پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۴۰
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
قم ام القرای جهان اسلام است، وجود حرم مطهرحضرت معصومه(س) بانویی عالمه از تبار و خاندان اهل بیت(ع)، مسجد مقدس جمکران میعادگاه عاشقان منجی عالم بشریت، حوزه علمیه و مراجع معظم تقلید و قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی کشور، این شهر مقدس را برای میزبانی از گردشگران زیارتی مهیا کرده است.

شعارسال : قم ام القرای جهان اسلام است، وجود حرم مطهرحضرت معصومه(س) بانویی عالمه از تبار و خاندان اهل بیت(ع)، مسجد مقدس جمکران میعادگاه عاشقان منجی عالم بشریت، حوزه علمیه و مراجع معظم تقلید و قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی کشور، این شهر مقدس را برای میزبانی از گردشگران زیارتی مهیا کرده است.

خاک مقدس قم قدمگاه امامزادگانی است که قدمت مزار آن ها به سالیان دوربر می گردد. در این شهر مقدس مدرسه فیضیه مربوط به سده های میانه دوران های تاریخی پس از اسلام قد علم کرده است و به تبعیت از آن مراکز علمی متعددی با پذیرش طلابی از ملیت های مختلف به نشر معارف اسلامی می پردازند.

حضور طلاب بویژه طلاب خارجی در این شهر ظرفیت عظیم فرهنگی و اقتصادی است که می توان از این قشر برای معرفی صنایع دستی، هنرهای سنتی، سوغات، جاذبه های تاریخی و گردشگری بهره مند شد.

تشعشع بارگاه ملکوتی حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران، گردشگران خارجی و ایرانی را از مرز و بوم این جهان به این شهر می کشد به گونه ای که روزانه شاهد حضور جمع کثیری از گردشگران مذهبی در این شهر مقدس هستیم.

علاوه بر آن بدلیل موقعیت استراتژیکی استان و قرارگیری در مرکز کشور و حلقه اتصال ١٧ استان به پایتخت، شمال، جنوب و غرب همواره شاهد روند رو به رشد و رونق حضور گردشگران داخلی نیز هستیم.

در برهه ای که بدلیل تحریم های ناجوانمردانه در سایر بخش های اقتصاد رکود حاکم بود لیکن در بخش گردشگری شاهد رونق و تکاپو بوده و هستیم و این پویایی نقطه امیدی برای فعالان این حوزه شده است، بی تردید تحرک اقتصادی در استان بویژه در بخش خدمات در گرو حضور گردشگران داخلی و خارجی است؛ این امر فرصت کم نظیری را برای استان قم پدید آورده که بی شک این روند در توسعه همه جانبه استان تاثیرگذار است و این فرصت میمون و مبارکی است.

همچنین در پی توافق هسته ای شاهد حضور هزاران زائر و گردشگر خارجی در شهر مقدس قم هستیم و در حال حاضر نه تنها 9 هزار تخت و اماکن اقامتی قم با حضور این زائران صد درصد تکمیل شده است، بلکه بسیاری از خانه های مسکونی در هسته مرکزی شهر به اسکان مسافران می پردازند.

در حال حاضر در استان قم بیش از 400 واحد تاسیسات گردشگری اعم از هتل، هتل آپارتمان، مجتمع های گردشگری برای پذیرایی از زائران و گردشگران مشغول به فعالیت هستند. ضمن اینکه بیش از 70 واحد تاسیسات گردشگری با اعتبار یک هزار میلیارد تومانی در حال احداث است که در مرحله بهره برداری برای بیش از 10 هزار نفر به صورت میانگین ایجاد اشتغال خواهد کرد.

لیکن بهره برداری بهینه از حضور گردشگران و توسعه زیرساخت های گردشگری در دراز مدت نیازمند توجه جدی به امور زیر است:

1. تسهیل امور سرمایه گزاران و حل مشکلات آنان در ارتباط با اعطاء مجوزها و رفع موانع سرمایه گذاری.

2. ارائه مشوق های لازم از قبیل تسهیلات مالی، بخشودگی و تخفیفات عوارض شهرداری در توسعه زیرساخت های گردشگری است.

از آنجایی که سرمایه گذاری در تاسیسات گردشگری اعم از هتل و مجتمع های گردشگری سرمایه بر و نیازمند پشتیبانی مالی و پرداخت تسهیلات بانکی است، لازم است بانک ها حمایت های لازم را در پرداخت تسهیلات داشته باشند در غیر این صورت با توجه به گرانی قیمت زمین و مصالح ساخت و ساز، احداث هتل و سایر تاسیسات گردشگری از توجیه اقتصادی کمتری برخوردار خواهد بود.

بخشودگی عوارض توسط شهرداری و شورای محترم شهر سبب گرایش سرمایه گذاران بیشتری برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری بویژه در ساخت و ساز هتل و سایر تاسیسات اقامتی است.

هم اکنون بدلیل نیاز، شاهد اسکان زائران در خانه های مسکونی در سطح شهر و بویژه در هسته مرکزی هستیم، شاید یکی از علت های گرایش فعالان دراین عرصه به سمت استفاده از خانه های مسکونی، آسانی دسترسی به اسکان زائران در این خانه ها و گرانی عوارض ساخت و ساز، تراکم و حذف پارکینگ باشد.

بخشودگی عوارض در یک دوره زمانی مناسب، موجب گسیل شدن سرمایه گذاران به سمت هتل سازی و حل معضل اسکان در شهر خواهد بود.

البته نیاز زائران با توجه به توان مالی به منظور احداث انواع و گریدهای مختلف اماکن اقامتی باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که در این شهرهم نیاز به ساخت هتل های چهار و پنج ستاره و همچنین نیاز به اسکان در محل های ارزان قیمت محسوس است، لذا برای حفظ توازن ایجاب می کند تا شهر از هر دو نوع اقامتی برخوردار باشد.

بی تردید راه نجات استان به لحاظ اقتصادی رونق گردشگری است. نعمت حضور گردشگران زیارتی در استان فرصت بی بدیلی است و باید از این فرصت بهره گرفت. بیایید از این فرصت استفاده کنیم و شعار روز جهانی جهانگردی در پنج مهر «هر گردشگر، یک فرصت» را عملی سازیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت تابناک قم ، تاریخ انتشار یکشنبه 5 مهر 1394 ، کد مطلب :101570 : www.tabnakqom.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین