سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۲۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
کتابخوانی در ایران کمتر از گذشته شده است. اگر به تیراژ کتاب های چاپ شده بنگرید حتی عدد 500 و هزار نسخه را خواهید دید.

شعارسال: ایرانی ها ملتی با تمدن دیرینه که در ادبیات دست بالایی را دارا هستند، این روزها کمتر از قبل کتاب می خوانند. برخی کارشناسان معتقدند بهتر است عبارت کتاب نخواندن مورد استناد قرار گیرد چرا که برخی انتقادشان را متوجه نخواندن می کنند و این درست نیست.

اگر اطرافیان خود را بنگرید می بینید صبح تا شب سر در گوشی های تلفن همراه دارند و اتفاقا پست هایی را می خوانند که ادعای فرهیختگی و فرهنگ را با خود حمل می کنند؛ به عبارت دیگر ذات خواندن تغییر کرده است و فضای مجازی و موبایل ها جای کتاب ها را گرفته اند.

چرا کتاب؟

آنچه در این میان اهمیت دارد این است که آنچه در فضای مجازی دست به دست می شود بریده ای از کتاب است نه تمامی آن. در نتیجه می تواند متنی ابتر را به خواننده تحویل دهد و عمق مطلب را منتقل نکند.

به این ترتیب به نظر می رسد ضرورت دارد همزمان با افزایش خواندن، کتابخوانی در دستور کار قرار گیرد.

میزان استقبال از نمایشگاه کتاب که پیش از این ها در مصلی تهران برگزار می شد، نشان از آن داشت که قابلیت ها برای توسعه کتابخوانی در ایران همچنان وجود دارد. در کنار این امیدواری، آمار ناامید کننده دیگری هم وجود دارد. اگر آمار کتاب های درسی را حذف کنیم، سرانه مطالعه در ایران بین یک تا چند دقیقه است. این آمار ناامید کننده برای ملتی با فرهنگ دیرینه ایران بی تردید قابل دفاع نیست از این رو ضرورت دارد اقداماتی در این عرصه صورت گیرد.

چه باید کرد؟

شاید برخی هزینه های زندگی را مورد استناد قرار دهند برای کتاب نخواندن، گرانی کتاب یا هر چیزی دیگر. شلوغی فست فودی ها و رستوران ها در همه شب ها و روزهای هفته نشان می دهد نبود اعتبار کافی حداقل برای طبقه متوسط ایران دلیل موجهی نیست چرا که یک خانوار چهار نفره با یک شب غذا خوردن در بیرون خانه باید هزینه ای بین 50 تا صد هزار تومان را بپردازد اما در سبد هزینه های این خانوار کتاب جایی ندارد.

به نظر می رسد اعطای بن هایی برای خرید کتاب، هدیه کتاب به کارمندان و کارگران وشاغلان، تکریم فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، برگزاری مسابقه هایی تلویزیونی با محوریت کتاب و کتابخوانی، تبلیغات مستقیم و غیر مستقیم در این عرصه است که می تواند بنیان های فرهنگی در این حوزه را شکل دهد. برای این کار از اولین لحظه تولید می توان این اقدام را در دستور کار قرار داد. بیمارستان ها بسته ای را در زمان ترخیص نوزاد و مادر به والدین می دهند، در این بسته شامپو و پودر و کلاه و ... قرار دارد، می شود کتابی را در کنار این وسایل قرار داد تا این پیام را بدهد که باید کتاب خواند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی بولتن نیوز ، تاریخ انتشار: 23 آبان 1396 ، کدخبر: 542634 ، www.bultannews.com

اخبار مرتبط
برگزیده ها
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین