پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۲۰۸۱
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
دزدی، دیگر فقط جوراب به سر کشیدن و نردبان گذاشتن کنار دیوار خانه مردم نیست. عصر، عصر دیجیتال است با دزدی های مهندس وار و تمیزش. خط ویژه را یادتان هست که چه جوری طرف با دو سه ساعت نشستن پای اینترنت چند میلیارد پول را جا به جا کرد؟

شعار سال: دزدی، دیگر فقط جوراب به سر کشیدن و نردبان گذاشتن کنار دیوار خانه مردم نیست. عصر، عصر دیجیتال است با دزدی های مهندس وار و تمیزش. خط ویژه را یادتان هست که چه جوری طرف با دو سه ساعت نشستن پای اینترنت چند میلیارد پول را جا به جا کرد؟ حالا شما که چند میلیارد ندارید، اما همان اندک مایه ته حساب هم لابد برایتان مهم است. پس توصیه های زیر را بخوانید و جدی بگیرید.

نماد الکترونیکی را بشناسید

کلاهبرداری اینترنتی قربانی تان نکند.

اگر قصد خرید اینترنتی دارید، فقط سراغ فروشگاه هایی بروید که نماد اعتماد الکترونیکی (Enamad) را داشته باشند. این نماد درواقع گواهینامه ای از طرف وزارت صنعت معدن و تجارت است و فروشگاه هایی که آن را دارند، تحت نظارت مداومند. با خرید کردن از این فروشگاه ها امکان به سرقت رفتن رمز دوم وجود ندارد و اگر در خریدتان با مشکلی مواجه شوید قابل پیگیری است بنابراین نگرانی از بابت کلاهبرداری و ارسال نکردن محصول هم نیست. اگر این نماد را در سایتی دیدید، حتما یک بار رویش کلیک کنید تا از جعلی نبودن آن مطمئن شوید.

در دام فیشینگ نیفتید

فیشینگ یعنی اینکه دزدان اینترنتی با ایمیل، پیامک یا تلفن خودشان را جای موسسات معتبر جا بزنند و از شما اطلاعات شخصی و رمز کارت های بانکی تان را بخواهند. اغلب آن هایی که قربانی این دزدی می شوند، همان هایی هستند که فکر می کردند بقیه چقدر خنگند که به راحتی رمزشان را لو داده اند! واقعیت این است که دزدها همیشه یک قدم جلوترند و تنها راه نجات کلیک نکردن روی لینک ها و دقت کردن به url و مقایسه دقیق آن با آدرس سایت اصلی بانک است.

نمونه ایمیلی این دزید یک همچین چیزی است. «به علت فعالیت های غیرمجاز، حساب شما در حال بسته شدن است، جهت جلوگیری از تعلیق، حساب خود را بازبینی و تایید کنید. نمونه پیامکی اش هم چیزی شبیه به این: مشترک گرامی شما برنده مبلغ 70 میلیون ریال در قرعه کشی فلان شده اید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت بهمان مراجعه فرمایید

مواظب هکرها باشید

کلاهبرداری اینترنتی قربانی تان نکند.

بی خیال اینترنت اکسپلورر شوید و همیشه از نسخه های به روز شده مرورگرهایی مثل موزیلا و گوگل کروم استفاده کنید. درست است که آپدیت کردن ویندوز اینترنتتان را می بلعد، اما به هک شدن سیستم نمی ارزد. بنابراین آن را فعال کنید. استفاده از تنظیمات پیش فرض مودم برای هکرها نشانه خوبیست مبنی بر اینکه مشترک موردنظر فقط قادر به کار کردن با دکمه پاور دستگاه است. پس در اولین فرصت سری به بخش تنظیمات مودم بزنید. آنتی ویروس را هم جدی بگیرید و از نسخه های دارای لایسنس به همراه فایروال استفاده کنید.

در انتخاب رمز عبور خلاقیت داشته باشید

با توجه به کلاهبرداری های گسترده از کارت های بانکی، ابتدایی ترین کاری که باید انجام بدهید تعیین کلمه عبور مناسب است.اولین حدس هر دزدی، اعداد رند شماره شناسنامه، شماره تلفن و سال تولد است.

بنابراین دور این ها را خط بکشید و یک پسوورد آشنا اما غیرقابل حدس برای دیگران را بگذارید. مثلا چهار رقم آخر شماره تلفن خانه قبلیتان. رمز عبور ایمیل و کامپیوتر شخصی را هم ترجیحا طولانی بیشتر از 10 کاراکتر) و ترکیبی از اعداد، حروف کوچک و بزرگ و علامت ها انتخاب کنید.

از رمز عبور خود محافظت کنید

خیر سرتان جوانید پس ساده ترین راه این است که رمز عبورهایتان را به حافظه بسپرید و به فکر ذخیره کردن آن در جاهای تابلویی مثل کانتکت گوشی نباشید. تمام پسوردهایتان را متفاوت از یکدیگر انتخاب کنید تا با لو رفتن یکی از آنها چیزی ته زندگی تان بماند. هیچ وقت از کافی نت و مکان های عمومی وارد اینترنت بانک خود نشوید و در هر مکان و زمانی با کیبورد مجازی دوست باشید. با صدای بلند اعلام کردن رمز عبور به فروشنده برای یک خرید ناقابل هم کار درستی نیست. همیشه خودتان از دستگاه POS استفاده کنید.

کلاهبرداری اینترنتی قربانی تان نکند.

حواستان به موبایل باشد

اگر اهل به اشتراک گذاری عکس هستید اما نمی خواهید اطلاعات شخصی و موقعیت مکانیتان همراه عکس منتشر شود گزینه GPS Camera و Geo Tag را غیرفعال کنید. از هر اینترنت عمومی، هر اپلیکشنی را نصبت نکنید و حتما قبلش سطوح دسترسی آن را بررسی کنید. مثلا دور بازی هایی که برای نصب نیاز به دسترسی به دفترچه تلفن رادارند خط بکشید. یادتان باشد موبایل هم مثل کامپیوتر بدافرازهای مخصوص خودش را دارد پس به فکر یک آنتی ویروس معتبر باشید. خاموش بودن همیشگی بلوتوث و رمزگذاری روی سیمکارت و گوشی هم که نیاز به توضیح ندارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت برترین ها، تاریخ انتشار 22 دی 93، کد مطلب: ۱۶۷۱۴۴، www.bartarinha.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین