پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۲۰۳۷
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷
فرونشست زمین در روستای یانس‌آباد آبیک و آسیب کم‌آبی به زمین‌های کشاورزی آن در حالی اتفاق می‌افتد که کارشناسان، برداشت بی‌رویه آب را علت آن می‌دانند.
شعارسال: فرونشست زمین در روستای یانس‌آباد آبیک و آسیب کم‌آبی به زمین‌های کشاورزی آن در حالی اتفاق می‌افتد که کارشناسان، برداشت بی‌رویه آب را علت آن می‌دانند.

در بخشی از قزوین به سمت تهران حوالی نیروگاه منطقه یانس‌آباد قسمتی از زمین فرونشست داشته که بخشی از دشت قزوین است و باید برای حراست از آن و قبل از جدی‌تر شدن خطر، فکری کرد.

این اتفاق، اهالی و کشاورزان را به گفته خود آنان با لطمات زیادی روبه‌رو کرده است؛ چنانکه یکی از این افراد به نام می‌گوید: یک صد سال است کشاورزی می‌کنیم اما در جنوب نیروگاه چاه‌هایی مخصوص آن حفر شده که داخل نیروگاه کشاورزی می‌کنند و این کار غیرمجازاست.

وی اضافه می‌کند: برداشت غیرمجاز آب موجب نشست زمین و کاهش سطح آب دیگر چاه‌ها شده است.

این کشاورز اضافه می‌کند: مسئول این موضوع آب منطقه‌ای است و مسئولان کمال همکاری را انجام می‌دهند اما در حد کاغذ.

یکی از کشاورزان هم بیان می‌کند: برای شهرک صنعتی کاسپین از اینجا آب می‌برند و فاضلاب آن به این محل وارد می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: زمین‌ها کاملا مستعد است و در صورت بودن آب، بستر مناسبی برای کشاورزی محسوب می‌شود.

این کشاورز ادامه می‌دهد: اگر آب کم است چرا برای نیروگاه و کاسپین با واحدهای لبنیاتی و نوشابه و امثال آن آب وجود دارد؟

* فرونشست زمین ارتباطی به نیروگاه ندارد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین می‌گوید: فرونشست زمین در یانس‌آباد ارتباطی به نیروگاه ندارد و مربوط به دشت قزوین است.

یداله ملکی می‌افزاید: استفاده از آب مربوط به فضای سبز داخل نیروگاه است و نه کشاورزی؛ اما برای همان کار هم از پساب نیروگاه استفاده و آبیاری می‌شود.

وی اضافه می‌کند: عمده مصارف آب استان که شامل سه بخش کشاورزی، صنعت و شرب است از دشت قزوین تأمین می‌شود و از دهه‌های پیش بهره‌برداری از آن آغاز شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با بیان اینکه برداشت از دشت فراتر از آب تجدیدشده سالانه است، ادامه می‌دهد: باید برداشت آب به حدود ۸۷۰ میلیون مترمکعب برسد که در حال حاضر بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب یعنی حدود دو برابر برداشت می‌شود.

ملکی تصریح می‌کند: یکی از تبعات پایین آمدن بیش از حد آب، فرونشست زمین است و این موضوع در بویین زهرا و آبیک بیشتر اتفاق می‌افتد.

وی با تأیید فرونشست در یانس‌آباد خاطرنشان می کند: بیشترین فرونشست دشت قزوین مربوط به بویین‌زهراست.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با بیان اینکه سیاست‌گذاری بخش صنعت برعهده وزارت نیرو نیست، خاطرنشان می‌کند: مجموعه آب مصرفی صنعت و خدمات ۴ درصد است و بخش عمده مصرف و همچنین هدررفت آب به کشاورزی مربوط می‌شود.

ملکی تصریح می‌کند: با توجه به فرونشست زمین باید مصارف را کم کنیم که کاهش آن در بخش کشاورزی، کاهش اشتغال در این بخش را به همراه دارد.

وی بیان می‌کند: باید میزان مصرف آب به نصف کاهش یابد که تحقق این امر مستلزم جلوگیری از برداشت غیرمجاز است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اضافه می‌کند: اقدامات لازم برای این کار آغاز شده و استفاده از روش‌های نوین آبیاری هم ضروری است.

ملکی در مورد ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاسپین به زمین‌ها نیز می‌گوید: ورود فاضلاب، فرابخشی است و محیط زیست باید جدی‌تر وارد شود.

ملکی ادامه می‌دهد: ما هم پیگیر هستیم و به شهرک صنعتی اخطار می‌دهیم که جلوگیری از ورود سموم و پساب‌ها ضرورت دارد.

وی یادآور می‌شود: این شهرک مجوز محیط زیست را اخذ کرده اما استانداردسازی نشده است.

* فضای سبز نیروگاه با پساب آبیاری می‌شود

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی می‌گوید: طبق ابلاغ محیط زیست باید واحدهای صنعتی سطح معینی فضای سبز داشته باشند که نیروگاه از این میزان بهره‌مند است و این فضای سبز با پساب آبیاری می‌شود.

فرهود اضافه می‌کند: مجموع مساحت زمین‌های نیروگاه حدود ۳۵۰ هکتار است که بخش زیادی در اختیار قسمت‌های صنعتی نیروگاه قرار دارد.

وی ادامه می‌دهد: هفت حلقه چاه داریم که مجوز آن در زمان احداث نیروگاه اخذ شده است و در کل حدود پنج هکتار آب کشاورزی با آبیاری قطره ای آب چندانی استفاده نمی کند.

فرهود در پاسخ به اینکه آیا زمین‌های داخل نیروگاه دچار فرونشست شده است، توضیح می‌دهد: تجهیزات ما بسیار حساس است و اگر فرونشست رخ دهد، به تأسیسات ضربه می‌خورد؛ اما این دستگاه‌ها در حال حاضر سالم کار می کنند.

* پساب کاسپین، ۳ روستا را تحت تأثیر قرار داده است

عطایی، مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح می‌کند: پساب یا فاضلاب شهرک صنعتی کاسپین، اراضی سه روستای منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

وی در مورد تأیید فرونشست زمین بیان می‌کند: اخیرا شنیده‌هایی مبنی بر فرونشست در یانس‌آباد داریم و با توجه به وقوع فرونشست در بویین‌زهرا، این پدیده در مناطق دیگر هم دور از انتظار نبوده است.

* آب مصرفی شهرک قابل توجه نیست

محسن رضایی، مدیرعامل شهرک صنعتی کاسپین می‌گوید: این شهرک اشتغال‌زایی زیادی دارد و ۱۲ هزار نفر در آن مشغول کار هستند.

رضایی اضافه می‌کند: فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شرکت ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا چندماه بعد بهره‌برداری می‌شود.

* وی بیان می‌کند: این شهرک ۷۵ هکتار فضای سبز با نزدیک به ۳۰۰ واحد صنعتی دارد.

مدیرعامل شهرک صنعتی کاسپین تصریح می‌کند: کل آب مصرفی شهرک برای این تعداد واحد قابل توجه نیست.

رضایی خاطرنشان می‌کند: فقط سه واحد لبنیاتی در شهرک کاسپین فعالیت می‌کنند که خودشان سیستم تصفیه دارند.

بر پایه این گزارش، از آنجا که کشاورزی یک حوزه استراتژیک برای استان محسوب می‌شود و از طرفی قزوین قطب صنعتی و محل استقرار چند هزار واحد صنعتی و ‌تولیدی است، باید چنان تدبیر شود که ضمن جلوگیری از آسیب به بخش کشاورزی، بخش صنعت و اشتغال هم آسیب نبیند؛ چه اینکه بیکاری اکنون به معضلی برای کشور و استان تبدیل شده است.

کارشناسان برای حل دوجانبه این معضل، استفاده از روش‌های نوین آبیاری برای جلوگیری از برداشت بی‌رویه و فرونشست زمین را پیشنهاد می‌کنند.

همچنین اتفاقاتی مانند ورود فاضلاب به زمین‌های کشاورزی نیز آسیب به سلامت مصرف‌کنندگان این محصولات در قزوین و دیگر استان‌ها را در پی دارد که باید به صورت فرا دستگاهی برای حل آن تلاش شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 21 آبان 1396، کدخبر: 4141441، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین