پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۲۶۰۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳
محققان اروپایی در جزیره تیلوس در یونان سیستم هوشمندی برای تولید الکتریسیته آزمایش می‌کنند که فقط از منابع تجدیدپذیر انرژی استفاده می‌کند.

شعارسال: جزیره کوچکی را تصور کنید که تمام انرژی‌اش را از منابع تجدیدپذیری مثل باد و خورشید تأمین می‌کند و حتی می‌تواند مازاد این انرژی را به جزایر همسایه بفرستد. محققان اروپایی در جزیره «تیلوس» یونان مشغول تحقق بخشیدن به این رویا هستند.

جزیره تیلوس در یونان، جزیره انرژی‌های سبز است. این جزیره کوچک با ۵۰۰ نفر جمعیت، نقشی مهم در طرح اروپایی دارد که هدفش تامین دست کم ۷۵ درصد انرژی از منابع تجدیدپذیر، مثل انرژی باد و خورشید است. این طرح دو جایزه اتحادیه اروپا برای انرژی‌های پایدار را از آن خود کرده است.

جان کالدلیس، مهندس مکانیک از دانشگاه علوم کاربردی «پیرایئوس»، می‌گوید: «تمام سیستمی که تاکنون در اینجا کار گذاشته‌ایم قادر است تا ۱۰۰۰ کیلو وات، یعنی یک مگاوات برق تولید کند ۸۰۰ کیلووات انرژی از باد و ۱۶۰ کیلووات هم از خورشید در نتیجه می‌توانیم تمام انرژی مورد نیاز جزیره را درماه اوت که گردشگران زیادی به اینجا می‌آیند، تامین کنیم».

ذخیره انرژی؛ چالش اصلی

چالش اصلی برای پژوهشگران، ساختن سیستمی چندظرفیتی برای ذخیره انرژی بود که محکم و مقاوم باشد و بتواند بسته به امکان تولید برق از باد یا از خورشید، انرژی تولید شده از هر دو منبع را انبار کند. پژوهشگران از باتری‌های نمکی سدیم نیکل کلراید استفاده می‌کنند.

مارکو تودشینی، مهندس برق، درباره استفاده از این باتری‌ها می‌گوید: «دمای بیرون هر چه باشد، خیلی سرد یا خیلی گرم، این باتری‌ها همچنان کار می‌کنند. در شرایط بسیار متفاوت قابل استفاده هستند، این باتری‌ها به سادگی بسته به اینکه انرژی تجدیدپذیر وجود داشته باشد یا نه، برای وضعیت‌های مختلف تنظیم می‌شوند».

پنل‌های خورشیدی کیلومترها دورتر از پارک ائولین نصب شده است. انرژی تولیده شده در هر دو ایستگاه پس از ارسال به یک ایستگاه هیبریدی، برای استفاده‌های بعدی به نقاط مختلف فرستاده می‌شود.

دیمیتریوس زافیراکیس، مهندس انرژی از موسسه آموزش فنی پیرائوس و مسئول هماهنگ کننده طرح اروپایی در جزیره تیلوس می‌گوید: «شبکه کاملی که ما در نظر داریم در وهله اول شامل نیروگاهی هیبریدی است که انرژی تولید شده را دریافت می‌کند. بعد ایستگاهی هوشمند خواهد داشت که ما نامش را SCADA گذاشته‌ایم. این ایستگاه انتقال انرژی به شکلی بسیار هوشمندانه، بین تولید و تقاضای انرژی در هر لحظه تعادل برقرار می‌کند. این انرژی به کمک کنتورهای هوشمند به خانه‌ها و ساختمان‌های مختلف منتقل می‌شود».

سیستم هوشمند برای کنترل توان انرژی

ده‌ها کنتور هوشمند در خانه‌ها و مکان‌های خاص نصب شده‌اند، از جمله در یک اردوگاه پناهندگان. 45 پناهنده از هشت خانواده سوری از سال ۲۰۱۶ ساکن اینجا هستند. به‌زودی شبکه برق تجدیدپذیر، برق لازم برای پخت‌وپز، گرمایش، و فعالیت‌های مدرسه را تأمین خواهد کرد.

کریستوس پرونیوس، مهندس مکانیک از طرح بین‌المللی موسوم به «یوروسول» در یونان می‌گوید: «این ابزار برای کنترل توان، هوشمندی خاص دارد و می‌تواند از کل سیستم و دستگاه‌های برقی خانه‌ها و ساختمان‌ها در برابر نوسان ولتاژ پس از پایان قطعی برق سراسری، محافظت کند».

پژوهشگران امیدوارند که جزیره حتی بتواند به جزیره همسایه‌اش انرژی صادر کند. آنها می‌گویند که این سیستم تا سال ۲۰۱۸ میلادی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار 23 آبان 96، کد خبر305937: ،WWW.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین