوچکی از رسانه ها در دنیا انقلابی هستند که تحت کنترل دجال نیستند.

اگر میلیونها شیعه از سفر اربعین بازگردند (بدون وجود رسانه) و به خانواده و دوستان خود بگویند چه تجربه ای داشته اند، این حقیقت خواهد بود. آنها منتقل کننده حقیقت هستند. رسانه های جریان اصلی تاثیر بسیار منفی بر واقعیت دارند. آنها از لحاظ فنی به آنچه مدرنیته و توسعه گفته می شود متصل هستند. رسانه های مدرن در حال خراب کردن ارتباط انسان ها هستند و از ارتباط رو در رو و چهره به چهره انسان ها جلوگیری می کنند.

بنابراین عظمت این واقعه (اربعین) منعکس نمی شود چرا که عظمت آن را استراتژی های رسانه ای نابود می کند. اربعین می تواند یک بیداری روحی برای رسانه ها باشد.

نصیری: ما الان خاطره خوشی از همکاری ایران و روسیه در سوریه داریم که در برابر داعش به پیروزی رسیدند و همیشه شما از مدافعان این همکاری بودید؛ فکر می کنید زمینه های همکاری بعدی ایران و روسیه چیست و در چه مواردی این همکاری باید ادامه پیدا کند.؟

دوگین: این سوال خوب و دقیقی است. من همیشه موافق نبرد مشترک شیعیان و روسیه در برابر داعش و تکفیری ها بودم. فکر می کنم باید این همکاری را ادامه بدهیم اما شرایط متفاوتی پیش رو داریم. ایران و روسیه باید طرح خاورمیانه جدید را پیشنهاد بدهند. پروژه آمریکایی خاورمیانه بزرگ شکست خورد و تمام شد. هیچ عقل سلیمی دیگر از آن حمایت نمی کند. این به دلیل تغییر دولتها هم هست. دولت ترامپ پروژه خاورمیانه بزرگ آمریکا را بطور کلی از بین برد. بنابراین ترامپ هر آنچه را توسط اوباما و بوش و هیلاری در خاورمیانه ساخته و پرداخته شده بود، نابود کرد. این یک فرصت است. چراکه نفوذ و تاثیر آمریکا افت کرده است. تاثیر و نفوذ ما باید بیشتر شود و ما بدون همکاری به نتیجه نخواهیم رسید. حالا از ائتلاف دفاعی بین ایران و روسیه و شیعیان و روسیه علیه داعش و تکفیری ها باید به سمت همکاری های بیشتر مرحله بعدی برویم. نه تنها همکاری و ائتلاف استراتژیک باید ادامه پیدا کند بلکه همکاری برای ساخت خاورمیانه جدید باید صورت بگیرد.

ما باید پروژه خاورمیانه ای خودمان را داشته باشیم که همه بازیگران منطقه در آن دیده شده باشند و نکته بسیار مهم قطر و عربستان هستند که آخرین دژهای حمایت از داعش بودند ولی حالا بدنبال راهی برای خروج از این شرایط هستند. همه از آمریکا ناامید شده اند و مردمی که در خاورمیانه زندگی می کنند باید توازن قدرت جدیدی در منطقه ایجاد کنند. در شرایطی که نقش روسیه در پیروزی برابر داعش بسیار تعیین کننده بوده، کشورهای منطقه باید روسیه را که در نزدیکی منطقه و یک کشور قدرتمند است، در نظر بگیرند. روسیه با رویکردی اخلاقی به منطقه کمک کرد. بنابراین ما باید این همکاری را برای منطقه برنامه ریزی کنیم. پایه های این همکاری بر اساس همکاری ایران و ترکیه و روسیه است. ترکیه نماینده بخش سنی و اوراسیایی است. ایران نماینده بخش شیعه و روسیه نیز نماینده اوراسیا است. همزمان عراق و سوریه هم باید مدنظر قرار بگیرند. بغداد و دمشق هم در مبارزه با تروریسم با در اختیار قرار دادن آسمان و زمین کشورشان نقش بسیار مهمی داشتند. ما نباید فقط با دشمن مشترک بجنگیم بلکه باید برای آینده هم برنامه ریزی داشته باشیم. بنابراین نیاز است که به صورت فعال بر روی این پروژه همکاری کنیم. و منافع هر یک از بازیگران را در نظر بگیریم.

و من پیشنهاد می کنم که توجه بسیار بیشتری به کردها داشته باشیم. چرا که همه کردها را ابزار و عامل آمریکا و اسرائیل می دانند. البته این نکته درستی است. اما این ما هستیم که با بی توجهی به کردها در ترکیه و سوریه و عراق آنها را به سمت آمریکا و اسرائیل هل می دهیم. لازم است که ما به آنها پیشنهادی با رویکرد مثبت بدهیم و تلاشمان فقط به بازداشتن آنها از داشتن یک کشور محدود نباشد بلکه نگاه مثبت هم به آنها داشته باشیم. ما باید همانند دیگر مردم خاورمیانه نماینده آنها نیز باشیم.

در مورد سوریه ما به پیروزی رسیده ایم. ما می گوییم که اسد بهترین گزینه برای سوریه است. اگر اسد بهترین راه حل برای سوریه بود جنگی صورت نمی گرفت. ما باید به اسد کمک می کردیم دربرابر تروریست ها، دولت اسد را نجات دادیم. اما این راه حل نهایی برای مردم سوریه نیست. حالا باید تلاش کنیم تا راه حلی پیدا کنیم که مورد قبول همه باشد. این مشکل اسد نیست بلکه مشکل نظام و ایدئولوژی سوریه است. همچنین فکر می کنم که باید به ترکیه هم کمک کنیم تا هویت واقعی خودش را پیدا کند. ترکیه راههای اشتباه بسیاری را امتحان کرده. همکاری با اتحادیه اروپا برای پیوستن به اتحادیه، مشارکت با آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی، همکاری با تکفیریها، با سعودیها و... و. همه این مسیرها به خطا رفت. ترکیه به راه جدیدی برای معرفی هویت خود نیاز دارد. این مشکل هویتی برای اکثر کشورهای خاورمیانه وجود دارد. باید خیلی بیشتر از پیش برویم و در فکر آینده باشیم.

نصیری: ما قبلا که با شما در ایران دیدار داشتیم و در باره آمربکا صحبت می کردیم، هنوز ترامپ انتخاب نشده بود ولی الان آقای ترامپ سرکار است. خیلی از رسانه های غربی سعی می کنند ترامپ را یک استثنا از نظام مدرن آمریکا نشان دهند و بگویند این مشکلاتی که ترامپ ایجاد می کند ناشی از شخص ترامپ است و ربطی به سیستم ندارد. و می خواهند با این تبلیغات کل سابقه امپریالیسمی آمریکا را پاک کنند. تحلیل شما در این رابطه چیست؟

دوگین: همان طور که یکی از کارشناسان آمریکایی گفته ما بیش از خود ترامپ به ترامپیزم اعتقاد داریم. کمپین انتخاباتی ترامپ بی نظیر و عالی بود. ضدامپریالیسم، ضدمداخله گری، ضدجهانی سازی عالی بود و مردم به این برنامه ای که از طرف ترامپ عرضه شد رأی دادند. اوضاع آن قدر که دشمنان ترامپ سعی می کنند نشان دهند دیوانه وار و آشفته نیست. وقتی ترامپ به قدرت رسید خیلی زود مشخص شد که او نمی تواند هیچ یک از وعده هایش را عملی کند. به دو دلیل: اول این که مقاومت در برابر او بسیار شدید بود و او نمی توانست بر آن غلبه کند. دوم، ایده های ترامپ بسیار پیچیده و عجیب بود که از طرف تیمش طراحی می شد و مهمترین چهره تیم ترامپ استیو بنن بود که اخراج شد. استیو بنن یکی از چهره های شاخص ترامپیزم بود. و پس از آن ترامپ دیگر نتوانست آن تیم را تشکیل دهد.

بنابراین ترامپ به تنهایی آن ترامپ رقابتهای انتخاباتی نیست. چرا که دیگر آن ترامپ تیم تحت رهبری استیو بنن نیست و از طرف دیگر به طور کامل تحت کنترل گلوبالیستها نیست. او مقاومت می کند. و همین نشانه این بود که رأی مردم آمریکا به ترامپ رأی به تغییر و انقلاب بود. رأی به یک آلترناتیو بود. ما مردم آمریکا را نباید دشمن تلقی کنیم، بلکه دشمن، گلوبالیستهایی هستند که مردم در انتخابات اخیر آنها را رد کردند. شاید آنها بار دیگر موفق شوند مردم آمریکا را به گروگان بگیرند اما به هر حال مشخص شد که دسته سومی هم وجود دارد.

بنابراین ترامپ نه انتخاب جمهوری خواهان بود و نه انتخاب لیبرالها، بلکه انتخاب دسته سومی بود که همان مردم واقعی آمریکا هستند. این دسته سوم هیچ نهاد یا ساز و کار یا گروهی ندارند که آنها را حمایت کند. این حزب اکثریت مردمی است که نادیده گرفته شده اند و به تغییر رأی دادند چرا که اوباما هم تغییری ایجاد نکرد. بنابراین آمریکا به تغییر رأی داد. ترامپ هم نمی تواند تغییری ایجاد کند چرا که ابزار لازم را در اختیار ندارد. اما او نماد این تمایل به تغییر است. ترامپ در حال حاضر در حال تخریب استراتژیهای گلوبالیستها در خاورمیانه است. شاید استراتژی جایگزینش چندان هوشمندانه نباشد. اما مهم این است که او می تواند تخریب کند. و او در حال تخریب تمام استراتژیهای منطقه ای آمریکا در خاورمیانه است و این لطف بسیار بزرگی است که او در حق مردم دنیا می کند. ما باید از این فرصت ایجاد شده به سرعت استفاده کنیم. تا زمانی که او بر سر کار است این فرصت را در اختیار ما قرار داده بدون اینکه خودش بداند. ما باید تا پایان دوره ترامپ تمام مشکلات را حل کنیم. باید به پیش برویم و باید پیروز شویم. این فرصتی است که به ما داده شده است.

نصیری: شما در زمره مشاوران غیر رسمی آقای پوتین هستید. پوتین در روزهای اخیر دیداری با آیت الله خامنه ای در تهران داشت. شما از نظر آقای پوتین در باره این دیدار خبری دارید؟

دوگین: بله، این دیدار مثل دیدار قبلی ایشان با رهبری انقلاب اسلامی برای پوتین بسیار رضایت بخش بوده است. پوتین برای شخصیت فکری و معنوی و برخورد از موضع صلابت و قدرت رهبر شما با آمریکا و استعمارگران مدرن احترام ویژه ای قائل است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری مشرق ، تاریخ انتشار: 19 آبان 1396 ، کدخبر: 796781 ، www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین