پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۹۳۹۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین گفت: در صورت موافقت وزارت نفت با کاهش ۱۵۰ تومانی قیمت CNG در طول چند هفته تقاضا برای مصرف گاز در خودروها چهار تا هفت میلیون مترمکعب در روز و در سه ماه بین هفت تا نه میلیون متر مکعب افزایش می یابد.

شعار سال: «علی محمودیان» رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین، CNG و خدمات وابسته با اشاره به رشد افسارگسیخته متوسط مصرف بنزین در کشور از ابتدای سال جاری تاکنون، گفت: از ابتدای فروردین ماه امسال تاکنون متوسط مصرف بنزی به حدود 80 میلیون لیتر در روز رسیده که جهشی حدود هشت و نیم درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است.

وی با بیان اینکه "با توجه به ثابت بودن میزان ظرفیت تولید بنزین عملا در شرایط فعلی برای جبران کسری بین تولید و مصرف این فرآورده نفتی روزانه 10 تا 12 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده و مقادیری هم از ذخایر کشور برداشت می شود"، افزود: این افزایش تولید بنزین درحالی در کشور اتفاق افتاده که ایران با بهره برداری از پنج فاز جدید پارس جنوبی ظرفیت تولید گاز طبیعی خود را به بیش از 750 میلیون مترمکعب در روز افزایش داده است.

این تحلیگر اقتصاد انرژی با تاکید بر اینکه "با بهره برداری از پنج فاز جدید پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران به حدود 900 میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد"، اظهار داشت: همزمان با افزایش ظرفیت تولید گاز، در بخش انتقال و توزیع هم ظرفیت شبکه انتقال گاز ایران به بیش از 800 میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

وی با بیان اینکه "هم اکنون ایران یکی از بزرگترین شبکه های تولید، انتقال و توزیع گاز طبیعی در جهان را در اختیار دارد"، افزود: با مطالعه نرخ رشد مصرف بنزین از سال 1380 نشان میدهد سالانه برابر 10 درصد بوده است. میزان مصرف بنزین در سال 1380 برابر 46 میلیون لیتر بود در حالی که در سال 1385 به 74 میلیون لیتر در روز افزایش داشت.

وی ادامه داد: سال 1385 سوخت CNG ناجی بخش حمل و نقل سبک کشور شد و سهم مصرف 1.4 میلیون متر مکعب در روز تا سال 1390 به 17 میلیون متر مکعب در روز رسید و توانست روزانه از واردات 17 میلیون لیتر بنزین جلوگیری کند و این راه حلی مناسب برای جایگزین انرژی بخش حمل و نقل با نگاه زیست محیطی است.

محمودیان با بیان اینکه "با توجه به تمام مزیت‌های توسعه صنعت CNG ، مسئولان وقت قیمت این انرژی پاک را حدود هشت برابر افزایش دادند و قیمت این سوخت در کشور ایران به بالاترین قیمت در بین کشورهای مصرف کننده CNG تبدیل شد"، افزود: در سال هایی که CNG در حال توسعه بود نرخ رشد مصرف بنزین منفی چهار درصد بود و با افزایش قیمت CNG مجدد نرخ رشد بنزین به 10 درصد رسید و واردات بنزین رونقی مجدد گرفت.

وی افزود: در حال حاضر حدود دوهزار و 400 جایگاه CNG در ایران با ظرفیت عرضه روزانه 40 تا 50 میلیون مترمکعب گاز به خودروهای دوگانه سوز در مدار بهره برداری قرار دارد.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین، CNG و خدمات وابسته تصریح کرد: با وجود ایجاد این ظرفیت عرضه CNG اما هم اکنون به طور متوسط روزانه 20 تا 21 میلیون مترمکعب CNG در کشور عرضه و توزیع می شود و بیش نیمی از ظرفیت ایجاد شده برای عرضه CNG در کشور خالی و بدون استفاده مانده است.

وی با تاکید بر اینکه "هم اکنون سهم CNG در سبد سوخت خودروهای کشور حدود 21 تا 23 درصد بوده و این درحالی است که امکان افزایش سهم این حامل انرژی پاک به 45 تا 50 درصد به راحتی امکان پذیر است"، گفت: دولت و وزارت نفت در صورت موافقت با کاهش قیمت CNG می تواند ضمن افزایش انگیزه برای استفاده از این حامل انرژی بدون کوچکترین اقدام و سرمایه گزاری مجدد حجم واردات بنزین را مدیریت کند.

محمودیان اذعان داشت: اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین، CNG و خدمات وابسته با توجه به این موضوع که قیمت گاز طبیعی تحویلی به جایگاه های CNG کشور بیش از 3 برابر قیمت بخش خانگی است با ارائه پیشنهادی به وزارت نفت خواستار کاهش 150 تومانی قیمت CNG شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه "کاهش 150 تومانی قیمت CNG منجر به ارزان شدن بهای این حامل انرژی پاک از 414 تومان فعلی به ازای هر مترمکعب به کمتر از 300 تومان شود"، گفت: در صورت موافقت وزارت نفت با کاهش 150 تومانی قیمت CNG در طول چند هفته تقاضا برای مصرف گاز در خودروها چهار تا هفت میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد و در مدت سه ماه بین هفت تا نه میلیون متر مکعب افزایش میابد و به مرز 30 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

وی افزود: افزایش مصرف CNG قطعا منجر به کاهش واردات بنزین می شود و دست کم روزانه سه تا چهار میلیون دلار صرفه جویی ارزی حاصل خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 14 مرداد 96، کد مطلب: 1483631: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کسری
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
0
0
به نظرم پیشنهاد خیلی خوبیه به شرط اینکه درست عملی شه.البته واقعا بیشتر ماشینای دوگانه سوز ما کیفیت خوبی ندارن.الف م
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین