پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۹۱۹۴
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱
وزیر نیرو گفت: هزینه تامین و تصفیه و توزیع هر مترمکعب آب آشامیدنی در شهرها و روستاها حدود ۱۰۰۰ تومان است که آن را با هر مترمکعب کمتر از ۴۰۰ تومان در اختیار مشترکان قرار می‌دهیم.

شعارسال: حمید چیت‌چیان در اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها در ساختمان قدیمی مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب گفت:شرکت‌های آب و برق در زمینه تامین تسهیلات برای توسعه طرح‌های فاضلاب و بازسازی شبکه‌های آب شهری و روستایی از ظرفیت‌های قانونی پیش‌بینی شده و همچنین در برنامه‌ریزی در زمینه هماهنگی خدمات آب و برق با توسعه عمودی و افقی شهرها و افزایش واحدهای مسکونی و متقاضیان جدید خدمات نیازمند هماهنگی بیشتر با شوراهای شهر و شورای عالی استان‌ها هستند.

او ادامه داد: برای برآوردن نیازهای برق و آب مردم نیازمند واگذاری زمین در داخل شهرها هستیم که نیازمند مساعدت شوراها با شرکت‌های آب و برق است.

وزیر نیرو در این آیین از آب و برق به عنوان دو کالای حیاتی و زیرساخت جامعه که تمام فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی را تحت‌الشعاع دارد، یاد کرد و افزود: حیات انسان و رفاه جامعه وابسته به تداوم و استمرار ارایه این دو خدمت بزرگ است.

وی با اشاره به اینکه این دو خدمت با مدیریت و خدمات شهری ارتباط نزدیک دارد، به‌طوریکه برای انجام خدماتی مانند احداث مترو، عملیات گاز کشی، خیابان سازی و آسفالت و غیره نیاز به خدمات آب برق است، اظهار داشت: برای انجام خدمات شهری و روستایی باید ضمن هماهنگی بین سازمان‌های مختلف و شوراهای شهر و روستا که به امور شهرها و روستاها نظارت و اشراف دارند، تعاملی نیز برقرار باشد تا به بهبود شرایط شهرها و روستاها کمک نماید.

چیت‌چیان آنگاه به مشکلات صنعت آب و برق اشاره کرد و با بیان اینکه شرایط خشکسالی و قرار داشتن کشور در منطقه خشک و نیمه خشک و تغییر اقلیم باعث شده تا با کمبود شدید آب در کشور مواجه باشیم، بیان داشت: در سال های گذشته بطور متوسط 130 میلیارد متر مکعب منابع آب تجدیدشونده داشتیم که این رقم با 40 میلیارد مترمکعب کاهش، اکنون به 88.5 میلیارد مترمکعب رسیده و از سویی نیز افزایش جمعیت، رشد صنایع و نیاز مردم به مواد غذایی باعث شده تا مصرف روز بروز بیشتر شود.

وی با بیان اینکه باید در مصرف و سبک زندگی خود تجدید نظر کنیم و خود را با شرایط محیطی جدید تطبیق دهیمف افزود: بایستی عواملی همچون گازهای گلخانه ای را که منجر به بروز تغییر اقلیم می‌شود، با صرفه‌جویی در انرژی کاهش دهیم تا گاز co2 کمتری وارد محیط زیست شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه برای تطبیق با شرایط جدید نیازمند نظام جدید و راهبردهای جدیدی در مسائل شرب و محیط زیست هستیم، به عدم توازن درآمدها و هزینه‌های این صنعت اشاره کرد و ادامه داد: هزینه تامین و تصفیه و توزیع هر مترمکعب آب آشامیدنی در شهرها و روستاها حدود 1000 تومان است که آن را با هر مترمکعب کمتر از 400 تومان در اختیار مشترکان قرار می‌دهیم.

او ادامه داد: از سویی هزینه تولید و توزیع هر کیلووات برق نیز 100 تومان است که آن را به مبلغ 60 تومان در اختیار مصرف کنندگان می‌گذاریم و بابت هر کیلو وات برق، مبلغ 10 تومان نیز به طرح هدفمندی یارانه ها کمک می‌کنیم که در مجموع باعث شده تا شرکت‌های آب و برق شرکت‌های زیان دهنده‌ای باشند و عدم این توازن سرمایه گذاری بر ارتقای کیفیت و تامین آب تاثیر خواهد گذاشت.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 6400 روستا با تانکر آبرسانی می شد که با وجود تمام مشکلات تلاش کردیم در سال جاری این آمار را به 5300 روستا برسانیم، گفت: در صدد هستیم در صورت تامین اعتبارات لازم تمام این روستاها از آب لوله کشی سالم و بهداشتی بهره‌مند شوند.

چیت چیان با اشاره به مزایای صنعت سدسازی برای کشور به 5 سد اطراف تهران که وظیفه تامین آب شرب تهران و شهرهای اطراف را عهده‌دار هستند، اشاره کرد و ادامه داد: با رشد روزافزون شهرها و عدم تکافوی منابع آب بیشتر، ناگزیر شدیم برای تامین آب مردم کرمان، مشهد، یزد و بسیاری از شهرها، ده ها و صدها کیلومتر تونل انتقال آب احداث کنیم و حتی برای تامین آب مردم شهرهای کوچکی همچون بانه در کردستان ناگزیر به احداث دو سد در منطقه شدیم.

وی تصریح کرد: برای تامین آب شرب بسیاری از استان‌ها ناگزیر به شیرین سازی آب دریای عمان و خلیج فارس و انتقال این آب به استان‌های کم آب هستیم.

وزیر نیرو با اشاره به قدمت 40 یا 50 ساله شبکه‌های آب‌رسانی و لوله کشی و فرسودگی آنها که نیاز به بهسازی و بازسازی دارند به ضرورت شبکه‌های جمع آوری و تصفیه فاضلاب اشاره کرد و افزود: اگر فاضلاب‌ها جمع آوری و تصفیه نشوند، بجز مشکلات بهداشتی،‌ منابع آبی را نیز آلوده خواهند کرد.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه استفاه از آب لوله کشی برای آبیاری فضای سبز ظلم به حقوق مردم است و باید از پساب تصفیه خانه های فاضلاب برای اینکار استفاده کرد خطاب به نمایندگان شورای عالی استان‌ها گفت: ضمن توجه به این مسئله امیدواریم با رعایت مبحث 16 و 19 ساختمان‌ها در خصوص انرژی، با نظارت بر اجرای پروژه‌های ساختمانی شرایطی فراهم شود تا ساختمان‌های جدید با رعایت مقررات و عایق‌بندی مناسب بتوانند از یک پنجم انرژی استفاده کنند تا ضمن صرفه‌جویی در مصرف سوخت، محیط زیست نیز کمتر آلوده شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار خبر 9 بهمن 1394، کدمطلب: 984447، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین