پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۹۲۱
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵
فایننشال تایمز نوشت: در حالی که به نظر می رسد بازارهای روبه رشد با پتانسیل رشد بالا، جمعیت جوان و درآمد درحال افزایش، در آینده خود را به یک برزیل، روسیه، هند یا چین دیگر تبدیل خواهند کرد، پیشروان سرمایه گذاری، رویکرد 'منتظر بمان و نگاه کن' را برگزیده اند.



شعار سال: بازارهای رو به رشد (Frontier Markets) که ایران نیز در زمره آنها قرار دارد، بازارهای در حال توسعه ای هستند که از بازارهای کمتر توسعه یافته پیشرفته ترند، اما کوچکتر از آن هستند که جزو بازارهای نوظهور (Emerging Markets) قرار گیرند. این کشورها دارای بازار سهام قابل سرمایه گذاری می باشند، اما بازار سهام آنها بسیار کمتر از بازار سهام کشورهای نوظهور توسعه پیدا کرده است.
پیشروان سرمایه گذاری در حقیقت پیشقراولان و نخستین سرمایه گذارانی هستند که در جایی سرمایه گذاری می کنند.
براساس اعلام شرکت سرمایه گذاری مونیتورینگ استارآمریکا، با وجود اینکه از ابتدای امسال تاکنون خالص حجم سرمایه خارج شده از صندوق های سرمایه گذاری کشورهای رو به رشد 965 میلیون دلار از ژانویه 2013 خالص سرمایه ورودی به آنها 5.3 میلیارد دلار بوده است.
لی اینس متخصص پرتفولیو(سبد دارایی)، در شرکت سرمایه گذاری تی رو پرایس آمریکا گفت: سرمایه گذاری در بازارهای رو به رشد تحت تاثیر تغییرات داخلی در این کشورها قرار دارد و اغلب این کشورها با بازارهای جهانی در ارتباط نیستند.
ژوزف رهم آفریقایی تباری که گرداننده صندوق سرمایه گذاری مدیریت دارایی اینوستک آمریکاست، گفت: روند غالبی که ما در دهه گذشته در اقتصادهای روبه رشد مشاهده کرده ایم این است که در این اقتصادها، رشد، ناشی از تولید کالا یا خدمت نیست بلکه از مصرف کننده نشات می گیرد.
مدیران صندوق های سرمایه گذاری پیشرو می گویند، در حالی که قابلیت تبدیل شدن سهام به پول در بازار سهام کشورهایی مثل جامائیکا، فلسطین یا کنیا معمولا کمتر از بازارهای سهام کشورهای نوظهور یا پیشرفته است، همبستگی کمتری نیز با این بازارها دارند.
در آمار، نبود همبستگی میان دو متغیر، به این معنی است که رابطه ای بین آن دو وجود ندارد و از هم مستقل هستند. ضریب همبستگی(correlation coefficient) بین 1 و 1- تغییر می کند.
در عین حال، کشورهای روبه رشد تولیدکننده مواد خام، مانند قزاقستان، آنگولا و نیجریه، نشان داده اند که با بازارهای نوظهور و توسعه یافته همبستگی دارند، بنابراین در ماه اوت پس از اجرای سیاست پایین نگه داشتن ارزش یوان توسط چین، بازارهای سهام این کشورها نیز با فروش گسترده سهام روبرو شدند.
در مقابل، قیمت ارزان نفت برای کشورهای روبه رشدی که مصرف کننده نفت هستند، یک مزیت بوده است. مدیران صندوق های سرمایه گذاری پیشرو می گویند، در این کشورها که بازارهای آنها کمتر با بازارهای کشورهای نوظهور و توسعه یافته همبستگی دارد، سرمایه گذاری در زمینه هایی صورت می گیرد که زمان بازگشت سرمایه آنها طولانی تر است و از اصلاحات مالی سرچشمه می گیرد زیرا بازار این کشورها با بازارهای توسعه یافته تر، همگرایی دارد.
ضریب همبستگی بازارهای سهام کشورهای روبه رشد با بازارهای جهانی سهام در 12 ماه گذشته در حدود 0.3 است. این ضریب برای بازارهای نوظهور بسیار بالاتر و در حدود 0.7 می باشد.
ضریب همبستگی میان بازار سهام کشورهای روبه رشد و بازارهای نوظهور در حدود 0.4 است، هرچند این رقم در جریان تحول ماه اوت بازار سهام کشورهای نو ظهور که از چین آغاز شد، اندکی افزایش یافت.
مایکل لوی رییس بانک سرمایه گذاری بارینگ فرونتیر مارکتس فاند انگلستان، می گوید: وقتی با سرمایه گذاران و شرکت های خانوادگی صحبت می کنم، آنها همه دنبال بازارهایی با ضریب همبستگی پایین هستند.
لین داگلاس رییس بخش تحقیقات مدیریت سهام بازارهای نوظهور در شرکت مشاوره ای تاورس واتسون آمریکا، گفت: ضریب همبستگی بازارهای سهام کشور های روبه رشد با یکدیگر نیز پایین است. بسیاری از این بازارها بسیار منزوی هستند. تک تک بازارهای رو به رشد می توانند بسیار ناپایدارباشند، اما در تئوری، شما می توانی در این کشورها، در سبدهای دارایی که از ثبات نسبی برخوردار هستند سرمایه گذاری کنید.
پول آماده برای سرمایه گذاری در کشورهای رو به رشد آفریقایی نیز مانند دیگر کشورهای رو به رشد، مصرف کننده را دنبال می کند. این پول ها صرف خرید سهام شرکت های زیرمجموعه شرکت های چند ملیتی می شوند که سهامشان در بورس های محلی ارایه می گردند(مانند شرکت نستله و گوینس نایجریا) و سبب می شوند درآمد شرکت های زیرمجموعه به چند برابر مقدار مورد انتظار، افزایش یابد.
مایکل لوی می گوید، بانک وی مالک برخی از این برندها در کشورهای رو به رشد است، برندهایی که مصرف کننده زیادی دارند. از آنجا که محدودیتهای بازارهای روبه رشد برای رقبای بالقوه زیاد است، سود چشمگیری عاید این برندها می شود. در عربستان سعودی که بانک تحت سرپرستی مایکل لوی یک دهم دارایی خود را در آنجا سرمایه گذاری کرده است، این بانک از سهامداران رستوران زنجیره ای هرفی این کشور است که غذای فست فود به مشتریان عرضه می کند.
لوی، به دنبال مدل های کسب و کار تحول گرا به خصوص در بازارهای روبه رشد است، مانند شرکت سافاریکام، اپراتور تلفن همراه در کنیا که از سیستم موبایل پایه خدمات انتقال پول و سپرده گذاری استفاده می کند. بانک بی.آر.ای.سی بنگلادش، کشوری که در آن فقط یک پنجم بزرگسالان دارای حساب بانکی هستند، اما سه چهارم آنها تلفن همراه دارند، نیز نمونه دیگری از این کسب و کارها است.
لوی می گوید: بانکداری راه مناسب دیگر عملیاتی کردن سرمایه گذاری های مصرف کننده محور در بازارهای رو به رشدی است که معمولا ضریب نفوذ بازار آنها بسیار پایین است.
ضریب نفوذ بازار یک کالا یا خدمت (Market Penetration)، مقدار فروش آن کالا یا خدمت در مقایسه با مصرف کنندگان بالقوه بازار آن کالا یا خدمت است.
مارتین گلنر معاون مدیر اجرایی بانک سرمایه گذاری فرست فرونتیر کپیتال، به خصوص در مورد ایران هیجان زده شده است.
وی می گوید، ایران بسیار ارزان است. معاملات، درآمد حدودا شش برابری به همراه دارند، پتانسیل واقعی اقتصادی به طور کامل برآورده نشده است و بازارهای آن در آستانه گشایش به روی اقتصاد جهانی هستند.
به گفته لین داگلاس، در حالی که گردانندگان صندوق های سرمایه گذاری پیشرو می توانند سرمایه خود را به بازارهای سهام بزرگ تر و توسعه یافته تر ببرند، برخی از آنها بازار سهام یک کشور رو به رشد را انتخاب می کنند، زیرا تنوع بازارهای سهام توسعه یافته به اندازه تنوع بازارهای سهام نوظهور یا رو به رشد نیست. این در حالی است که خارج شدن از بازارهای رو به رشد نیز با محدودیت های سختی همراه است.
وی افزود، اما اینک نرخ بهره در بازارهای رو به رشد نیز همچنان پایین است، زیرا سرمایه گذاران منتظر روشن شدن وضعیت نرخ بهره و سیاست های پولی در آمریکا و بهبود چشم انداز رشد اقتصادی جهان هستند.
داگلاس اضافه کرد: بر اساس اعلام شرکت مشتری محور تاورس واتسون، سرمایه گذاری که به بازارهای رو به رشد اختصاص می یابد، بسیار کم خواهد بود.
آیو سالامی، مسوول ارشد سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری آفریقایی دیوت گفت: اغلب سرمایه گذاران آمریکایی و اروپایی این صندوق در حاشیه نشسته و شرایط را نظاره می کنند. ورود و خروج سرمایه زیاد نیست.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت ایرنا، تاریخ انتشار 13 مهر 1394،کد مطلب81786500 (4911210) www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین