پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۹۲۴۱۲
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
سال‌هاست هویت‌های اجاره‌ای در تجارت خارجی جولان می‌دهند و همه کارشناسان به حل این مشکل توسط اتصال سیستمی و کارآمد نظام مالیاتی و گمرکی واقفند اما این دو سازمان در مجموعه وزارت اقتصاد همچنان جزیره‌ای عمل می‌کنند.

شعارسال:سال‌هاست هویت‌های اجاره‌ای در تجارت خارجی جولان می‌دهند و همه کارشناسان به حل این مشکل توسط اتصال سیستمی و کارآمد نظام مالیاتی و گمرکی واقفند اما این دو سازمان در مجموعه وزارت اقتصاد همچنان جزیره‌ای عمل می‌کنند.

چند روز پیش کونیو میکوریا دبیرکل سازمان جهانی گمرک (wco) در پی اولین سفرش به تهران از نمایشگاه دائمی پنجره واحد تجارت فرامرزی بازدید کرد. بازدیدی که او را به اعتراف خودش تحت تاثیر اصلاحات گمرکی ایران قرار داد.

جالب این که میکوریا بدون این که از معضل هویت های اجاره‌ای در تجارت خارجی کشور ما آگاه باشد، از اهمیت ارتباط الکترونیک میان سازمان‌های گمرک و مالیات سخن گفته است.

جدا از این که وی به واسطه بازدید از نمایشگاه مذکور این طور برداشت کرده است که ارتباط میان سازمان امور مالیاتی و سازمان گمرک در کشور ما به طور کامل الکترونیکی است، تاکید او از آنجا پیداست که وی پیش از نام بردن از سازمان مالیات، متصل شدن 27 سازمان مجاور گمرک را قابل تقدیر ارزیابی می‌کند؛ کاری که او بسیاری از کشورها را در انجام آن دچار مشکل می‌بیند.

نکته اینجاست که کارشناس متبحری مانند میکوریا می‌داند که اگر نهاد گمرکی و مالیاتی به شکل هماهنگ عمل نکنند هر دو نهاد به شدت متضرر خواهند شد. از سوی دیگر تاکید وی می‌تواند به عمومیت داشتن این موضوع در دنیا اشاره کند.

واقعیت چنین است که اگر گمرک سابقه فعالیت اقتصادی یک شخص حقیقی یا حقوقی را نداند، توان اعمال مدیریت ریسک هوشمند را از دست می دهد و چاره‌ای به جز بررسی‌های طولانی مدت بی‌حاصل در ایستگاه های نظارتی خود نخواهد داشت.

مدیریت ریسک هوشمند اتفاقات نسخه‌ای است که سازمان جهانی گمرک برای گمرکات دنیا تجویز کرده است. در نهایت حسابرسی پس از ترخیص نیز با گم کردن رد محموله‌های بار در بازار دچار مشکل خواهد شد.

از دیگر سو سازمان مالیاتی نیز فرصت شناسایی مؤدیانی که گردش مالی قابل ملاحظه‌ای در تجارت دارند را از دست می‌دهد و بدین شکل هر دو سازمان زمین‌گیر می‌شوند. دو سازمانی که بودجه دولت از درآمدهای آن‌ها تامین می‌شود.

تامین درآمد بیشتر برای دولت از طریق این دو سازمان سرآغاز مسیر اقتصاد ما برای رفع وابستگی به درآمدهای نفتی است. و این اهمیت موضوع را برای کشوری همانند کشور ما دوچندان می کند.

اما ظهور و بروز هویت‌های اجاره‌ای در تجارت خارجی کشور ما خود نشان دهنده عدم ارتباط الکترونیکی مؤثر میان این دو سازمان است.

مسئله‌ای که احتمالا میکوریا چیزی از آن نمی‌داند. دولتی‌ها خود می‌دانند که مبارزه با فرار مالیاتی و مبارزه با پولشویی بدون ارتباط اطلاعاتی موثر نظام گمرکی و نظام مالیاتی جز ادعا چیزی نخواهد بود.

این ضعف وقتی تأسف بارتر می‌شود که نظام گمرکی و نظام مالیاتی هر دو زیرمجموعه یک وزارتخانه هستند. این موضوع هرگونه توجیه عدم همراهی دیگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها با وزارت اقتصاد را نفی می‌کند.

مسئله‌ای که یک کارشناس خبره بین‌المللی در یک سفر دو روزه شلوغ کاری به آن اشاره می کند، مسئله جدیدی نیست که از چشم کارشناسان داخلی دور مانده باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار22آبان 96،کدخبر: 13960822000994، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین