پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۳۴۲۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۳
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت‌حیدریه گفت: نسبت به سال های گذشته حدود 30 تا 40 درصد کاهش عملکرد در برداشت زعفران داشته ایم.

شعار سال: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت‌حیدریه گفت: نسبت به سال های گذشته حدود 30 تا 40 درصد کاهش عملکرد در برداشت زعفران داشته ایم.

محمدرضا عباس‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سطح کشت زعفران در تربت‌حیدریه 8700 هکتار است. همچنین میانگین تولید ما بین 4 تا 4.2 کیلوگرم زعفران خشک در سال‌های قبل بوده و در حال حاضر که در اواخر فصل برداشت زعفران هستیم، حدودا نسبت به گذشته 30 تا 40 درصد کاهش عملکرد داشته‌ایم.

وی ادامه داد: دلیل این مساله هم این بوده که سال گذشته در آذر و بهمن ماه شاهد سرمای سختی بودیم و در فروردین امسال نیز بارندگی‌ها به شدت کاهش پیدا کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت‌حیدریه با بیان اینکه هر هکتار زعفران به صورت متوسط 200 تا 220 نفر روز کارگر برای کار لازم دارد، تصریح کرد: حدود 30 درصد از این افراد از شهرهای مجاور برای برداشت، گل چیدن و پهن گل زعفران به شهرستان تربت‌حیدریه آمده‌اند که عمده آن‌ها از شهرستان‌های تربت‎جام، باخرز و قاین بوده‌اند.

عباس‌پور با اشاره به اینکه شهرستان زاوه بیشترین سطح زیرکشت را با 12 هزار هکتار زمین زراعی زعفران در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: همچنین این شهرستان تولید بیشتری را نسبت به سایر شهرها داشته است. به طور کلی عمده‌ زعفران کشور در اطراف منطقه تربت‌حیدریه، زاوه، مه‌ولات، رشتخوار و خواف تولید می‌شود.

وی افزود: اما از لحاظ بازرگانی که مربوط به خرید و فروش می‌شود، تمام این شهرها محصول خود را به تربت‌حیدریه می‌آورند. متاسفانه از نظر خرید نیز امسال با قیمت‌های خوبی روبه‌رو نبودیم و تاجران خرید خوبی را انجام ندادند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت‌حیدریه خاطرنشان کرد: به همین علت از اول آبان ماه خرید توافقی زعفران را آغاز کردیم. ما در تربت‌حیدریه مرکز تعاون روستایی و شرکت زرین زعفران مشرق زمین را داریم که این دو مباشر سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برای خرید توافقی زعفران هستند.

عباس‌پور با اشاره به اینکه تاکنون 2000 کیلو زعفران خشک را در شهرستان خریداری کردیم، گفت: قیمت‌های خرید توافقی برای پوشال معمولی 4 میلیون و 400 هزار تومان، برای پوشال ممتاز 4 میلیون و 900 هزار تومان و برای نگین نیز 5 میلیون و 400 هزار تومان است.

وی در خصوص میزان صادرات زعفران در سال جاری اظهار کرد: موضوع صادرات هنوز آغاز نشده، اما از ابتدای سال یکی از شرکت‌های ما در شهرستان 1.5 تن در 6 ماهه اول سال صادرات انجام داده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 27 آبان 96، کدمطلب:96082715685، www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین