پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۲۳۸۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱
در روزگاری که بیکاری و رکود باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم شده است، افرادی هستند که با انتخاب آگاهانه شغل، زمینه های موفقیت خودشان را فراهم می کنند.

شعارسال : در روزگاری که بیکاری و رکود باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم شده است، افرادی هستند که با انتخاب آگاهانه شغل، زمینه های موفقیت خودشان را فراهم می کنند. انتخاب شغل هایی که با شخصیت تان سازگاری بیشتری دارد، موفقیت بیشتری را به دنبال دارد که در این مطلب به آن ها اشاره خواهد شد. اما رایج ترین اظهار نظرهای مردم برای انتخاب شغل عبارتند از:

تاثیر تناسب داشتن شخصیت با شغل افراد

هر فردی که به مرحله انتخاب شغل می رسد، ترجیحات شغلی خاصی همچون مصادیق فوق برای وی موضوعیت می یابد. گاهی اصرار و تاکید فرد در یافتن یک نوع شغل خاص آن قدر ادامه می یابد که حتی به بیکاری او منجر می شود. مسئله ای که بسیاری از مواقع به آن بی توجهی می شود، تناسب شخصیت فرد شاغل با شغل اوست. لزوما کار کارمندی و استخدامی برای همه تیپ های شخصیتی مناسب نیست، حتی اگر شخص علاقه مند به دریافت حقوق ثابت باشد یا علاقه مند به کار در یک محیط آرام و به دور از ارباب رجوع، اما شخصیتی برون گرا و پرهیاهو داشته باشد این کار برایش، آزاردهنده خواهد بود.

 1- افزایش رضایت شغلی:

فرض کنید شخصی دارای توان جسمانی بالا، روحیه پرخاشگرانه و مهارت های فنی و عملی است. اگر بخواهید از بین دو شغل مکانیکی و پژوهشگری یکی را برای او انتخاب کنید، انتخاب شما چیست؟ احتمالا پاسخ خواهید داد مکانیکی برای او مناسب تر خواهد بود و رضایتمندی بیشتری خواهد داشت که درست است. اگر شخصیت افراد و نوع شغل آن ها بیشترین تناسب را با هم داشته باشد، احتمالا رضایتمندی بیشتری را به همراه خواهد داشت و متضمن موفقیت فرد شاغل در کارش خواهد بود.

 2- کاهش فرسودگی شغلی:

یکی از راه های کاهش فرسودگی شغلی، پذیرش شغلی است که شرایط و الزامات آن با خصایص شخصیتی فرد بیشترین سنخیت را داشته باشد. به عنوان مثال یک شخص برون گرا و مایل به ارتباطات گسترده، در شغل فروشندگی که با مردم در تعامل است، فرسودگی شغلی کمتری نسبت به شغل بایگانی که با مدارک و پرونده ها سروکار دارد، خواهد داشت.

 3- افزایش موفقیت شغلی:

شاید شما هم با این موضوع مواجه شده باشید که شخصی با همه توانمندی های مطلوب، هوش مناسب و تخصص کافی، به موفقیتی که شایسته اوست، دست نمی یابد. داشتن خصوصیات شخصیتی معین و لازم برای یک شغل، از عوامل زمینه ساز موفقیت در آن شغل خواهد بود.

شما را بهر چه کاری ساختند؟ !

به طور کلی همیشه افراد مختلفی از تیپ های شخصیتی متفاوتی در یک شغل هستند و نمی توان دقیقا اظهار کرد تنها تیپ های شخصیتی خاصی در شغلی موفق می شوند اما با توجه به اهمیت به حداقل رسیدن تضاد بین ویژگی های شخصیتی و الزامات شغلی، پیشنهاد می کنیم با در نظر گرفتن تیپ شخصیتی تان، موضوعاتی را که در ادامه مطرح می شود، در ترجیحات شغلی خود مدنظر قرار دهید:

اگر شما در زمره شخصیت های کاوشگر، متفکر، کنجکاو، نوآور، مبدع و تحلیل کننده هستید، احتمالا محیط ها و برخی سیستم های اداری که وظایف روزمره و از پیش تعریف شده ای دارند، برای شما ساخته نشده اند.

اگر شخصیت شما فعال، پرجنب و جوش و پر توان است، بهتر است بی خیال کارهای پشت میزنشینی یا مشاغل کسالت آور شوید! فروشندگی، روابط عمومی، کارهای اجرایی و... احتمالا بیشتر برای شما ساخته شده اند.

اگر در دسته افرادی هستید که منظم و مقید به رعایت مقررات و جزئیات هستند، بهتر است از کارهایی که نظم خاص و از پیش تعیین شده ای بر آن ها حاکم نیست، اجتناب کنید. مشاغلی مانند امور بانکی، بایگانی، حسابداری، منشی و... بیشتر مناسب شخصیت های مقید به رعایت مقررات هستند.

اگر دیگران شما را شخصیتی هنری ارزیابی می کنند، احتمالا برای مشاغلی که محیط کاری انعطاف ناپذیر و سیستماتیک دارند و باید در چارچوب غیرقابل تغییری کار کنید، چندان مناسب نیستید.

اگر بیشتر اهل کارهای عملی هستید و از ساختن، خلق کردن و تولید بیشتر از کارهای دیگر لذت می برید، مشاغلی که عمل گرا هستند مانند باغبانی، کشاورزی، مونتاژکاری، نجاری و... بیشتر با تیپ شخصیتی شما سازگار است.

اگر دارای شخصیت گرم و گیرا، صمیمی، دوستانه و معاشرتی هستید، احتمالا در مشاغلی که با مردم چندان گرم برخورد نمی شود، رضایتمندی زیادی نخواهید داشت و در مشاغل یاورانه و با دغدغه های اجتماعی، موفق تر خواهید بود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:22 آبان 1396، کدخبر: 6320277، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین