پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۹۲۵۹۷
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
سفیر آلمان در ایران ، برجام را ' امری کلیدی در معماری جهانی عدم اشاعه سلاح های هسته ای' می داند و می گوید توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهانی موجب شده حجم روابط تهران - برلین هر سال 20 درصد رشد داشته باشد.

شعارسال: روابط ایران با اتحادیه اروپا به ویژه آلمان بعد از توافق هسته ای در مسیر رو به رشدی قرار گرفته است. «میکاییل کلور- برشتولد» سفیر آلمان در تهران می گوید «ما همچنان توسعه روابط اقتصادی را پیگیری می کنیم». او پیش بینی کرد که با رشد 20 درصدی سالانه روابط دو کشور، حجم مبادلات تجاری ایران و آلمان امسال از مرز سه میلیارد دلار عبور کند

برشتولد، برجام را یک امر کلیدی در معماری جهانی عدم گسترش سلاح های هسته ای و دارای اهمیت خاص برای امنیت منطقه عنوان می کند که حاصل 12 سال مذاکره است.

وی با اشاره به تلاشهای رهبران اروپایی برای حفظ برجام در عین حال در خصوص اعمال تحریم های فرامرزی آمریکا علیه کشورهای دیگر می گوید آلمان و اروپا از ایالات متحده آمریکا انتظار دارند که یک جانبه اقدام نکند، بلکه منافع و همچنین تأثیرات تصمیمات بر مابقی جهان را نیز درنظر گیرد. قدرت یابی راستگرایان و ملی گرایان در غرب،روابط اروپا و آمریکای ترامپ، چشم انداز روابط ایران و آلمان بعد از توافق هسته ای از جمله سوالاتی است که با سفیر آلمان در تهران در میان گذاشته ایم؛

ایرنا: طی یکی دو سال اخیر در برخی کشورهای اروپایی و البته آمریکا جریانات راستگرا و ملی گرا آرای قابل اعتنایی کسب کردند چه اتفاقاتی افتاد که چنین گرایشاتی در جامعه اروپا و آمریکا با اقبال مردمی مواجه شد؟

برشتولد:منظور شما مخالفان مدرنیته جهانی است - متأسفانه این آدم‌ها در همه جای جهان، در ایالات متحده، اروپا و دیگر نقاط جهان وجود دارند. به جای جهانگرایی، فریاد انزواطلبی‌شان در دنیا شنیده می‌شود. به جای پذیرش مسئولیت‌های مشترک، شاهد خودخواهی‌های ملی هستیم.

به جای تجارت منصفانه‌ جهانی، بسیاری به دنبال معاملات ملی خود هستند. به جای تقویت حقوق بین‌الملل، قوانین آن کس که قوی‌تر است باید در جریان باشد. همه‌ این‌ها موجبات نگرانی ما را فراهم می‌کنند و تحولاتی ارتجاع‌گرایانه هستند که بشریت به آن ها احتیاجی ندارد. این که به رأی‌دهندگان بگوییم به کمک دیوار ناسیونالیسم می‌توانیم آن ها را از تلاش‌های دنیای مدرن و به هم ‌پیوسته محافظت کنیم، غیرمسئولانه است. دنیا نیازی به دیوارهای جدید ندارد! دنیا به ضد مدرنیته نیاز ندارد! جهان نیازی به محدودیت ذهنی، دگماتیسم و آشتی‌ناپذیری ندارد. دنیا نیازمند امنیت، عدالت، همبستگی و مشارکت عادلانه است. خواهان جهان‌دیدگی، کنجکاوی و خواهان تنوع. خواهان حکومت‌هایی که در سطح بین‌الملل قانون مدار باشند و عملکرد اقتصادی خوبی داشته باشند.

ایرنا: در انتخابات پارلمانی در آلمان شاهد به قدرت رسیدن خانم مرکل برای چهارمین بار بودیم ارزیابی شما از این اتفاق چیست.آیا جامعه سیاسی آلمان راه و مسیر جدایی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی طی می کند ؟

برشتولد:به عنوان یک دیپلمات، اجازه تجزیه و تحلیل انتخابات پارلمانی آلمان را ندارم. اما اگر درباره نقش آلمان در اروپا بپرسید، آلمان یکی از اعضای بنیانگذار اتحادیه اروپا است و در آینده هم برای اتحاد و همبستگی اعضای این اتحادیه تلاش خواهد کرد.

ایرنا:طی سال های اخیر به ویژه با رای مردم انگلیس به جدایی از اتحادیه اروپایی و مشکلاتی که در شرق اروپا همچون یونان رخ داد و حضور گسترده مهاجرین،شاهد بروز چالش هایی پیش روی این اتحادیه بودیم. چشم انداز شما برای اتحادیه اروپا چیست؟ آیا این اتحادیه کماکان در مسیر رو به رشد خود طی مسیر خواهد کرد؟

برشتولد: از بعد کاری اطمینان دارم که اتحادیه اروپا بر چالش‌های بسیاری که پیش رو دارد، غلبه خواهد کرد. ما بر حسب تجربه دریافته ایم که بحران‌ها ما را قوی و قوی‌تر می‌کنند.

ایرنا: با توجه به موضع گیری های ترامپ در قبال اتحادیه اروپا و استقبال وی از برگزیت، ارزیابی شما از رابطه اتحادیه اروپا با آمریکای ترامپ چیست. آیا دو طرف در مسیر همگرایی هستند یا واگرایی و فاصله گرفتن از هم ؟

برشتولد: اروپا و آمریکا در گفت وگوی مستمر با یکدیگرهستند، که بسیار مهم است. و اروپایی ها با یک صدا صحبت می کنند که این نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. سران دولت و دولتمردان سه کشور اروپایی E3 (فرانسه، انگلستان و آلمان) در خصوص تصمیم رییس جمهور آمریکا ترامپ، مبنی برعدم تأیید پایبندی ایران به برجام، به صورت مشترک اعلامیه صریح و شفافی صادر نمودند.

آن ها دولت آمریکا و کنگره آمریکا را تشویق کرده اند که پیش از برداشتن قدم هایی که می تواند باعث تضعیف برجام شود، پیامدهای تصمیم گیری ها را در ارتباط با امنیت آمریکا و متحدانش بررسی کنند. وزیران خارجه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا نیز به اتفاق آرا در بیانیه ای از ایالات متحده خواسته‌اند تا به تعهدات خود در قبال برجام پایبند بماند و پیش از هر اقدامی پیامدهای امنیتی آن را برای آمریکا، شرکای خود و منطقه مورد بررسی قرار دهد.

فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه نوامبر به واشنگتن سفر کرد تا در این خصوص مذاکراتی را با طرف آمریکایی پیش ببرد.این سفر برای پیشبرد مذاکرات اروپایی‌ها با طرف آمریکایی بسیار حائز اهمیت بود. گفت وگوهای او با آقای ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سمرقند نیز نشان داد که ما اروپایی‌ها کانال‌های گفت و گو را با همه باز نگه داشته‌ایم. بهتر است با هم حرف بزنیم، تا درباره‌ هم.

ایرنا: ترامپ طی ماه های اخیر مدام از توافق هسته ای بدگویی کرده و با بیان این که ایران به روح توافق هسته ای پایبند نبوده تهدید به اعلام عدم پای بندی ایران به این توافق کرده است. در عین حال به ویژه در هفته های اخیر شاهد تلاش های گسترده اروپا برای حفظ این توافق هستیم. اهمیت برجام برای اروپا در چیست و این توافق تاکنون چه دستاوردهایی داشته است؟

برشتولد:اروپایی ها در شورای امور خارجی اخیر تأکید کردند که برجام نتیجه دوازده سال دیپلماسی تحت حمایت اتحادیه اروپا است که در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا تصویب شده است. این یک امر کلیدی در معماری جهانی عدم گسترش سلاح های هسته ای و دارای اهمیت خاص برای امنیت منطقه است. وزیران خارجه نیز تصریح کرده اند که لغو تحریم های هسته ای تاثیر مثبتی بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران دارد – و البته در جهت رفاه مردم ایران. در این راستا همکاری تقویت یافته و فرصتی برای گفت و گوی مستمر با ایران ایجاد خواهد گردید.

ایرنا: آمریکا از زمان راهیابی ترامپ به کاخ سفید از پیمان ها و توافقات بین المللی خارج شده است.اکنون هم تهدید به خروج از توافق هسته ای کرده است. چنین تلاش هایی چه پیامدهایی در عرصه نظم و امنیت بین المللی خواهد داشت. با این وضعیت آیا چشم اندازی برای حل و فصل بحران هایی همچون بحران شبه جزیره کره وجود دارد؟

برشتولد:اعتماد و پایبندی به قراردادها برای دیپلماسی موفق، ضروری است. این امر به طور یکسان شامل همه اعضای جامعه بین المللی می شود. ما می دانیم که ایران – به حق - مقایسه با کره شمالی را رد می کند. اما این نیز درست است که برجام می تواند الگویی باشد برای چگونگی رسیدگی و حل مشترک مناقشات طولانی مدت و تقریبا غیر قابل حل در زمینه مسائل هسته ای باشد.

ایرنا: تصور شما از برجام بدون آمریکا چیست؟ آیا امکان ادامه حیات این توافق بدون آمریکا وجود دارد؟ آلمان چه راهکاری در قبال حفظ این توافق دارد؟

برشتولد:حال باید با تمام توان تلاش نماییم کنگره ایالات متحده را نسبت به مزایای توافق هسته ای متقاعد کنیم. البته در دیپلماسی همواره می بایست با همه گفتگو کرد و به حرف های همه گوش سپرد. همگی ما امیدواریم که با همکاری یکدیگر راه حل هایی بیابیم برای گفت وگو با تمام ذینفعان در خصوص مسائلی که همگی نسبت به آن ها نگرانی داریم.

ایرنا: در ماههای اخیرشاهد اعمال دور تازه ای از تحریم های فرامرزی از سوی آمریکا علیه ایران و روسیه بوده ایم. اگر چنین تلاش ها و اقدامات یکجانبه تبدیل به « رویه های جاری » در مناسبات اقتصادی بین المللی شود،ممکن است بر فعالیت های شرکت ها و فعالان اقتصادی اروپایی هم تاثیرات منفی داشته باشد.آلمان و اروپا چه رویکردی در قبال این اقدامات دارند؟

برشتولد:آلمان و اروپا از ایالات متحده آمریکا انتظار دارند که یک جانبه اقدام نکند، بلکه منافع و همچنین تأثیرات تصمیمات بر مابقی جهان را نیز درنظر گیرد.

ایرنا: با عنایت به تجارب تاریخی؛ ایران چه جایگاهی در روابط خارجی آلمان دارد؟ ضمن بیان ارزیابی جنابعالی از مناسبات سیاسی و حجم مبادلات اقتصادی آیا دو طرف توانسته اند به سطح روابط قبل از توافق هسته ای(برجام ) برگردند؟

برشتولد: ایران پس از انعقاد برجام توانسته است صادرات نفت خود را به سطح پیش از تحریم ها افزایش دهد، این دستاورد بسیار مهمی است. ارتباطات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین ایران و اروپا و به خصوص آلمان شدت یافته و تقویت شده اند. حجم تجارت خارجی بین ایران و آلمان امسال احتمالاً به بیش از 3 میلیارد یورو خواهد رسید، نرخ رشد سالانه از زمان انعقاد برجام بیش از 20 درصد می باشد. این ها اخبار بسیار خوبی هستند و ما همچنان توسعه روابط اقتصادی را پیگیری می نماییم.

ایرنا: یکی از چالش هایی که در یکی دو سال اخیر در زمینه مناسبات اقتصادی ایران وجود داشته، مسأله محدودیت های بانکی است. در این مورد نظرتان را بفرمایید.اکنون چه گشایش هایی در زمینه بانکی و بیمه برای مراودات اقتصادی با ایران ایجاد شده است؟

برشتولد: در حال حاضر نیز برخی بانک های ایرانی در آلمان فعال هستند و فعالیت های میلیونی دارند، از جمله بانک تجارتی ایران و اروپا در هامبورگ. همچنین برخی مؤسسات مالی با تمرکز منطقه ای، مانند فولکس‌بانک‌ها و اشپارکاسه‌های آلمان نیز فعالیت های موفقیت آمیزی با ایران دارند. البته موضع ایالات متحده آمریکا در این بخش بیشتر قابل لمس است، بسیاری از بانک‌های دارای فعالیت با ایالات متحده هنوز از ریسک فعالیت با ایران بیم دارند. اما فقط نباید شکوه کنیم. تنها گفت وگو می تواند راهگشا باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 23 آبان 1396 ، کدخبر: 82729913 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین