پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۴۲۰۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹
رییس عقیدتی سیاسی مرزبانی هرمزگان، فضای مجازی و عدم بهره برداری صحیح از آن را عامل مهم کاهش فرهنگ کتابخوانی دانست و گفت: ارتقای فرهنگ کتابخوانی نیازمند رشد فرهنگ عمومی در این زمینه است.

شعار سالحجت الاسلام عیسی خانه گیر رییس عقیدتی سیاسی مرزبانی هرمزگان به تبیین و تشریح اهمیت علم از دیدگاه اسلام پرداخت و گفت: زمانی که تمدن و فرهنگ اسلامی توسط پیامبر مکرم اسلام(ص) پا به عرصه این جهان گذاشت، علم و دانش نیز از اهمیت ویزه ای برخوردار بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در قرآن کریم، 80 مرتبه از کلمه "علم" بدون مشتقات آن یاد شده است افزود: خدواند متعال نیز تقلید کورکورانه از دین مبین اسلام را جائز نمی داند و تاکید فراوانی بر تشرف به دین مبین اسلام از روی علم و آگاهی و یقین داشته است.

کتاب و سنت، علم و ایمان را هم ردیف هم قرار می دهد

رییس عقیدتی سیاسی مرزبانی هرمزگان با بیان اینکه احادیث بسیاری پیرامون فراگیری علم و دانش از ائمه اطهار و پیامبران بیان شده است، تصریح کرد: حضرت محمد(ص) نیز طلب علم را بر هر زن و مردی واجب می دانند.

حجت الاسلام خانه گیر بیان کرد: با مروز تاریخی جریان های صدر اسلام درمی یابیم که پیامبر گرامی اسلام(ص)، آزادی مشرکان مکه را در قبال علم آموختن و سوادآموزی به مسلمانان منوط می کردند که این مهم بیانگر جایگاه علم در دین مبین اسلام است.

وی در ادامه به روایات و احادیث فراوان پیرامون مطالعه اشاره داشت و افزود: قرآن کریم و اهل بیت(ع)، به عبارتی کتاب و سنت، علم و ایمان را هم ردیف هم قرار می دهد که باز بیانگر جایگاه فراگیری علم و دانش آموزی در دین اسلام است.

رییس عقیدتی سیاسی مرزبانی هرمزگان با اشاره به اهمیت مطالعه و امر مهم کتابخوانی، به تشریح عوامل کاهش فرهنگ کتابخوانی پرداخت و گفت: متاسفانه با توجه بهپیشرفت های زمانه به سمت و سوی علمی شدن،برخی کارها برای بعضی انسان ها راحت تر شده است.

برخی کانال های مفضای مجازی، قدرت تفکر و تعقل را از انسان سلب می کند

حجت الاسلام خانه گیر بیان داشت: البته برخی داده ها در فضای مجازی، غلط بوده و افراد به برخی سایت ها، خبرگزاری ها و کانال های فضای مجازی مراجعه می کنند که در اطلاعات ارائه شده دارای شک و شبهه است.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین عوامل کاهش فرهنگ کتابخوانی، فضای مجازی و عدم بهره برداری صحیح از آن است که افراد، اطلاعات را به صورت آماده دریافت می کنند درحالی که صحت این اطلاعات مشخص نیست.

رییس عقیدتی سیاسی مرزبانی هرمزگان بیان داشت: ورود به فضای مجازی و کانال های موجود در این فضا، قدرت تفکر و تعقل را از انسان سلب می کند و بعضی از این کانال ها به افکار افراد جهت می دهد.

رشد فرهنگ کتاب و کتابخوانی را نیازمند تامین زیرساخت هایی در این زمینه است

وی در ادامه گفت: درصورتی که افراد صاحب فکر و خرد نباشند با مراجعه به کانال های فضای مجازی، قدرت تحلیل خود را از دست خواهد داد و به همین دلیل برخی اطلاعات از فضای مجازی را بی چون و چرا می پذیرد که متاسفانه به عدم مطالعه و استفاده از کتب مفید منجر می شود.

حجت الاسلام خانه گیر، رشد فرهنگ کتاب و کتابخوانی را نیازمند تامین زیرساخت هایی در این زمینه دانست و افزود: در سده دوم هجری و در زمان رشد تمدن اسلامی، اغلب خلفای وقت و حکام اسلامی توجه و اهتمام ویژه ای به امر کتابخوانی معطوف داشته اند.

ایجاد انگیزه و علاقمند کردن مردم به مطالعه و کتابخوانی مهمترین زیرساخت رشد فرهنگ مطالعه است

رییس عقیدتی سیاسی مرزبانی هرمزگان تصریح کرد: ائمه اطهار نیز اهمیت خاصی به کتابخوانی داشتند و فرهنگ کتاب و کتابخوانی در زمان امامت امام محمدباقر(ع) و امام جعفرصادق(ع) به اوج خود رسید، همچنین کتب زیادی از سراسر بلاد اسلامی و غیراسلامی به اسلام و کشورهای تازه مسلمان ورود پیدا کردند.

وی، توسعه و ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیازمند رشد فرهنگ عمومی کتاب و کتابخوانی در بین مردم و آحاد جامعه دانست و تاکید کرد: ایجاد انگیزه و علاقمند کردن مردم به مطالعه و کتابخوانی از طریق سیاست های تشویقی نظیر مسابقات کتابخوانی مهمترین زیرساخت های ارتقای فرهنگ مطالعه در کشور است.

کتاب و کتابخوانی، راه و رسم درست اندیشیدن را با انسان می آموزد

حجت الاسلام خانه گیر در ادامه با تاکید بر اینکه برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی نیاز نیست که کتابخانه ای مجلل و عظیم راه اندازی کنیم، افزود: اقدامات بسیار خوبی در برخی از استان ها با هدف توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین مردم انجام می گیرد، به عنوان مثال اتوبوس مطالعه با حضور در شهرها و روستاها، اهدافی را در راستای ارتقای فرهنگ مطالعه در کشور دنبال می کند.

رییس عقیدتی سیاسی مرزبانی هرمزگان با تاکید بر بهره برداری از اوقات فراغت افراد در برخی مکان ها گفت: مردم و مسؤولان باید نهایت بهره را از امکانات موجود برای ارتقاء و رشد فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه ببرند.

وی همچنین گفت: کتاب و کتابخوانی، راه و رسم درست اندیشیدن، صحیح زیستن و تشخیص خوبی ها از بدی ها را به انسان می آموزد و انسان را صاحب تفکر و تعقل می کند.

حجت الاسلام خانه گیر با تاکید بر آشنایی خردسالان، نوجوانان و جوانان با کتابخوانی و فرهنگ مطالعه و با اشاره به نقش مهم خانواده و اجتماع در این زمینه گفت: از همان دوران خردسالی، با اهدای کتاب به آنان می توان فرهنگ کتاب و کتابخوانی را نهادینه کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری رسا ، تاریخ انتشار آذر 96، کدمطلب:۵۳۹۰۸۲، www.rasanews.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
0
0
این زیرساخت هارا بهتر است صدا و سیما و مطبوعات کشور فراهم آورند و از همه مهم تر مدارس بهتر است این زیرساخت هارا دنبال کنند
ا.ح75
ناشناس
Norway
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
0
فرهنگ کتابخوانی که جا بیفته میتونیم امید داشته باشیم به اینده ایران
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین