پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۳۱۰
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۴
کارشناس آمریکایی درباره پیامدهای پایبند نبودن آمریکا به برجام و واکنش چین و روسیه به این اقدام آمریکا هشدار داد.

شعار سال: شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در سفر اخیر خود به غرب آسیا به دنبال اهداف بزرگی بود. اگر به برنامه های سفر رئیس جمهور چین نگاه کنیم، می بینیم که او در عرصه بین المللی بسیار فعال شده است. وی در سال دو هزار و پانزده، چهارده سفر خارجی انجام داد، حال آنکه تعداد سفرهای خارجی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، یازده مورد بود. شی جینپینگ به شدت در تلاش است چین را در عرصه بین المللی مطرح کند و ناگفته پیداست که منطقه غرب آسیا از این قاعده کلی برای پکن مستثنی نیست. منطقه غرب آسیا برای چین اهمیت حیاتی دارد، زیرا این منطقه بزرگترین منابع انرژی جهان را در خود جا داده است و بیش از نیمی از نفت خام چین از این منطقه تامین می شود. بنابراین، تصادفی نیست که رئیس جمهور چین می کوشد در این منطقه نفوذ گسترده داشته باشد.

زمان سفر اخیر شی جینپینگ به منطقه، بسیار حائز اهمیت و جالب توجه است. او پس از برداشته شدن تحریم های ایران به این کشور سفر کرده است. او نخواست پیش از رفع تحریم ها به ایران سفر کند که با واکنش های غرب مواجه شود. اگر شی جینپینگ پیش از رفع تحریم ها به ایران سفر می کرد احتمالا با چنین واکنش هایی مواجه می شد. از این منظر، این برنامه زمانی رئیس جمهور چین به ایران بسیار دقیق بوده است. در این میان باید به سفر رئیس جمهور چین به عربستان سعودی نیز توجه داشت. این سفر در شرایطی انجام شد که عربستان سعودی از ایالات متحده دور شده و از آن ناراحت است. استقبال بسیار گرمی از شی جینپینگ در عربستان سعودی به عمل آمد. اگر عربستان سعودی از آمریکا ناراحت نبود میزان استقبال از رئیس جمهور چین به این اندازه گرم نبود.

وی در ادامه افزود، نامزدهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری از این سخن می گویند، که اگر رئیس جمهور شوند توافق هسته ای را باطل خواهند کرد. جمهوری خواهان حاضر در کنگره نیز برای این منظور به شدت تلاش می کنند و اینکه تحریمهای جدیدی ضد ایران اعمال شود. اما خود من بر این باورم اگر فردی جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی برسد بجای آنکه بخواهد توافق هسته ای را باطل کند به تشدید اقدامات علیه ایران مبادرت خواهد کرد یا اینکه در زمینه اجرای توافق هسته ای (برجام) و عمل به تعهداتش ، تعلل خواهد کرد.

درعین حال، آمریکا به شدت پایش خواهد کرد تا هرگونه فریبکاری احتمالی ایران در زمینه هسته ای را رصد کند. با این اوصاف، مخاطرات بسیار زیادی برای روند اجرای توافق هسته ای از جانب آمریکا وجود دارد. امریکا برای رسیدن به توافق هسته ای همکاری های بسیار زیادی با روسیه و چین داشت. حال اگر فردی در آمریکا رئیس جمهور شود که جمهوری خواه باشد و بخواهد توافق هسته ای را پاره کند، روابط آمریکا با چین و روسیه به شدت دچار مشکل خواهد شد. از نظر دیپلماتیک، این اقدام آمریکا می تواند بسیار پرمخاطره و پرهزینه باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاري صدا و سیما، تاریخ انتشار10 بهمن 1394، کد مطلب: 1013165: www. iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین